Mejilo je že skorajda na saj ni res, pa je. Ne zgodi se namreč vsak dan, da sedemo za volanski obroč več kot enega avtomobila, zdaj pa si predstavljajte, kaj se zgodi, če jih imate na voljo kar 26. Zgodilo se je z namenom. Na poligonu AMZS na Vranskem smo namreč testirali 26 kandidatov izbora za Slovenski avto leta 2026, naš cilj pa je bil pridobiti čim več občutkov, da bo odločitev o tem, katerih pet si zasluži mesto v finalu, toliko lažja. Samo še opomnik: večino avtomobilov smo v preteklih mesecih že dodobra stestirali, zato je bila odločitev nekoliko lažja.
Toliko avtomobilističnih novinarjev na enem kupu ni bilo zbranih že zelo dolgo. Nič čudnega, ko pa so del izbora novinarji Motorevije AMZS, Avto Magazina, RTV Slovenija (Radio Val 202 in televizijska oddaja Avtomobilnost), Dela, Slovenskih novic, Večera, Avtomanije, internetnih medijev Siol.net, Atmosferci, Avtomobilizem.com ter Nedeljskega dnevnika in Dnevnika. Vsi skupaj pa zasledujemo osnovna merila oziroma kriterije pri ocenjevanju, ki so oblika, vozne zmogljvosti in lastnosti, funcionalnost, gospodarnost, varnost, cenovna umestitev in primernost za slovenski trg. Seveda imajo vsake oči svojega malarja. Tudi zato je običajno izbor avta leta tako zanimiv in napet do konca.
Tretjina električnih, sedmerica s Kitajske
»Po mojem štetju je to največ avtomobilov, kolikor smo jih doslej nabrali na enem kupu. Vsi uvozniki so nam zagotovili avtomobile, kar je hvalevredno. Je bila pa letos še posebej težka izbira finalistov, še težja pa bo nato izbrati zmagovalca,« je dejal Blaž Poženel, urednik Motorevije. Letošnji izbor je bil nekaj posebnega tudi zato, ker je bila tretjina avtomobilov električnih, na kar sedmih pa je pisalo »made in China«. »Da je toliko avtomobilov električno gnanih, ni nič čudnega. Elektrifikacija gre po svoji poti, proti njej seveda nimamo nič. Nas pa moti prisilna elektrifikacija, ki prihaja iz Bruslja, a se zna tudi to spremeniti. Električni avtomobili so super izbira za vse, ki jim glede na naravo dela in možnost polnjenja ustrezajo oziroma jim to omogoča življenjski slog, se mi zdi pa narobe, da izključujemo tudi ostale energente in tako zmanjšujemo mobilnost za vse. Mobilnost mora biti dostopna vsem in ne le tistim, ki imajo denar,« je še dejal Poženel.
Testirati toliko avtov hkrati lahko seveda povzroči tudi zmešnjavo v glavi, je pa smiselno takšen dan izkoristiti zato, da ugotovimo, kakšne so največje razlike med tipi avtomobilov in ne toliko med posameznimi modeli. Na kratkem testiranju je težko ugotoviti, v čem je en avto bistveno boljši od drugega, zato so predhodna večdnevna testiranja še toliko bolj pomembna. Če namreč avta nismo imeli na resnem testu, o njem soditi seveda nima smisla, saj bi bile ocene nekredibilne.
Velike cenovne razlike
Med tokratnimi kandidati so bile tudi velike cenovne razlike. Tako je lahko na primer električno gnani dongfeng box upoštevajoč subvencijo vaš že za 17.700 evrov (če ste pravna oseba, celo 13.200), cena audija A6 pa lahko ob zmogljivejšem motorju in kopici dodatne opreme preseže mejo 100 tisočakov. Finančna plat zato nikakor ni zanemarljiva. Zelo enostavno bi bilo tako oceniti, da je najdražji in najbolj luksuzen novi avtomobil, ki je bil v zadnjem letu na voljo za prodajo v Sloveniji, hkrati najboljši. Sploh če ti avtomobilski blišč veliko pomeni. Bi pa bilo hkrati smešno trditi, da je avto, ki si ga lahko privošči le peščica Slovencev, tudi dejansko slovenski avto leta. Izbor seveda ni zgolj nagrada kar tako, temveč ima tudi funkcijo pomoči bralcem, da se lažje odločijo, ko napoči čas za novo vozilo. Globina denarnice mora biti zato vselej v mislih ocenjevalcev.
Novinarji Dnevnika in Nedeljskega dnevnika smo tako med peterico finalistov uvrstili cupro tavascan, dacio bigster, forda caprija, kio EV3 in renaulta 5. Končni izbor vseh uredništev pa je bil nekoliko drugačen, saj sta se med peterico namesto cupre in forda prebila še audi A5 in hyundai inster. Se pravi, da so med finalisti kar trije avti električno gnani. »Splošno javnost bi rad opozoril, da je v Sloveniji prisotnih že 15 kitajskih električnih znamk in vse ne bodo preživele. Za nekatera velika kitajska imena vemo, da bodo obstala tudi na kitajskem trgu, za manj znana pa je težko napovedati. Govorim z razlogom: ko enih znamk ne bo več, ne bo tudi servisa in vsega ostalega, kar kupec tega avta ne bo mogel več uživati. Koliko različnih znamk lahko slovenski trg prežveči, če prodamo 50 do 60 tisoč avtov? Kitajske znamke so seveda zanimive, a kot kupec si na koncu želiš imeti dobrega serviserja in zaupanja vreden odnos. Pomembna postavka racionalnega nakupa pa je tudi ohranjanje vrednosti. Vse to so pri električnih avtih neznanke,« na temo električnih avtov pravi Andrej Brglez z Radia Val 202.
Glasovanje za SAL 2026 na spletu se je že začelo, mi pa bomo prvo glasovnico objavili 15. decembra, nato pa še 22. in 29. decembra, med vsemi glasovnicami, ki bodo prispele po pošti, pa bomo upoštevali vse, ki jih bomo prejeli do 8. januarja. Lani je v izboru zmagala škoda superb.