Da je s šolarji nekaj hudo drugače, kažejo tudi videoposnetki iz različnih šol, v katerih otroci med poukom hodijo sem in tja, razgrajajo (nedavno je o tem zakrožil posnetek ene od ljubljanskih osnovnih šol), butajo z glavo v mizo, se prepirajo z učiteljico… Vzrokov za takšno spremembo stanja je težko strniti, pa vendarle: »Z napačno politiko vključevanja staršev, torej ‚vtikanja nosu‘ v strokovni in ne organizacijski del vodenja, je prevladal občutek, da starši odločajo o vsem. Za nameček je tu še tisti nesreči člen, ki je mnoge zavedel, da otrokom ni treba delati domačih nalog. In smo, kjer smo. Odgovornost za uspeh je padla izključno na ramena učiteljev. Učiteljic, pravi statistika, v glavnem učiteljic.« Tako je Marko Juhant na 24. srečanju ravnateljic in ravnateljev, ki so jo nedavno pripravili na Bledu, načel tematiko, o kateri razmišljajo vsi in bi se je morali končno resno lotiti, saj je vse bolj jasno, da tako ne bo šlo več. Vzrokov za takšno stanje je več.

Novi starši imajo, kot pravi Juhant, pri vzgoji otrok druge cilje, kot so jih imele generacije pred njimi, spremenile so se vrednote. »Včasih so si starši želeli, da bi bili otroci zdravi, delavni in pošteni. Sedaj si želijo, da bi bili zdravi, uspešni in srečni, ne pa tudi, da bi bili delavni in pošteni.« Vzorec, ki se očitno prenaša z vrhov navzdol, se sidra tudi v šolske programe. »Šola ni več šola, šola je tiskarna! Zvezki niso več zvezki, ampak so albumi. Ko sem bil na neki šoli v četrtem razredu, ni nobena učiteljica v dveh dneh učencem rekla, naj kaj zapišejo! Bilo je le: ‚Obkroži, podčrtaj, zabeleži, označi…‘ V šestem razredu so otroci ogrevali roke, da so lahko napisali spis! Naši otroci dandanes ne berejo, ampak gledajo,« ugotavlja Juhant in potrdi, da so otroci drugačni tudi zaradi vpliva na pogled nedolžnih škatlic z zasloni. »A vplivanje je šlo tako daleč, da ne le drugače porabljajo svoj čas, tudi čutijo, razmišljajo in ravnajo drugače. Iz sekvenčnega mišljenja prehajajo v holistično.«

Bitka za branje je vnaprej izgubljena, ugotavlja, ko opazuje sodobni pouk z vsemi e-dodatki in pripomočki. Ni mu jasno, kako ni nihče opazil, da E že pri hrani pomeni nekaj slabega. Vse šole poudarjajo, da želijo biti otrokom prijazne. »Pa je to res dobro?« se sprašuje Juhant.

»Šola je otrokova služba, ne pa zabava, starši pa otrokom polagajo na srce, naj se imajo v šoli lepo. Ko se nimajo, ko ugotovijo, da se morajo tudi kaj naučiti, kaj narediti, takrat postane šola dolgočasna, naporna, vse je prehudo, vse pretežko.«

Pravila veljajo na igrišču, v šoli pa ne

Tako se učiteljicam in učiteljem včasih zdi, da imajo opraviti s posameznimi učenci (in starši), ki prihajajo s kakšnega drugega planeta. Nekateri prav res. Naučeni patološki vzorci vedenj nastajajo v družinah, v katerih pravil praktično ni, zato jih tudi niso pripravljeni oziroma sposobni upoštevati.

»Predstavljajte si nogometno igrišče in tekmo najstnikov. En otrok drugega brcne, ker mu ta vzame žogo. Pa pride k nogometnemu sodniku mama in reče: ‚Mojega ne morete izločiti, ker ima odločbo.‘ Brcne še enkrat in mama mu zagrozi, da bo poklicala odvetnika. A pri nogometu se to ne dogaja, ker tam vsi poznajo pravila in jih upoštevajo, medtem ko jih v šolah ne,« ponazori sedanjo situacijo doc. dr. Kristjan Musek Lešnik, psiholog, ki se je v zadnjem desetletju uveljavil kot eden najbolj plodnih strokovnjakov na področju vzgoje in izobraževanja.

Tako se je o šoli ustvarilo kar nekaj mitov, kot ta, da je šola samo izobraževalna, ne pa tudi vzgojna ustanova, kar seveda ne drži. Šola tudi ni poligon za zadovoljevanje muh staršev in razvajenih otrok.

»Poklicali so me v šolo, ker je otrok splezal na avto učiteljice in ga začel razbijati. Seveda so iz šole poklicali starše, ti pa so rekli: ‚Imate kakšne dokaze, da je bil to naš otrok? Posnetek?‘ Pa so rekli, da imajo priče najmanj osmih otrok. Odgovor staršev je bil, da to pri morebitni tožbi ne bo zadostovalo,« le o enem takšnih primerov pripoveduje psiholog.

Kako naj se torej šole sploh še borijo proti vse pogostejšim grožnjam staršev z zvenečimi odvetniškimi imeni? Ali ko pridejo v šolo in se »zderejo« na učitelje in ravnatelja oziroma hočejo kar takoj preiti na fizično obračunavanje?

Takšnega »norega« vedenja je namreč vedno več in vedno več ga bo, zato bi se moralo tudi ministrstvo za šolstvo odzvati tako, da bi pred agresivnimi otroki in starši zaščitilo druge otroke v razredu. Tako pa se nemalokrat zgodi, da morajo zaradi nekaterih otrok trpeti vsi.

Marko Juhant pripoveduje, da nekateri starši ščitijo otrokovo nedopustno vedenje do skrajnosti in vse bolj jasno je, da se niso spremenili le otroci, ampak tudi starši. »Vse več jih je, ki niso sposobni prihajati v šolo v času, ko je učitelj na voljo (ko nima pouka). Zgodi se, da starši vdirajo v razred sredi pouka in zahtevajo, da se učiteljica posveti njim. Ker ne morejo počakati niti do odmora. Nimajo časa. Oni so spontani,« je to opisala ena takšna mama.

Tudi Bogdan Žorž, ki se kot psiholog ukvarja z vzgojnim svetovanjem, mladinskim prestopništvom in obrobnimi psihološkimi pojavi v družbi, opaža, da dandanes strokovnjaki skoraj enotno spoznavajo, da je hiperativnost postala nekako »modna diagnoza«, ko vsakega, nekoliko bolj »živahnega« otroka označijo za hiperaktivnega. Težave s takšno »diagnozo« nastopijo v šoli, ko želimo pri posameznem, vedenjsko zelo težko obvladljivem otroku mimo tega dati »zeleno luč«, da brezskrbno nadaljuje svojo vedenjsko motnjo.

»Vsekakor je nekaj otrok, pri katerih je ta diagnoza upravičena, ampak takšnih otrok je razmeroma malo. Nekaj je med njimi otrok s čustvenimi motnjami, ki jih znajo prepoznati tudi šolski psihologi. Največ pa je med njimi razvajencev,« pravi Žorž.

Vse več osebnostnih motenj

»Nesporno dejstvo je, da število problematičnih vedenj narašča, s tem se je treba soočiti, in to čim prej,« je jasen doc. dr. Kristjan Musek Lešnik. Hkrati opozarja, da so dandanes v porastu tudi motnje osebnosti (deset do dvajset odstotkov ljudi ima lažje ali težje osebnostne motnje), kar je velika težava, saj se jih ne da preprosto spremeniti.

Takšni ljudje bodo namreč hoteli spremeniti okolje, ne pa sebe, ker imajo svoje prepričanje in živijo v shemi, da so oni središče sveta. Takšni so tudi nekateri otroci in zanje so moteni vsi drugi. S tradicionalnimi pristopi je tu težko kaj spremeniti.

Problem je, ker morajo učitelji v šolah porabiti tudi 90 odstotkov svojega časa za peščico ljudi, ki se ne more prilagoditi. Morda, razmišlja, tudi zato ker se z njimi ukvarjajo na napačen način in potrjujejo njihov vzorec, da so nekaj posebnega. »Pri osebnostni motnji odpove zdrava pamet. Nevrotik ima razvito vest, vedno se trudi, da bi stvari počel prav, osebnostno moten pa ne. On počne tisto, kar mu ustreza, in se ne ozira na druge.«

Ko se na šoli srečajo s takšnim otrokom (ali staršem), se znajdejo v veliki stiski. Na eni od šol so imeli na primer učenca, ki je sošolkam zažigal lase, jih tepel in podobno. Ko je dobil tri vzgojne opomine in bi moral na prešolanje, je nastala težava, saj je mama s pritožbo na upravnem sodišču dosegla, da otroka niso prešolali in težava se je nadaljevala. Pri tem bi se morali vprašati, kakšen zgled je takšen primer za druge otroke. Mu sledijo, ker vidijo, da je šola dvignila roke, torej tudi sami lahko počnejo vse, kar se jim zahoče? V takšnih primerih šolo vodi peščica staršev in njihovih otrok, zato Musek Lešnik svetuje, naj se šole oziroma njihove svetovalne službe s problematičnimi učenci soočijo čim prej. Pri desetletniku je še možno kaj spremeniti, pri petnajstletniku težko.

Univerzalnega recepta ni, vendar je treba postaviti zelo jasna pravila, meje. Opaža, da tudi nekatere svetovalne službe niso več kos takšnim primerom, hkrati pa tudi ravnateljice in ravnatelji vse prevečkrat popuščajo: »Včasih mi gredo res lasje pokonci, ko slišim, da ravnatelj problematičnemu staršu in otroku reče: ‚Pomagajte mi! Kaj bi zdaj naredili? Kako naj rešimo to težavo?‘ To ne bo pomagalo. Poleg tega se večkrat izkaže, da znajo takšni starši glasno groziti, ravnatelji in svetovalne službe pa takim grožnjam podležejo, namesto da bi postavili jasna pravila in jih izvajali dosledno. Ne smemo pustiti, da nas povlečejo v svojo igro, ker jo potem oni obvladujejo.«

Ravnateljice in ravnatelji so pozdravili pobudo, da bi morali takšna predavanja organizirati tudi za tiste, ki pišejo zakonodajo: za ministrstvo za šolstvo in šolske inšpekcijske službe, ki s svojimi potezami šolam velikokrat zavežejo roke pri ukrepih, ki bi jih morali izvesti, da bi pouk potekal normalno. Navsezadnje imajo tudi drugi učenci v razredu in na šoli pravico do nemotenega pouka, vsa pozornost pa je usmerjena le na tiste, ki ga neprestano motijo.