Do resne elektrifikacije voznega parka bo v Sloveniji preteklo še veliko vode skozi turbine savskih hidroelektrarn. »Skoraj polovica (48 odstotkov) lani registriranih osebnih avtomobilov je za pogon uporabljala dizelsko, 45 odstotkov pa bencinsko gorivo,« pravijo pri Statističnem uradu Republike Slovenije. »Hibridni osebni avtomobili so predstavljali štiri odstotke, električni pa en odstotek voznega parka.« To je bistveno drugačna slika od tiste, ki jo kažejo podatki registriranih novih vozil. Kljub temu obstajajo argumenti v prid temu, da je prav zdaj idealen čas za nakup rabljenega električnega avtomobila. Razlog se vsekakor skriva v cenah, ki so v zadnjih letih močno padle.

15-20 % avtomobilov, ki jih pri narociavto.si uvozijo po naročilu, je v zadnjih nekaj mesecih električnih.

»Cene ne padajo več strmo, še vedno pa so padci cen opazno višji v primerjavi z dizelskimi ali bencinskimi avtomobili. Kar je dobra stvar, ker se cene električnih avtov končno bližajo cenam, ki so sprejemljive za splošno populacijo,« je povedal Marko Ferlin iz Narociavto.si. »Pred nekaj leti je nova tesla model 3 long range stala več kot 60.000 evrov. Zdaj lahko dve ali tri leta rabljeno dobite za okoli 25.000 evrov. To pa je že bližje temu, da si jo lahko privošči tudi povprečen uporabnik.« Deloma so za padce cen rabljenih vozil poskrbeli kar proizvajalci sami, ko so spustili cene svojim novim avtomobilom. Ferlin opozarja, da je Tesla pred dvema letoma izvedla več konkretnih znižanj cen. K bolj konkurenčnemu trgu je prispeval tudi prihod kitajskih tekmecev.

Indianapolis - July 7, 2024: Tesla EV electric vehicles display. Tesla models include the Model 3, Model Y, Model X and Model S.

Rabljeni električni avtomobili močno izgubljajo vrednost. Tudi tesle niso izjema. Foto: iStock

Mnogi si po enem letu premislijo

Potem pa so tu še klasični pomisleki. Ferlin pravi, da marsikatera njihova stranka navdušeno kupi električni avto, potem pa v enem letu pride do spoznanja, da zahteva preveč načrtovanja in prilagajanja, ter vozilo proda. »Poti na morje v električnem avtu so hitro pod vprašajem, saj je na polnilnicah pogosto gneča, ki zahteva večurno čakanje, da prideš na vrsto. Spet drugi so navdušeni in že planirajo, da bo tudi naslednji avto električen. Predvsem jih uporabljajo kot drugi avto v družini, glavni družinski avto je še vedno gnan na dizel ali bencin.«

Ferlin meni, da k stanju na trgu rabljenih električnih avtomobilov prispeva tudi odnos ljudi. Mnogi jih pojmujejo podobno kot pametne telefone. »Uporabljaš jih določeno število let, potem pa zavržeš kot telefon. Tako nekako tudi izgubljajo vrednost.« Ker proizvodnja električnih avtomobilov, zlasti baterij, prispeva veliko izpustov in tudi sicer pusti velike sledi na okolju, je dobro, če se električni avto uporablja vsaj toliko časa, da odplača svoj okoljski dolg in postane s skupnim vplivom na okolje prijaznejši od termičnih vozil. To naj bi se zgodilo pri okoli 45.000 prevoženih kilometrih. Odvisno od vrste proizvodnje elektrike.

Nekaj let nazaj je nova tesla model 3 long range stala čez 60.000 evrov. Sedaj pa dve ali tri leta rabljeno dobite za okoli 25.000 evrov. To pa je že bližje temu, da bi si jih lahko privoščil povprečen uporabnik.

Marko Ferlin, Narociavto.si

Nižje cene pa naj bi vseeno pozitivno vplivale tudi na zanimanje slovenskih kupcev. »Okoli 15 do 20 odstotkov avtomobilov, ki jih pri narociavto.si uvozimo po naročilu, je v zadnjih nekaj mesecih električnih. V Nemčiji na primer je popularnost električnih avtomobilov nekoliko upadla, saj so jim ukinili določene subvencije, tako da je trend rahlo obrnjen v primerjavi s slovenskim,« dodaja Ferlin. Statistični podatki kažejo tudi, da so rabljeni električni avtomobili doživeli pravo renesanso čez lužo. Tam so trenutno najbolj vroča prodajna roba. K večji zanimivosti nakupa rabljenih električnih vozil pa v Sloveniji prispeva tudi Borzenova subvencija. Do te so upravičeni kupci rabljenih električnih vozil, ki so bila po 1. novembru 2021 prvič registrirana v kateri od držav Evropske unije. Za električne avte, ki stanejo do 30.000 evrov, je mogoče dobiti subvencijo v višini 3000 evrov, za dražje rabljene električne avte, ki stanejo od 30.000 do 65.000 evrov, pa subvencija znaša 2000 evrov.

Na kaj moramo biti pozorni?

Na kaj pa mora biti kupec pozoren, ko preverja ponudbo rabljenih električnih avtomobilov? Ob vseh drugih stvareh, kot so stanje podvozja in notranjosti, udeleženost v prometni nesreči, garancije, redno servisiranje in podobno, se je treba posvetiti tudi stanju baterije in polnilnega sistema. Pozorni moramo biti tudi na vrsto polnilnika. Zlasti starejši modeli znamk Hyundai, Kia in Nissan imajo lahko enofazne polnilnike. Hitrost polnjenja je zato bistveno počasnejša. Podobno je treba biti pozoren pri vozilih, uvoženih z drugih koncev sveta, kjer nimajo trifaznih polnilnikov. Tudi takega avta ne bo mogoče hitro polniti v Sloveniji.

Pogonski električni motor ni povsem brez morebitnih napak. Težave se običajno začnejo od 150.000 prevoženih kilometrov naprej. Popravilo električnega motorja lahko stane od 1000 do 2000 evrov, menjava pa je bistveno dražja.

AMZS

Zelo koristno je, če je električni avto opremljen s toplotno črpalko. Klasični grelniki namreč pozimi zelo zmanjšajo doseg. Za 20 do 30 odstotkov. To ni hec. Zimski zmanjšani doseg naj bi bil po mnenju številnih zagovornikov električne mobilnosti veliko resnejši problem od bojazni o degradaciji baterij. Ta naj bi pri litij-ionskih baterijah znašala okoli 2 do 3 odstotke letno. Tako je po petih letih kapaciteta običajno še vedno okoli 90 oziroma 85 odstotkov. Večina proizvajalcev danes ponuja garancijo, da baterija ne bo padla pod 70 odstotkov v osmih letih oziroma 160.000 prevoženih kilometrih. S standardno degradacijo bi po desetih letih baterija še vedno obdržala med 70 in 80 odstotkov kapacitete. Vendar garancije ne krijejo mehanskih poškodb, kot so udarci ob nesrečah ali vdori vode. Tedaj je lahko cena nove baterije astronomska. Deloma je odvisna od tehnologije. Starejši avtomobili so imeli modularne baterije, ki so cenejše za popravilo, saj se lahko zamenja zgolj prizadeti modul. Sodobnejši avtomobili, ki ponujajo tudi več dosega, pa uporabljajo gostejše baterije, ki jih je mogoče zamenjati zgolj v celoti. Cena takšnega popravila, ki ne bi bilo krito z garancijo, lahko znaša tudi prek 20.000 evrov.

Prav zato je izredno pomembno, da pred nakupom rabljenega električnega avtomobila preverimo stanje baterije in tudi polnilnika, ki je tudi sicer najbolj pogosta okvara. »Če se avto noče polniti ali če javlja napake, je lahko popravilo drago in lahko stane tudi nekaj tisoč evrov. Zato preverite, ali je bil avto deležen vseh morebitnih popravil v okviru tovarniških vpoklicev. Tudi pogonski električni motor ni povsem brez morebitnih napak. Težave se običajno začnejo od 150.000 prevoženih kilometrov naprej. Popravilo električnega motorja lahko stane od 1000 do 2000 evrov, menjava pa je bistveno dražja,« opozarjajo pri AMZS, kjer že nekaj časa ponujajo tudi možnost neodvisnega testiranja avtomobilske baterije.

V prid nakupu rabljenega električnega avtomobila medtem govorijo nižji stroški lastništva. Elektrika, zlasti če polnimo doma (po možnosti s pomočjo sončne elektrarne), je bistveno cenejša od fosilnih goriv. Hkrati ima avto na električni pogon mnogo manj mehanskih delov, ki bi se lahko pokvarili. Vzdrževanje je zato na splošno cenejše in lažje.

Priporočamo