Pravzaprav je težko ugotoviti pravi razlog – gre za pomanjkanje idej, nostalgijo ali za kaj povsem tretjega, a dejstvo je, da je retro »in«. Že dalj časa in na več področjih je zaznati ekspanzijo dizajna, ki je bil moderen že v različnih obdobjih prejšnjega stoletja, pa naj gre za pohištvo, kuhinjske aparate, športno obutev ali – avtomobile. Cel kup in čedalje več je namreč takšnih štirikolesnikov, ki na moderen način povzemajo celotno obliko ali posamezne dele modelov, ki so bili uspešni in so svoj pečat pustili pred 50 leti ali več. No, še vedno pa izdelujejo tudi avtomobile, ki dajo besedi retro popolnoma drugačen pomen. Tiste legendarne avtomobilske znamke Morgan, ki letos praznuje svoj 115. rojstni dan.
Začelo se je s trikolesniki
Morganovi avtomobili so namreč retro v številnih pogledih, najočitneje prav z obliko, saj bi jih brez težav zamenjali za kakega starodobnika iz obdobja pred drugo svetovno vojno. Navsezadnje prav v to obdobje, v leto 1936, sega začetek proizvodnje modela 4-4, ki so ga nato z vmesnimi majhnimi spremembami proizvajali vse do leta 2018, s čimer velja za najdlje serijsko proizvajani avto na svetu. Pa čeprav je treba biti pri omembi besede serijsko malce previden, saj gre pri Morganu (in je vselej šlo) za zelo majhne serije …
No, zgodba Morgana se je začela dobrega četrt stoletja pred začetkom izdelave omenjenega 4-4. Prvo dejanje se je zgodilo leta 1904, ko je možakar po imenu Henry Frederick Stanley Morgan odprl prodajalno motorjev in servisno garažo v Malvern Linku, kjer ima podjetje sedež še danes. Kmalu se je začel ukvarjati tudi z oblikovanjem vozil in leta 1909 je izdelal prvo, takrat še za lastno uporabo. Šlo je za enosedežni trikolesnik (zadaj je imel le eno kolo), ki ga je poganjal osemkonjski motociklistični motor, za krmiljenje pa se je uporabljala palica. Že leto pozneje so ga začeli izdelovati tudi serijsko in to je hkrati pomenilo uradni začetek delovanja podjetja Morgan. Trikolesnik z imenom runabout je hitro postal zelo priljubljen, zato so ga postavili celo v izložbo znamenite londonske veleblagovnice Harrods, ki je tako nekako postala prvi zastopnik za Morganova vozila. Zaradi velikega povpraševanja so morali proizvodnjo kmalu preseliti v večje prostore, avto pa so tudi precej dodelali, saj so mu namenili volan, nekatere so opremili s streho, ponudbo pa so razširili še z dvo- in trisedežno različico.
Ročna izdelava
Več kot 25 let se je Morgan nato osredotočal le na proizvodnjo trikolesnikov, kar je bilo glede na njihov uspeh tudi povsem logično, ob tem pa je bil v Združenem kraljestvu takrat v veljavi zakon, po katerem so se trikolesniki klasificirali kot motocikli, zato so bili oproščeni davka. A ko se je zakonodaja spremenila, je bil Morgan na to pripravljen in je leta 1936 razkril že omenjenega novinca, svoj prvi pravi avtomobil: dvosedežni 4-4. Pri čemer je ena štirica označevala štiri kolesa, druga pa štiri valje, ki jih je premogel motor s 34 konji (25 kilovati) moči. Kakor koli, 4-4 je, seveda z nadgradnjami in izboljšavami, ki pa so kar najmanj posegale v osnovno obliko, vse do leta 2018 ostal ključni in osnovni model znamke, katerega proizvodnjo sta prekinila le druga svetovna vojna in kriza z dobavo motorjev v 50. letih.
A kljub omenjeni krizi se proizvodnja morganov v tistem času ni ustavila, saj so prav takrat zagnali proizvodnjo modela plus 4, ki je bil pravzaprav 4-4 z večjim in močnejšim motorjem. Leta 2020 ga je nadomestil sodobnejši plus four, ta pa je danes eden izmed treh morganov, ki so še vedno v proizvodnji, ob njem sta to še bolj športni dvosedežnik supersport in – trikolesnik, ki so ga znova oživili leta 2011. A klasična oblika ni edino, po čemer Morganovi avtomobili spominjajo na neke druge čase. Taki so namreč tudi način proizvodnje in materiali, ki jih uporabljajo, saj osnovo še vedno sestavljajo aluminij, iz katerega so šasije, usnje in – jesenov les. Da, okviri morganov, razen pri trikolesniku, so sestavljeni iz lesa, na katerega položijo in pritrdijo kovinske plošče, ki jih oblikujejo s kladivom, prav tako pa ročno razrežejo in prišijejo usnje. Vsak morgan je tako torej resnično pravi unikat, saj ga v celoti izdelajo ročno, pri čemer jih poganjajo Fordovi in BMW-jevi motorji. V duhu časa pa se že spogledujejo tudi z elektrifikacijo, ki bo zagotovo naslednji pomemben korak v zgodovini te znamke.