Precej splošno sprejeto je, da se je zgodovina sodobnih avtomobilov začela pisati leta 1886, ko je Karl Benz predstavil prvo vozilo z motorjem z notranjim zgorevanjem – benz patent motorwagen. Od takrat torej letos mineva že 139 let. Po drugi strani pa lahko v zadnjem času marsikje srečamo zapise, da bo prav tako letos tudi pri nas precej priljubljena avtomobilska znamka Peugoet praznovala že 215. rojstni dan, s čimer je najstarejša na svetu. Res je, nekaj ne gre skupaj. Kako je torej kaj takega sploh mogoče? Preprosto – Peugeot pač prvih nekaj let in desetletij ni izdeloval avtomobilov, z njimi se je začel ukvarjati pozneje.

Ko je leta 1810 Jean-Pierre Peugeot ustanovil znamko Peugeot, so svoje inženirske sposobnosti najprej izkoristili za proizvodnjo izdelkov iz jekla, denimo mlinčkov za kavo, vzmeti za žage, okvirjev za dežnike in koles. Leta 1848 so na nekaterih svojih izdelkih prvič uporabili logotip leva, ki je še danes simbol znamke, do prvega avtomobila pa so minila še dobra štiri desetletja, ko je leta 1889 Armand Peugeot, Jean-Pierrov vnuk, predstavil prvo Peugeotovo motorizirano vozilo. A še ne takšno, kakršno je bilo že omenjeno Benzovo. Šlo je namreč za trikolesnik serpollet (ali peugeot tip 1), ki je bil plod sodelovanja med Armandom Peugeotom in specialistom za parne stroje Leonom Serpolletom. Skupno so izdelali štiri primerke tega vozila, že kmalu zatem pa je Peugeot opustil idejo o parnem pogonu in se usmeril na motorje z notranjim zgorevanjem. S čimer pridemo do sodobne zgodovine te najstarejše avtomobilske znamke.

Prvi z gumijastimi pnevmatikami

Prvi Peugeotov štirikolesnik z bencinskim motorjem, tip 2, so izdelali leta 1890 in je bil v primerjavi z drugimi, takrat redkimi primerki precej sofisticiran. V naslednjih letih so sledile številne nadgradnje, avtomobile so poimenovali s preprostimi oznakami »tip« in številko (2, 3, 4 …), treba pa je poudariti, da je bil s primerkom peugeot tip 7 Albert Lemaitre leta 1894 zmagovalec dirke med Parizom in Rouenom, prve tekmovalne avtomobilske dirke v zgodovini.

Peugeot 206 je najbolje prodajan avtomobil te znamke v zgodovini. Prodali so jih okoli 10 milijonov primerkov, skupaj s predhodniki (203, 204...) in nasledniki (207, 208) pa še bistveno več. / Foto: Peugeot

Peugeot 206 je najbolje prodajani avtomobil te znamke v zgodovini. Prodali so približno deset milijonov primerkov, skupaj s predhodniki (203, 204 …) in nasledniki (207, 208) pa še precej več. / Foto: Peugeot

Pomembna prelomnica za znamko je bilo tudi leto 1896, ko so naredili prve Peugeotove motorje, s čimer po tej plati niso bili več odvisni od Daimlerja. Prvi primerki so premogli šest kilovatov moči (8 KM), vgradili pa so jih v zadke modelov tip 15. Vmes je Peugeot postal tudi prvi proizvajalec, ki je svoje avtomobile opremljal z gumijastimi pnevmatikami, od modela tip 36 naprej je za krmiljenje skrbel volanski obroč, motor pa so v sprednji del avtomobila pomaknili pri modelu tip 48. Sledili so, kot tudi pozneje v zgodovini, številni uspehi na športnih prizoriščih. Med prvo svetovno vojno se je Peugeot usmeril predvsem v proizvodnjo vojaških vozil, letnica, od katere se nekako piše posebna zgodovina tega podjetja, pa je 1929.

Številni uspehi

Omenjenega leta je na ceste namreč zapeljal prvi avtomobil množične proizvodnje te znamke in hkrati prvi, ki je predstavil označevanje s tremi številkami z ničlo na sredini – prav takšno, kot ga poznamo še danes. To je bil model 201, štirivratna limuzina, ki so jo do leta 1937 proizvedli v za tiste čase ogromni številki – dobrih 142.000 enot je namreč zapustilo proizvodne trakove tovarne v Sochauxu. Odtlej pa vse do danes je Peugeot nanizal na desetine uspešnih in prepoznavnih avtomobilov, kar šest se jih je okitilo z nazivom evropski avto leta (leta 1969 peugeot 504, 1988 peugeot 405, 2002 peugeot 307, 2014 peugeot 308, 2017 peugeot 3008 in leta 2020 peugeot 208), izjemne uspehe pa je znamka dosegla tudi v avtomobilskem športu, v katerem se med drugim lahko pohvali s petimi naslovi svetovnega prvaka v reliju, sedmimi zmagami na reliju Dakar in tremi zmagami na dirki 24 ur Le Mansa. V zvezi z znamko pa kaže omeniti, da je leta 1974 Peugeot najprej prevzel 38,2-odstotni delež v Citroënu in ga kmalu povečal na skoraj 90 odstotkov, to pa je dve leti pozneje vodilo k ustanovitvi skupine PSA Peugeot Citroën. Ta je od leta 2016 nosila ime PSA groupe, pred skoraj natančno petimi leti pa je po združitvi s Fiat-Chryslerjem postala del koncerna Stellantis. 

Priporočamo