Originalni avtomobilski rezervni deli so čedalje dražji. To lastniki avtomobilov zelo konkretno občutimo, ko v roke dobimo račun za popravilo. A ker navadni smrtniki večinoma ne izvedemo študije trga, ko nas nekaj zmoti, praviloma ostane pri anekdotičnih ocenah. No, da so te pravilne, potrjujejo veliko bolj sistematične zavarovalnice.

»Zavarovalnice redno spremljamo stroške in lahko potrdimo, da je Slovenija v evropskem vrhu oziroma natančneje na tretjem mestu, ko gre za cene originalnih nadomestnih delov,« nam je povedal Jaka Klement, direktor avtomobilskih zavarovanj v Zavarovalnici Triglav. »Povprečna 'košarica nadomestnih delov', ki zajema najpogosteje poškodovane dele vozila v prometnih nesrečah, se je v Sloveniji v zadnjih petih letih podražila za skoraj 70 odstotkov. Uradni podatki o letni inflaciji pa še zdaleč ne dosegajo teh številk. Podobno zaznavajo tudi v naši okolici – Nemčiji, Avstriji, Italiji in na Madžarskem, vendar so kljub temu tam primerljivi deli še vedno občutno cenejši kot pri nas.«

Zavarovalnice redno spremljamo stroške in lahko potrdimo, da je Slovenija v evropskem vrhu oziroma natančneje na tretjem mestu, ko gre za cene originalnih nadomestnih delov. Povprečna košarica nadomestnih delov, ki zajema najpogosteje poškodovane dele vozila v prometnih nesrečah, se je pri nas v zadnjih petih letih podražila za skoraj 70 odstotkov.

Jaka Klement, Zavarovalnica Triglav

Hkrati se povečuje število delov oziroma kosov, ki so v posameznih zavarovalnih primerih poškodovani ali uničeni. »Vozila so čedalje kompleksnejša, opremljena s številnimi asistenčnimi sistemi, pa tudi dražjimi in težje popravljivimi materiali,« dodaja Klement. Pri tem navaja zlasti aluminij in karbon. Opozarja pa tudi, da proizvajalci namesto popravil predpisujejo čedalje več menjav različnih delov. Tudi to prinaša precej višje stroške popravil.

»Povprečna škoda pri zavarovanju splošnega avtomobilskega kaska je leta 2020 pri osebnih vozilih dosegla dobrih 1300 evrov, letos pa že skoraj 2000 evrov, kar pomeni več kot 50-odstotno rast. Rast povprečne škode se sicer od znamke do znamke razlikuje, saj se razlikuje tudi cenovna politika različnih distributerjev,« dodaja Klement. »Občuten delež stroška pri rezervnih avtomobilskih delih obsegajo tisti, ki so tehnološko zahtevnejši, hkrati pa vgrajeni v dele vozila, ki so trkom (in drugim poškodbam) bolj izpostavljeni. Med take spadajo tudi komponente, ki zagotavljajo delovanje različnih že omenjenih varnostnih sistemov.«

A worker's hand is holding metal ring object, a machinery spare part with blurred background of storage shelf. Industrial working scene photo, selective focus.

Serviserji ponujajo tudi garancijo na delo in vgrajene neoriginalne rezervne dele, ki so dovolj kakovostni. Foto: iStock

Cene narekujejo uvozniki

Marko Kralj, direktor škodnih primerov v zavarovalnici Generali, opozarja na dodaten dejavnik, zakaj popravila avtomobilov vse bolj tepejo po žepu. »Pomemben vpliv ima tudi politika poslovanja proizvajalcev vozil, saj nekateri prodajajo nova vozila po nižjih cenah in potem iščejo večje zaslužke v dragih rezervnih delih,« meni Kralj. »Vsekakor pa nabavne cene rezervnih delov narekujejo uvozniki, za katere hkrati menimo, da imajo od tega največje zaslužke.« Da so cene rezervnih delov v Sloveniji med najdražjimi na stari celini, opažajo tudi pri zavarovalnici Sava, so nam pa sporočili tolažilno novico, da se na področju cen rezervnih delov razmere kljub vsemu umirjajo.

1300 € ​je bila leta 2020 povprečna škoda pri zavarovanju splošnega avtomobilskega kaska, letos obsega že skoraj 2000 evrov.

Ker so originalni rezervni deli tako dragi, pa se vselej postavlja vprašanje, ali ne bi bilo bolje, če bi se odločili za neoriginalne rezervne dele. Previdneže ob takšni misli morda stisne pri srcu. Prav tako se česa takšnega nočejo iti lastniki avtomobilov, ki imajo vozilo v garanciji, zlasti pa to praviloma odpade za lastnike vozil s podaljšano oziroma komercialno garancijo. Kljub temu uporaba neoriginalnih rezervnih delov ni nujno sporna. Začuda je včasih lahko celo boljša izbira. Ne samo zaradi žepa, temveč tudi za dobro avtomobila.

Razlika med originalnimi in neoriginalnimi deli

»Originalni rezervni deli so izdelani po naročilu avtomobilske znamke, pogosto v istih tovarnah kot deli za prvo vgradnjo,« pojasnjuje Jernej Pavliha iz Avtostopa. »Imajo logotip avtomobilskega proizvajalca in so praviloma enaki tistim, ki so bili v vozilu že ob nakupu.« Kot vemo z drugih področij potrošniškega blaga, je prav ta logotip običajno razlog, da so nekateri izdelki dražji od njihovih nadvse podobnih kopij. Čeprav se po svoje zdi smešno, da smo ljudje za privilegij, da po svetu hodimo oblečeni v oglasni pano za neko tekstilno podjetje, pripravljeni plačati več, namesto da bi prav zaradi tega dobili popust pri nakupu. Seveda gre v resnici za to, da s temi logotipi oglašujemo sebe kot del zgodbe neke znamke, a pri avtomobilih so rezervni deli očem praviloma skriti in s tistimi logotipi na nikogar ne bomo naredili vtisa. Vprašanje se torej vrti le okrog tega, ali so neoriginalni deli dovolj kakovostni.

Neoriginalni rezervni deli so izdelani pri neodvisnih proizvajalcih. Gre za zelo kakovostne komponente ali pa cenejše alternative. Na trgu najdemo različne kakovostne razrede, od popolnoma enakovrednih do osnovnih, cenovno dostopnejših izvedb.

Jernej Pavliha, Avtostop

»Neoriginalni rezervni deli so izdelani pri neodvisnih proizvajalcih,« pojasnjuje Pavliha. »Lahko gre za zelo kakovostne komponente (včasih enake kot pri originalnih delih, le brez avtomobilskega logotipa) ali cenejše alternative. Na trgu najdemo različne kakovostne razrede, od popolnoma enakovrednih do osnovnih, cenovno dostopnejših izvedb.« Pavliha ob tem priznava, da imajo originalni rezervni deli nekaj prednosti, ki gredo onkraj šminkiranja z logotipom. Ker gre za originalne dele, se popolno ujemajo s specifikacijami vozila, saj jih potrdi proizvajalec vozila. To pomeni, da z njihovo uporabo ne bomo ogrozili tovarniških ali podaljšanih garancij. Hkrati pa so lahko lastniki vozil načeloma brez skrbi, saj vedo, da gre za dele, ki so bili izrecno namenjeni za vgradnjo v njihovo vozilo. »Vendar pa so ti deli običajno dražji, dobavni roki so daljši in v praksi ni nujno, da so vedno boljši od kakovostnih alternativ na poprodajnem trgu ali tako imenovanem aftermarketu,« pojasni sogovornik.

Neoriginalni deli lahko celo boljši

Kakovost neoriginalnih delov medtem močno niha, zato je ključna izbira preverjenega dobavitelja in zanesljive blagovne znamke. Neoriginalne rezervne dele proizvajajo tudi priznani proizvajalci, kot so Bosch, Lemförder, Mahle, TRW in Valeo, ki pogosto dobavljajo tudi za prvo vgradnjo. Pavliha pravi, da so ti deli enakovredni originalnim in cenovno ugodnejši, kar precej olajša vzdrževanje vozila. Včasih pa so celo boljši od originalnih. Zlasti pri komponentah, ki so jim namenili izboljšave, denimo močnejše materiale in daljšo življenjsko dobo. »Poleg tega avtomobilski proizvajalci včasih zamenjajo dobavitelje zaradi stroškov, kar vpliva na kakovost posameznih komponent,« še opozarja.

Vse lepo in prav, a kaj ko nismo vsi inženirji, mehaniki ali strokovnjaki za dobavne verige in podjetja, ki sodelujejo pri proizvodnji komponent za avtomobile. Večini lastnikov avtomobilov lahko pred nos nekdo pomoli popolnoma neprimerno komponento proizvajalca, ki ni zaupanja vreden, pa ga ne bomo znali ločiti od najboljše komponente na trgu. Kako naj se torej lastniki avtomobilov zaščitimo, ko nam serviserji ponudijo možnost uporabe neoriginalnih rezervnih delov? Korak v pravo smer je vsekakor, če serviser ponuja popolno preglednost ob menjavi delov, da lahko stranka z zapisom na računu preveri serijske oziroma kataloške številke uporabljenih delov. Ob tem lahko serviserji ponudijo tudi garancijo na delo in vgrajene neoriginalne rezervne dele, ki so dovolj kakovostni. Koristi pa tudi posvet pred popravilom, ko se stranka ob pomoči serviserja lahko odloči, ali naj vgradi originalni ali kakovostni neoriginalni rezervni del. Škodi pa tudi ne možnost vpogleda v stari del po menjavi. 

Priporočamo