Ker je odšla precej tiho, brez posebnega pompa in fanfar, ki bi si jih sicer zagotovo zaslužila, marsikdo sploh ne ve, da sta pred nekaj tedni minili že dve leti, odkar je po kar 47 letih proizvodnje ford fiesta odšla v avtomobilsko zgodovino. Za mnenje o njej oziroma smiselnosti nakupa nove sta nas namreč v zadnjem mesecu povprašala kar dva znanca, ki se sicer ne poznata. In za katera hkrati ne bi rekli, da sta ravno popolna avtomobilska analfabeta. Pri čemer začudenja ob novici, da je že dve leti ne izdelujejo, nikakor nista mogla skriti.

Začelo se je z bobcatom

Da, očitno se še najdejo kupci, ki ob nakupu novega avtomobila ne pomislijo nemudoma na športnega terenca. K sreči imata omenjena znanca sicer v razredu, v katerega je spadala fiesta, še naprej precej bogato izbiro, vprašanje pa je, ali bo še dolgo tako. Ford je bil po mnenju številnih pač le prvi, ki se je odpovedal proizvodnji nekoč najbolj priljubljene vrste avtomobilov. Nad tem so bili zagotovo najbolj razočarani v Veliki Britaniji, kjer fiesta pomeni to, kar renault clio pri nas ali volkswagen golf v Nemčiji. Še dandanes je namreč ta Fordov model na Otoku najbolj priljubljen avtomobil, saj so jih lani med vsemi rabljenimi prodali daleč največ, prek 300.000, hkrati je bil to najbolje prodajani novi avto v Združenem kraljestvu v letih 1990, 1991, 1996, 1997, 1998 ter nato med letoma 2009 in 2020 kar dvanajst let zapored, skupno pa so jih tam prodali 4,8 milijona primerkov. No, če dodamo, da je skupna proizvodna številka s sedmimi generacijami tega avtomobila dosegla dobrih 22 milijonov, pa je jasno, da je bila priljubljena tudi drugod.

Zgodba avtomobila, ki je pozneje postal fiesta, se je sicer začela štiri leta pred začetkom proizvodnje, leta 1972, ko so njen razvoj zagnali pod nazivom projekt bobcat. Cilj skrivnostnega projekta, ki je bil tudi velika osebna želja takrat prvega moža Forda, Henryja Forda II., najstarejšega vnuka ustanovitelja podjetja Henryja Forda, je bil svetovnemu trgu ponuditi majhen in varčen Fordov avtomobil. Beseda je meso nato postala štiri leta pozneje, ko je luč sveta ugledala prva – fiesta. Ime, ki v španščini pomeni zabavo, je izbral že omenjeni Henry Ford II. osebno, saj je želel z imenom avtomobila poudariti novo trdno vez podjetja s Španijo, kjer so avto tudi izdelovali, in sicer v novi tovarni v Valencii.

Zrasla za pol metra

No, v zvezi s fiestinimi začetki je treba rešiti še eno uganko. Številni viri namreč navajajo, da so prav iz omenjene španske tovarne zapeljali prvi primerki avtomobila, a to ne drži. Pa saj tudi ne bi moglo. Henry Ford II. je namreč fiesto prvič preizkusil v Nemčiji že omenjenega maja 1976, tovarno v Valencii pa je v družbi španskega kralja Juana Carlosa odprl šele 18. oktobra istega leta. In da končamo z datumi – prva sporočila o fiesti so pri Fordu v javnost začeli »spuščati« konec leta 1975, tako da bi lahko rekli, da to ime letos praznuje 50 let.

Čeprav je bila fiesta v Evropi takoj velika uspešnica in so jo že po treh letih proizvodnje izdelali v milijon primerkih, se v ZDA ni prijela, zato so jo tja nehali izvažati že leta 1980, znova pa je pot na tamkajšnji trg našla šele tri desetletja pozneje, leta 2010. Vmes je fiesta drugod ves čas pridobivala priljubljenost, ponudila številne posebne različice, med katerimi so ljubiteljem in tudi drugim v spominu najbolj ostale številne športne, med drugim pa je od prve do zadnje tudi precej zrasla – za kar pol metra. 

Priporočamo