Okroglo obletnico, natančneje 80. rojstni dan, bi letos praznovala še ena slovita avtomobilska znamka. Bi, pa ne bo. Švedski Saab Automobile, ki so ga ustanovili leta 1945, je namreč po silnih težavah, ki so se vlekle že dlje časa, pred 13 leti bankrotiral, kljub temu pa se tega proizvajalca spominjamo po številnih zanimivih avtomobilih. Pri čemer je eden najslavnejših bržčas tisti, od začetka proizvodnje katerega bo letos minilo 65 let, od konca pa 45. Gre za model saab 96, ki so ga izdelovali med letoma 1960 in 1980, s čimer je to tudi Saabov avtomobil z najdaljšo dobo proizvodnje.

Saab 96 je bil naslednik modela 93, od katerega je prevzel obliko karoserije, dvovratno zasnovo, le da je zadaj vpeta, tako imenovana samomorilska vrata, zamenjal par običajnih bočnih, s 4,02 metra dolžine pa je bil od predhodnika tudi malenkost daljši. Prav tako so mu konkretno povečali zadnjo šipo, ki je omogočala boljšo preglednost, ter prostornino in dostopnost prtljažnega prostora, namenili pa so mu tudi močnejše motorje, še posebej pri posebnih različicah sport in monte carlo; saab 96 je bil tudi izjemno uspešen v reliju. »Če ste bili med obiskovalci kakšne pomembnejše evropske dirke v reliju na začetku 60. let, ga zagotovo niste mogli zgrešiti. Pa ne zaradi avtomobila samega, temveč bolj zato, ker je značilni zvok njegovega dvotaktnega motorja brnel in odmeval po hribih in dolinah. Celo zavohali ste ga lahko, preden ste ga zagledali,« je denimo eden od številnih zanimivih zapisov, v katerih so se saabu poklonili kot absolutni legendi relija, ki je dosegla kar nekaj pomembnih zmag, med drugim dve v Monte Carlu. No, z zmago na reliju RAC leta 1962 je povezana še posebej zanimiva anekdota. Zgodba namreč pravi, da si je švedski voznik saaba 96 Erik Carlsson zaradi poškodbe na svojem saabu komponento zadnjega vzmetenja »izposodil« kar pri avtomobilu nekega obiskovalca, ki ga je ta parkiral ob trasi dirke. Ko se je lastnik avtomobila želel vrniti domov, je tako zgrožen ugotovil, da njegov avto ni vozen, ga je pa Carlsson kmalu zatem poiskal in kasneje naj bi postala celo dobra prijatelja.

Saab 96 je bil tudi prvi model, ki je to švedsko znamko postavil na svetovni zemljevid, saj so jih v precej velikem številu tudi izvažali, zaradi česar so ga izdelovali tudi v tovarni na Finskem, iz katere je zapeljal tudi zadnji primerek. Ker različni viri navajajo različne številke, je sicer težko določiti, koliko natanko so jih proizvedli, jih je pa bilo okoli 600.000. Da na saaba 96 z izjemo zanesenjakov niso pozabili tudi drugi, je z izdajo nekaterih znamk z njegovo podobo na njih poskrbela tudi švedska pošta. 

Priporočamo