Trabant velja za najslabši avto vseh časov, zaradi nostalgije pa plastična škatla na kolesih danes uživa kultni status. V Nemčiji jih je na cesti pravzaprav videti vse več. Trenutno je tam registriranih okoli 40.000 trabantov. Pred desetimi leti je bila ta številka 33.000.

Prve trabante so izdelali leta 1957, tri leta po tistem, ko si je vzhodnonemški komunistični režim zastavil cilj ustvariti avto za narod. Karoserija je bila izdelana iz plastike, pomešane z vlakni papirja ali bombaža, saj je v državi primanjkovalo jekla. Okna na zadnjih sedežih se niso odpirala, dvotaktni motor pa je v zrak pošiljal goste oblake izgorelega olja in bencina, skupaj s precejšnjim hrupom. Zato si avto pogosto slišal oziroma tudi zavohal, preden si ga videl. Avto je bil tarča posmeha, saj so v Zahodni Nemčiji po cestah prevladovale znamke, kot sta BMW in Mercedes.

Vzhodni Nemci so se medtem morali pred nakupom trabanta prijaviti na seznam in čakali tudi do 15 let, da je njihov trabant prišel s proizvodne linije v eni od treh barv – kremni, nebeško modri ali pepermint zeleni. Zadnjega trabanta, ki je bil rožnate barve, so izdelali leta 1991.

Zanesenjaki navdušeni, policisti pa manj

Thomas Schmidt (49), ki dela v Muzeju trabantov v Berlinu, je za AFP povedal, da je trabant kot mali tekač na dolge proge. »Zmore vse, je neuničljiv,« je prepričan. »Če pa se pokvari, je lepo, da lahko vse sami popravite zaradi enostavne tehnologije,« je povedal. »Ljudje so nekoč govorili: če imate kladivo, klešče in malo žice, lahko s trabantom prideš do Leningrada.«

Trabant v Berlinu.

Po policijskem pregledu so trabanti lahko nadaljevali pot. Foto: Aljaž Potočnik

Če te prej ne ustavi policija. Med zadnjim obiskom Berlina sem bil priča zabavnemu prizoru. Skupina turistov, ki se je v trabantih odpravila na ogled Berlina, je morala opraviti nenačrtovani postanek na Muzejskem otoku. Tam je karavano ustavil policist in vsakega trabanta posebej preverjal, ali je v primernem stanju za vožnjo po cesti. Med drugim si je ogledoval motor, delovanje brisalcev, stabilnost sedežev in še kaj. Vodnik mi je, ob tem ko sem se pomešal med skupino turistov in opazoval policista pri delu, priznal, da se takšni nadzori zadnje čase dogajajo vse pogosteje.

Priporočamo