»Peljala sem po avtocesti iz Kopra proti Kozini, ko je avtomobil nenadoma začelo močno zanašati. Verjetno sem pritisnila na zavoro, avto je udaril v ograjo delovne zapore in obstal počez na voznem pasu. Že čez nekaj trenutkov se je v avtu oglasil glas: 'Dober dan, tukaj center za klice v sili 112. Prejeli smo samodejni eCall signal iz vašega vozila. Ali me slišite?' Najprej me je presenetilo, saj nisem vedela, da ta funkcija obstaja, kaj šele v mojem avtomobilu. Operater me je vprašal, ali sem poškodovana, koliko nas je v vozilu, preveril samodejno poslane GPS-koordinate, poslal reševalce, gasilce in policijo, predvsem pa me pomiril,« se nedavne prometne nesreče zaradi počene gume spominja mlada voznica z okolice Kozine, ki jo je k sreči odnesla z lažjimi telesnimi poškodbami.
To je evropski varnostni sistem eKlic (eCall). V primeru nesreče, ko se v vozilu sprožijo zračne vreče (airbag), eKlic samodejno pošlje podatke o nesreči na številko 112 in vzpostavi govorno komunikacijo med potniki v vozilu in operaterjem v regijskem centru za obveščanje. »Tovrstne klice obravnavamo enako kot vse druge klice na številki 112,« pravijo na upravi za zaščito in reševanje, ki jo vodi Leon Behin.
Prenos video slike iz avtomobila
Sistem pri nas deluje že deset let, Slovenija ga je uvedla prva v Evropski uniji za vozila, ki imajo vgrajene naprave za samodejno ali ročno proženje klicev v sili ob prometnih nesrečah. S 1. januarjem prihodnje leto bodo začela v EU veljati nova pravila: z novim letom morajo proizvajalci v vseh na novo homologiranih vozilih vgraditi posodobljen varnostni sistem eKlic. Leto dni kasneje, 1. januarja 2027, pa ga bodo morali imeti vgrajenega vsi novi avtomobili v prodaji, ne glede na datum prve homologacije.
Naslednja generacija eKlica je prilagojena za delovanje v omrežjih mobilne telefonije 4G in 5G. Dosedanji sistem je deloval prek 2G in 3G omrežij (slednje mobilni operaterji počasi že ugašajo). Sama funkcionalnost klica se bistveno ne bo spremenila, razširjen pa bo nabor podatkov o nesreči, denimo prenos slike iz avtomobila, prav tako bo boljša možnost komunikacije za gluhe in naglušne s pretvorbo govora v besedilo … Predvsem bo nadgrajen sistem omogočal več možnosti za zaščito udeležencev v kritičnih minutah po trku, denimo pred naletom drugih avtomobilov. Center za klice v sili bo lahko vozilu pošiljal povratne ukaze, denimo sprožil avtomobilsko hupo, utripanje luči ali blokado vžiga.
»Širi se tudi uporaba sistema na avtobuse, tovornjake in motorje,« dodajajo na upravi za zaščito in reševanje. Tovornjaki in avtobusi namreč doslej niso mogli uporabljati eKlica. »Nadgradnjo obstoječega sistema načrtujemo v letu 2026, ko bodo na trgu tudi že vozila, ki bodo podpirala naslednjo generacijo eKlica,« so pojasnili na upravi za zaščito in reševanje.
Na Telekomu pravijo, da so po letu 2015, odkar so prvi v Evropi omogočili eKlic po celotnem omrežju, pripravljeni tudi na uvedbo novejše generacije storitve (ng-ecall), ko bo to potrebno. »Iz izkušenj pri uvedbi novih tehnologij sicer predvidevamo, da bosta eCall in ng-ecall nekaj časa sobivala, vsaj prvih pet let,« so povedali.
Hitrejši odziv reševalcev
V Sloveniji so avtomobili v povprečju stari 11 let, kažejo podatki statističnega urada. Številni avtomobili tega sistema še nimajo vgrajenega. Je pa sistem eKlic v Sloveniji že dokazano pomagal reševati življenja zaradi hitrejšega odziva reševalcev.
Ob verižnem trčenju na primorski avtocesti leta 2016, denimo, so na številki 112 informacijo o trčenju dve minuti prej dobili iz enega od udeleženih vozil, ki je imelo vgrajen podoben sistem, kot pa od samih udeležencev v nesreči. V letošnjem letu so centri za obveščanje do 7. oktobra prejeli 3183 eKlicev iz vozil, največ v treh poletnih mesecih, v juliju so jih našteli 522.
Kljub najnovejšim tehnologijam in samodejnim klicem pa brez ljudi ne gre, na drugi strani mora operater na številki 112 sprejeti klic. Lani so na številki 112 prejeli skupaj 550.310 klicev na pomoč, letos do 7. oktobra 407.842. Klicatelji največkrat potrebujejo medicinsko pomoč. Spomnimo še, da dispečerji na številki 112 sicer stavkajo že 19 mesecev, ker zahtevajo boljše pogoje dela.