Na to, da morajo biti pri nakupu novega avta potrpežljivi, saj je nanj praviloma treba čakati, sploh v primeru personalizacije, so se potencialni kupci že navadili. Precej manj pa so lastniki novih in rabljenih vozil potrpežljivi, ko beseda nanese na čakalne dobe v povezavi s servisom ali popravilom. Naslednja zgodba je resnična, pa čeprav meji na – saj ni res, pa je. Nedavno se mi je med testiranjem avtomobila premijske znamke predrla pnevmatika, ker rezervne ni premogel in je bila poškodba prezahtevna, pa zgolj popravilo ni prišlo v poštev. Za nameček ustrezne pnevmatike niso imeli na zalogi, tako da je trajalo štiri dni, da so jo dobili in namestili. Si potem predstavljate, kako zelo dolgo zna trajati, če se vašemu jeklenemu konjičku primeri kompleksnejša okvara?
Ko avtomobil peljete na servis, morate čakalno dobo vzeti v zakup, vendar lahko ta znaša od nekaj dni pa vse do enega meseca ali celo več, razlogov pa je kar nekaj, med njimi tudi vse več vozil v uporabi, težave v dobavni verigi in tudi pomanjkanje kadra. Za nameček so vozila vse kompleksnejša in raznovrstnejša, zato so za kakovosten poseg na vozilu potrebni kadri, ki se stalno izobražujejo, vedno nova orodja in pa diagnostične naprave.
Zaostanek v proizvodnji je težko nadomestiti
»Res je, marsikateri lastnik vozila opaža, da so čakalne dobe za popravila ali dobavo nadomestnih delov daljše kot v preteklosti. Čeprav se zdi, da se je svet po pandemiji covida že normaliziral, so nekatere posledice še vedno prisotne tudi v avtomobilski industriji. Eden ključnih razlogov za daljši čas popravil je globalna dobavna veriga, ki je bila med pandemijo močno prekinjena. Veliko proizvodnih obratov, predvsem tistih, ki izdelujejo elektronske komponente, na primer senzorje, krmilne enote in polprevodnike, je v času pandemije ustavilo ali močno zmanjšalo obratovanje. Čeprav transportne poti danes delujejo tako kot pred pandemijo, je zaostanek v proizvodnji težko nadomestiti, še posebno ob naraščajočem številu novih modelov vozil in kompleksnosti komponent,« pojasnjujejo v tehničnem oddelku Summit motors Ljubljana in dodajajo, da dodatno težavo predstavlja tudi dejstvo, da sta se močno povečali digitalizacija in kompleksnost vozil. »Popravila pogosto niso več samo mehanska, temveč vključujejo zahtevne diagnostične postopke, programiranje in kalibracijo elektronskih sistemov. Za to pa so potrebni specializirana znanja, orodja in dostop do tovarniške programske opreme, kar zahteva več časa kot pri klasičnih posegih. V določenih primerih tudi primanjkuje usposobljenega kadra, saj se avtomobilski servisni sektor že nekaj let sooča z izzivi pri iskanju ustrezno izobraženih in izkušenih serviserjev, kar lahko dodatno vpliva na čakalne dobe.«
Podaljšanje časa popravil je torej posledica več dejavnikov. Mednje, kot omenjeno, sodijo pomanjkanje rezervnih delov zaradi motenj v globalnih dobavnih verigah, ki nastanejo tudi zaradi vse hujših geopolitičnih napetosti, pomanjkanje kadra, saj v številnih servisih primanjkuje usposobljenih avtomehanikov, kar povzroča daljše čakalne dobe, in tudi večja kompleksnost vozil, saj sodobna vozila premorejo več elektronike in senzorjev, zato popravila zahtevajo več časa, diagnostike in specializiranega znanja. Večja je tudi zasedenost servisov, saj se število vozil povečuje, kar pomeni več povpraševanja po servisnih storitvah. »Vse to so razlogi, zakaj se lahko čas popravila vozila podaljša, čeprav na prvi pogled deluje, kot da so se razmere po pandemiji že povsem stabilizirale. Na naših pooblaščenih servisih je čakalna doba za redni servis običajno od enega do treh tednov, odvisno od lokacije in sezone, saj so spomladi in jeseni termini bolj zasedeni. Menjava rezervnega dela, če je ta na zalogi, se lahko opravi v nekaj dneh. Če pa ga je treba naročiti, lahko traja od enega do šest tednov, lahko pa tudi več, zlasti pri manj pogostih modelih ali vozilih višjega cenovnega razreda,« pravi Iztok Podobnik, direktor mobilnostnih storitev pri AMZS.
Reorganizacija in vzpostavitev novih poti oskrbe
Seveda je pandemija covida pustila svoj pečat, predvsem v smislu sprememb v dobaviteljskih verigah. Nekateri dobavitelji tega obdobja finančno niso preživeli, drugi prihajajo z območij, kjer trenutno vladajo vojne razmere. Zaradi tega sta bili potrebni reorganizacija in vzpostavitev novih poti oskrbe. Čeprav se tu in tam še vedno pojavijo ozka grla pri dobavi nadomestnih delov, se stanje postopoma stabilizira in približuje razmeram, kot smo jih poznali pred pandemijo. Čakalne dobe na servis pa podaljšuje tudi to, da se vse več ljudi odloča za servisiranje vozila na pooblaščenem servisu, kar zagotavlja lastniku, da je vozilo pregledano in vzdrževano v skladu s standardi, ki jih je določil proizvajalec.
To pomeni, da se pri vzdrževanju upoštevajo najnovejša tehnična navodila, uporabljajo originalni nadomestni deli ter diagnostična orodja, ki so prilagojena točno določenemu modelu vozila. Tak pristop zagotavlja večjo zanesljivost vozila in bistveno zmanjša tveganje za nastanek večjih oziroma dražjih okvar v prihodnosti. »Redno vzdrževanje vozila ni zgolj menjava olja in oljnega filtra, kot zmotno menijo nekateri lastniki. Gre za celovit pregled vozila, ki vključuje preverjanje številnih vitalnih sistemov in pravočasno odkrivanje morebitnih nepravilnosti. S tem se lahko izognemo visokim stroškom popravila in nepričakovanim nevšečnostim. Pooblaščeni serviserji imajo pri tem nedvomno prednost, saj poznajo vozilo do potankosti, tako tehnično kot tudi v kontekstu znanih posebnosti posameznih modelov. Kljub temu se del lastnikov, natančnega odstotka nimamo, vseeno odloči za servisiranje pri nepooblaščenih serviserjih že v času garancije. Najpogosteje zaradi nižjih stroškov in slabše informiranosti,« še pojasnjujejo v Summit motors Ljubljana. Podobnega mnenja so tudi pri Porscheju Slovenija. Klaudija Jozić iz produktnega marketinga tako meni: »Najpomembnejše je, da je vozilo servisirano v skladu z navodili proizvajalca. Glede na raznolikost vozil, pogonskih sklopov in menjalnikov je to lahko velik izziv, če mehanik nima dostopa do ustreznih podatkov. Poleg tega pooblaščeni servisi izvajajo tudi redne preglede za morebitne odprte tovarniške servisne ukrepe. Stranka pa ob tem prejme še dodatno ugodnost, brezplačno EU-asistenco, ki velja do naslednjega servisnega intervala. Delež vozil, ki se servisirajo zunaj pooblaščene mreže, je zelo odvisen od starosti in razreda vozila, zato je težko podati enotno številko. Groba ocena bi bila, da je takšnih primerov približno 50 odstotkov.«
Seveda je čas popravila odvisen od vrste vozila in dostopnosti posameznega dela. Če je ta na zalogi, se meri v nekaj urah, če dela ni, se podaljša tudi na nekaj tednov. »Zamenjava akumulatorja na primer traja različno dolgo, saj je lahko nameščen v motornem prostoru, prtljažniku ali celo v potniški kabini. Zato uporabljamo terminsko načrtovanje servisnih obiskov, pri čemer glede na želje stranke vnaprej določimo čas trajanja posega. Stranka tako že pred prihodom prejme informacijo o predvidenem trajanju popravila in točnem času, kdaj naj pripelje vozilo,« dodaja Jozićeva.