Ste mogoče filmofil, poznavalec in ljubitelj filmov? Potem dobro veste, da ga skoraj ni filma, v katerem ne bi avto oziroma več njih odigralo pomembne vloge. Nekateri so bolj, nekateri manj priljubljeni, med svojevrstne rekorderje pa zagotovo sodi silver wraith. Rolls-royce silver wraith. Meji na saj ni res, pa je, toda ta luksuzni avto, ki so ga proizvajali med letoma 1946 in 1958, je bil pomemben del scenarija v kar devetnajstih filmih, nazadnje v filmu o britanskem agentu Jamesu Bondu Spectre iz leta 2015.

Silver wraith je bil prvi povojni rolls-royce, ime pa je dobil v skladu s tradicijo, saj so modele imenovali po duhovih. Proizvodnjo so naznanili aprila 1946, skupno pa so jih izdelali 1883, med njimi tudi 639 z daljšo medosno razdaljo. Za pogon so zadolžili 4,3-litrski šestvaljnik, ki je bil nameščen spredaj, moč se je na zadnji kolesi prenašala prek 4-stopenjskega ročnega menjalnika, od leta 1952 pa je bil na voljo tudi samodejni. Prostornost je bila pisana z veliko začetnico, medosna razdalja je bila namreč 3,22 metra (dolžina pa blizu šest), kasneje celo 3,38 metra.

Izkušnja vožnje je osupljiva. Kako zelo tiho se pelje. Pogosto si sezujem čevlje in noge položim na volneno preprogo. V notranjosti je vse bolj sproščujoče kot v mojem penthousu.

Neimenovani lastnik

Poosebljal je eleganco, udobje in zmogljivosti

Ta avto je poosebljal eleganco, udobje in zmogljivosti na štirih kolesih, postal je simbol luksuza, Rolls-Royce pa je bil že od nekdaj znan po natančnem inženiringu in izdelavi po meri, se pravi personalizaciji. Niti en silver wraith ni bil enak drugemu, saj je bila karoserija ročno izdelana. »Izkušnja vožnje je osupljiva. Kako zelo tiho se pelje. Pogosto si sezujem čevlje in noge položim na volneno preprogo. V notranjosti je vse bolj sproščujoče kot v mojem penthousu. Imel sem že veliko luksuznih avtomobilov, a silver wraith je nekaj posebnega,« je dejal neimenovani lastnik. Dobro se zaveda, da ta luksuzni izdelek načeloma ni namenjen ljudem, ki radi vozijo sami, ampak tistim, ki uživajo v udobju zadnje klopi in statusu, ki ga rolls-royce simbolizira.

Nekateri najdražji primerki so imeli komplet orodja v usnjenem predalu z elementi iz pravega srebra ali kroma, s posameznimi kosi, ki so bili ročno gravirani z inicialkami lastnika, v notranjosti pa so uporabili les enotne strukture, najpogosteje oreh, mahagonij ali afriško ebenovino. Leta 1958 so proizvodnjo ukinili, ker je postal tehnično zastarel, neekonomičen za proizvodnjo in manj priljubljen na trgu, na katerem so se luksuzni avtomobili premikali v smer serijskega prestiža in ne več ročno naročenih unikatov. Nasledil ga je model silver cloud II.

Privoščili so si ga lahko le bogati

Silver wraith je bil eden najprestižnejših avtomobilov svojega časa, zato ni presenetljivo, da so ga uporabljali predvsem monarhi, državniki, diplomati, filmske zvezde in najbogatejši člani družbe, ki so si ga lahko privoščili. Stal je od 4700 do 6000 britanskih funtov, kar je bilo v tistem času izjemno drago, saj je znašala povprečna letna plača od 300 do 500 funtov. Za primerjavo, stal je desetkrat več od običajnega britanskega avtomobila, na primer morrisa minorja ali forda anglie. Kot uradno vozilo za različne priložnosti je bil del britanske kraljeve družine, v izgnanstvu v Londonu se je z njim vozil jugoslovanski kralj Peter II., za protokolarne namene je bil priljubljen tudi v kraljevi hiši na Nizozemskem in Švedskem. Med slavnimi osebami, ki so se z avtom vozile, sta bila državnika Winston Churchill in Josip Broz Tito (avto mu je leta 1953 podarila Republika Slovenija, uporabljal pa ga je za uradne parade in sprejeme tujih delegacij), med filmskimi zvezdami in bogataši, ki so ga imele v lasti, pa sta bila tudi komik Charlie Chaplin in Howard Hughes, ekscentrični milijarder in letalski mogotec, znan po ljubezni do razkošja.

4700 £ je stal osnovni silver wraith, katerega cena se je lahko povzpela do 6000 funtov, kar je bilo v tistem času izjemno drago, saj je povprečna letna plača znašala od 300 do 500 funtov.

Znana je anekdota iz 50. let minulega stoletja, ko je bogati angleški lord kupil silver wraitha. Po nekaj dneh vožnje po podeželskih cestah je pod pokrovom motorja slišal nenavaden tiktakajoč zvok. Bil je razburjen, saj se od rolls-roycea pričakuje popolna tišina. Zato je odgovornim napisal pismo in prosil, naj pošljejo mehanika, da bo zvok odpravil. V nekaj dneh so iz podjetja z letalom poslali mehanika, v obleki in s srebrnim kovčkom za orodje. Mehanik je tiho delal eno uro, se lastniku avta zahvalil in odšel brez besed. Nekaj tednov pozneje lord še vedno ni prejel računa za ta poseg. Odločil se je, da Rolls-Royceu napiše še eno pismo in na to opozori. Odgovor je prišel hitro: »Spoštovani gospod, po skrbnem pregledu naših arhivov vas lahko obvestimo, da ni nobenega zabeleženega primera, da bi silver wraith kdajkoli imel težavo z zvokom. Lep pozdrav.« Nekaj silver wraithov je na cestah še danes, cena pa je odvisna od ohranjenosti, izvedbe in zgodovine vozila. Lepo ohranjen stane od 60.000 do 120.000 evrov, za redek model s posebno karoserijo ali zgodovinsko vrednostjo je treba odšteti najmanj 150 tisočakov, če gre za vozilo s kraljevsko ali slavnostno zgodovino, pa lahko cena na dražbi doseže tudi več kot 300.000 evrov. 

Priporočamo