Znanstveniki so se lotili prav zanimivega vprašanja: kateri je najbolj varen položaj v vozilu v primeru usodne prometne nesreče? Ne, ni tisti, za katerega se najpogosteje prerivamo. Pravzaprav je najmanj priljubljen sedež, čeprav ponuja največjo možnost preživetja.

Dolgoletni prepiri o tem, ali je mesto ob vozniku resnično najboljše, so tako končno dobili epilog, ki ga tokrat podpirajo trdni znanstveni dokazi. Ameriška študija, katere ugotovitve so bile objavljene v ugledni medicinski reviji National Library of Medicine, je prinesla presenetljive in statistično pomembne zaključke. Raziskovalci so v obsežni analizi prometnih nesreč s smrtnim izidom v Združenih državah med letoma 2000 in 2003 ugotovili, da en sedež dosledno izstopa po stopnji preživetja.

Ne, ni sovoznikov sedež

V nasprotju s splošnim prepričanjem to ni udoben sovoznikov sedež, ki ponuja najboljši razgled. Analiza, ki je upoštevala dejavnike, kot so položaj sedeža, točka trka, tip vozila in starost potnikov, je pokazala, da imajo osebe, ki sedijo na srednjem zadnjem sedežu, v povprečju za 25 odstotkov večje možnosti za preživetje kot potniki na katerem koli drugem mestu v vozilu.

Dodatna raziskava, osredotočena na najmlajše potnike, je tezo še okrepila. Otroci, stari do treh let, so kar za 43 odstotkov manj izpostavljeni tveganju poškodb, če so nameščeni v otroškem sedežu na sredini zadnje klopi, v primerjavi z bočnima položajema.

Kljub statistični prednosti srednjega sedeža strokovnjaki opozarjajo, da je varnost kompleksno vprašanje, kjer je izbira samega vozila še pomembnejša od izbire sedeža v njem.

»Sredinski zadnji položaj je najvarnejši, ker je najbolj oddaljen od točk stranskega trka in s tem vdora pločevine v potniško kabino,« je za revijo Popular Science pojasnil Byron Bloch, priznani ameriški strokovnjak za avtomobilsko varnost. »Gre za preprosto fiziko – več prostora kot je med potnikom in silo trka, manjša je verjetnost za usodne poškodbe.«

Pomembna izbira vozila

Strokovnjaki ob tem poudarjajo, da je pravilna uporaba varnostnih pasov in otroških zadrževalnih sistemov temelj varnosti. Stopnja pripetosti z varnostnim pasom je v Sloveniji sicer visoka in primerljiva z evropskim povprečjem, a razumevanje, kako lahko izbira sedeža dodatno zmanjša tveganje, je prav tako korstna.

Kljub statistični prednosti srednjega sedeža pa strokovnjaki, kot je Bloch, opozarjajo, da je varnost kompleksno vprašanje, kjer je izbira samega vozila še pomembnejša od izbire sedeža v njem. »Proizvajalci avtomobilov seveda sledijo zakonsko predpisanim minimalnim varnostnim standardom, vendar med njimi obstajajo velike razlike,« pravi Bloch.

A deployed air bag and broken windshiled / Foto: Greggory Disalvo

Ni vseeno, kakšne so in kje so zračne blazine, prav tako ne, iz kakšnega stekla so okna. / Foto: iStock

Potrošnikom svetuje, naj bodo pozorni na ključne elemente pasivne varnosti. Eden izmed njih so stranske zračne zavese. Nujno je preveriti, ali te v primeru bočnega trka zaščitijo celotno površino stekel in s tem glave vseh potnikov, tudi tistih na zadnjih sedežih.

Material stekel

Drugi pomemben dejavnik je material stekel. Večina vozil ima na stranskih oknih kaljeno steklo, ki se ob trku razleti na tisoče majhnih,  potencialno nevarnih koščkov. Lepljeno (laminirano) steklo, ki je standard za vetrobranska stekla, pa ob udarcu poči, vendar ostane v enem kosu, kar preprečuje vdor predmetov v kabino in zmanjšuje tveganje, da potnik izpade iz vozila. 

Nenazadnje je tu še trdnost strešne konstrukcije, ključna pri prevračanju vozila. Testi neodvisnih organizacij, kot je Euro NCAP, preverjajo, kolikšno silo lahko streha prenese, preden se vdre v potniški prostor. Vozila z najvišjo oceno petih zvezdic praviloma dosegajo boljše rezultate tudi na tem področju.

Priporočamo