Vrhunske vozne zmogljivosti in športen dizajn. Če katera znamka to (še danes) uteleša, je to zagotovo Porsche. Nič drugače ni bilo pred 60 leti. Si predstavljate, da bi za porscheja v letu 2025 odšteli zgolj 40 evrskih tisočakov? Zdi se nemogoče. Toda nemogoče je postalo mogoče leta 1965, ko je znamka iz Stuttgarta predstavila model 912, ki je veljal za nekakšno osnovno različico legendarnega 911, stal pa je 4700 tedanjih oziroma 46.900 današnjih ameriških dolarjev. V štirih letih so jih izdelali 32.000, bil pa je nekaj posebnega tudi zavoljo varčnega 1,6-litrskega bencinskega motorja, saj je bila povprečna poraba le 7,8 litra. Zadnji je s tekočega traku zapeljal julija 1969.

Porsche 912: Ko vožnja postane velika zabava

Foto: Reuters

V začetku 60. let prejšnjega stoletja so pri Porscheju načrtovali konec proizvodnje modela type 356, njegova zamenjava pa naj bi bil 911 z zmogljivim šestvaljnim motorjem. Bil naj bi edini štirikolesnik v tedanji znamkini ponudbi. Ker pa bi bila razlika v ceni med obema avtomobiloma precejšnja, so se odgovorni odločili, da ponudijo cenejšo različico, v skladu s tedanjimi oznakami so jo poimenovali 912. Razvoj so zaupali Danu Schwartzu. Ker so skušali znižati stroške, so se namesto sprva načrtovanega 1,8-litrskega motorja odločili za 1,6-litrskega z močjo 90 konjev (66 kW), spremenili so tudi ventile in hladilni sistem. Tako je imel model 912 v primerjavi z 911 ugodnejšo razporeditev mase, boljše vozne lastnosti (največja hitrost je bila 183 kilometrov na uro, pospešek do stotice pa 13,5 sekunde) in večji doseg. Za prenos moči je skrbel petstopenjski ročni menjalnik. Da bi ceno čim bolj približali tisti modela type 356, pa je bila serijska oprema nekoliko osiromašena. Petega aprila 1965 so proizvodnjo type 356 končali in uradno začeli proizvodnjo 912 v kupejevski različici. Pri čemer je bil sprva 912 v primerjavi z 911 večja prodajna uspešnica. Predstavili so tudi različico targa s snemljivo trdo streho in plastičnim zadnjim oknom, ki se je odpiralo na zadrgo.

Z njim so patruljirali tudi nemški policisti

Model 912 so namenili nemški avtocestni policiji, uporabljali so ga tudi policisti na Nizozemskem. Stotisoči porsche je bil prav 912 targa, namenjen policistom v Baden-Württembergu, ki velja za domovanje Porscheja. Po modelnem letu 1969 so se odgovorni v podjetju odločili, da projekta nima smisla nadaljevati, za kar je bilo več razlogov. Del proizvodnih zmogljivosti so namreč namenili novemu modelu 914-6, ki je bil zmogljivejša različica 914 ter je nastal kot plod sodelovanja Porscheja in Volkswagna. Za nameček je 911 postajal vse bolj priljubljen, 912 pa na roko niso šla niti nova pravila glede izpušnih plinov, priprava nanje bi namreč stala preveč.

Porsche 912: Ko vožnja postane velika zabava

Foto: Reuters

Šest let po koncu proizvodnje so za potrebe prodaje v Severni Ameriki znova obudili model 912 in ga poimenovali 912E, med majem 1975 in julijem 1976 pa so jih za ameriški trg izdelali 2092. Stal je 3000 dolarjev manj kot 911S. Posoda za gorivo je pogoltnila blizu 80 litrov, kar je bilo dovolj za 1000 kilometrov dosega. Šasija 912E je bila enaka tisti pri 911, je bil pa avto manj zahteven za vožnjo, saj se je nenadno prekrmarjenje zgodilo le redko. Dodatna oprema je bila bogata, tudi z električno pomično sončno streho, diferencialom proti zdrsu, električno pomičnimi šipami in vzvratnima ogledaloma ter pranjem žarometov. Še danes spada med štirivaljne porscheje, ki so najbolj priljubljeni med zbiratelji. Polovica izdelanih jih je še vedno v uporabi.

Z leti vse bolj priljubljen med zbiratelji

Med lastniki modela 912, obarvanega rdeče, je tudi francoski fotograf Vince Perraud, njegov pa je letnik 1968. »Ko so ga predstavili, so številni dejali, pa saj to ni porsche. A meni deluje podoben modelu 911, njegova oblika pa mi je zelo všeč. Z avtom se ni treba peljati hitro, da bi v vožnji uživali. Že pri 90 kilometrih na uro je zabava zagotovljena, saj na cesti začutiš čisto vse. Avto je majhen in okreten, vožnja na ozkih in zavitih cestah pa je v veliko zabavo. Ko sem kupil svojega, je bil slabo ohranjen, zato sem moral vložiti veliko truda, da je vozen. Vesel sem, da mi je ta stari avto uspelo znova pripraviti za vožnjo, čeprav je šlo za velik izziv,« pravi Vince Perraud.

Porsche 912 je bil uspešen tudi na dirkah, ne samo v letih proizvodnje, temveč tudi pozneje, na dirkah starodobnikov. Tako je denimo leta 1967 poljski voznik relija​ Sobieslaw Zasada zmago slavil na dirki evropskega prvenstva turnih avtomobilov, ko je na reliju na Poljskem, tretjem najstarejšem na svetu, s startno številko 47 ugnal več kot 50 tekmecev. Leta 2012 sta se na dirki starodobnikov Hayden Burvill in Alastair Caldwell s porschejem 912, letnik 1968, zavihtela celo na prvo mesto, na 26 dni dolgem reliju od Londona do Cape Towna s skupno kar 14.000 kilometri pa sta bila sedma. Z leti je 912 postajal vse bolj priljubljen tudi med zbiratelji, saj združuje šarm porscheja 911 ter praktičnost in enostavnost modela 356. 

Priporočamo