Poletje je tu. Vroče je. Police trgovin so že napolnjene z izdelki za zaščito pred soncem. Cene teh pa se zelo razlikujejo in  se gibljejo od nekaj evrov do več deset evrov.  Obsežni testi, ki temeljijo na strogi metodologiji, pa razkrivajo, da draga embalaža in prestižna znamka nista jamstvo za vrhunsko zaščito. Nasprotno, nekateri cenovno najugodnejši izdelki se pogosto uvrstijo ob bok ali celo prehitijo svoje drage tekmece.

Ključni poudarek sodobnih testov ni več zgolj preverjanje zaščitnega faktorja (SPF), temveč celostna ocena, ki vključuje učinkovitost zaščite, uporabniško izkušnjo, vpliv na okolje in ustreznost označevanja. Učinkovitost zaščite pred UVB- in UVA-žarki je najbolj pomemben dejavnik, potem pa sledijo še drugi.

Nemški preskus

V Nemčiji je Stiftung Warentest, ena najvplivnejših potrošniških organizacij v Evropi, v svojih testih potrdila tezo: po pregledu širokega spektra izdelkov so ugotovili, da so številni cenovno ugodni izdelki trgovskih znamk med zmagovalci testa.

Kaj torej kupiti? Sodeč po nekaterih izsledkih, je, če smo pripravljeni odšteti nekaj manj denarja,  dobro poseči po blagovnih znamkah trgovin, kot je Cien v Lidu, ki se redno uvršča najvišje v kategoriji razmerja med ceno in kakovostjo, prav tako v Muellerju, DM-u ali v Hoferju.

»Veseli nas, da je dobra zaščita pred soncem na voljo za malo denarja,« so zapisali pri Stiftung Warentest v povzetku ugotovitev za leto 2024. Njihovi testi redno kažejo, da izdelki lastnih blagovnih znamk iz trgovskih verig, kot so Lidl, Aldi (pri nas Hofer) in DM, ne le izpolnjujejo, ampak pogosto presegajo obljubljeno zaščito pred UVB- in UVA-žarki.

Nasprotno pa se včasih zgodi, da dražji izdelki na testih padejo. Glavni razlog za neuspeh je najpogosteje nezadostna zaščita pred UVA-žarki, ki so ključni povzročitelji staranja kože in povečujejo tveganje za nastanek kožnega raka.

Tudi drugod po Evropi

Podobne ugotovitve prihajajo tudi iz drugih držav. Belgijska potrošniška organizacija Test-Achats že vrsto let opozarja na nesorazmerje med ceno in kakovostjo. Njihovo sporočilo potrošnikom je jasno in neposredno. »Visoka cena nikakor ni zagotovilo za kakovost. Naši testi to dokazujejo iz leta v leto,« so zapisali v eni od svojih publikacij.

Sunscreen and glasses in a wicker straw bag on a sandy beach / Foto: Lyalya Go

SPF je samo en indikator, pogledati moramo tudi druge karakteristike, kot je učinkovitost zoper UVB-žarke. / Foto: iStock

Tudi v Sloveniji so rezultati primerjalnih testov skladni z evropskimi trendi (ZPS je nedavno objavil tak test, ki ga najdete tukaj - plačljiva vsebina). Pogosto se izkaže, da izdelki, ki so na voljo v diskontnih trgovinah, ponujajo odlično razmerje med ceno in kakovostjo ter zagotavljajo zanesljivo zaščito, medtem ko nekatere dražje alternative ne izpolnijo obljub z embalaže.

Britanska organizacija Which? redno uvršča cenovno ugodne kreme trgovskih znamk med svoje »najboljše nakupe«  in hkrati opozarja na drage izdelke, ki ne opravijo testov zaščitnega faktorja (SPF). Njihov nasvet je preprost: »Ne dovolite, da vas opečejo drage kreme za sončenje, ki ne ščitijo.«

Dejanska učinkovitost

Strokovnjaki se strinjajo, da je najpomembnejši dejavnik pri izbiri kreme za sončenje njena dejanska učinkovitost, ne pa blagovna znamka, embalaža ali cena. Pri nakupu bodite pozorni na naslednje:

  • Izberite izdelek z zaščitnim faktorjem vsaj 30 (SPF 30), ki ščiti pred UVB-žarki, glavnimi povzročitelji sončnih opeklin.
  • Prepričajte se, da izdelek nudi tudi zaščito pred UVA-žarki. To je na embalaži označeno s kratico UVA v krogu.
  • Najboljša krema ne bo učinkovita, če je ne uporabljate pravilno. Nanesite jo v zadostni količini vsaj 20 minut pred izpostavljanjem soncu in nanos redno obnavljajte, zlasti po kopanju, potenju ali brisanju z brisačo.

Kaj torej kupiti? Sodeč po nekaterih izsledkih, je, če smo pripravljeni odšteti nekaj manj denarja,  dobro poseči po blagovnih znamkah trgovin, kot je Cien v Lidlu, ki se redno uvršča najvišje v kategoriji razmerja med ceno in kakovostjo, prav tako v Muellerju ali v Hoferju, zadnje čase pa se visoko uvrščajo tudi izdelki znamke Decathlon, čeprav gre v tem primeru za trgovino s športno vsebino.

Seveda tudi priznan blagovne znamke praviloma poskrbijo, da je krema kakovostna. Nekako pri vrhu takšnih seznamov se večkrat nahajajo znamke Nivea, Avéne, La Roche-Posay in Lancaster.

 

 

Priporočamo