Ko si v misli prikličemo seznam avtomobilov, ki so pomembno vlogo odigrali tudi pri motorizaciji v Sloveniji in še prej Jugoslaviji, bi jim zlahka našteli kar nekaj stičnih točk. Pri čemer je večini štirikolesnikov, ki jih štejemo med legende slovenskih cest, skupna ena še posebej zanimiva: to, da smo jim nadeli takšne in drugačne vzdevke, nadimke. Ti so tako pravzaprav neke vrste znak, da je določen avtomobil prerasel svojo pločevinasto obstajanje, da se je res dodobra zasidral v kolektivni spomin kot »nekaj več«. Jasno, so tudi avtomobilske legende, ki vzdevkov niso potrebovale, saj so jim zanimiva, kratka in enostavna imena nadeli že njihovi razvojniki. Zato omenjeno velja bolj za tiste, ki so jih poimenovali s pustimi številkami, črkami ali kombinacijo obojega. Pa saj jih poznate: hrošč, fičo, bolhca, spaček, stoenka... in glavna junakinja tokratne zgodbe, katrca.
No, seveda pa ta ni glavna junakinja kar tako. Katrca, uradno renault 4 (številka štiri je po francosko quatre, in od tod tudi naziv katra oziroma katrca), se je namreč letos, po dobrih treh desetletjih, znova vrnila med žive. Pri njej je namreč Renault ubral enako taktiko kot le leto prej pri renaultu 5. Legendarno in vsem dobro poznano obliko so posodobili do te mere, da ustreza današnjim standardom, a je hkrati nezgrešljivo podobna originalu, novodobni različici pa so namenili zgolj in izključno električni pogon. Tako so na ceste poslali avto, ki izstopa, je nekaj posebnega in ki sprošča posebna, nostalgična čustva. Ter je zaradi vsega omenjenega tudi potencialna prodajna uspešnica. A do novodobne še pridemo – zares redki so namreč novi avtomobili, ki imajo tako zanimivo in bogato predzgodbo, kot ravno katrca. Zato najprej nekaj besed o »originalu«.
Najdlje v Revozu
Kot je to v avtomobilizmu precej pogosto, je tudi nastanek katrce spodbudil uspeh konkurence, natančneje Citroënovega modela 2CV, še enega legendarnega avtomobila, ki se ga pri nas vsi bolj spomnimo po vzdevku – spaček. Leta 1956 je tako takratni šef Renaulta Pierre Dreyfus začel z novim projektom, avtomobilom, ki naj bi zamenjal dotedanjega priljubljenega renaulta 4CV in bi bil kar najbolj vsestranski. Idejo je svojim sodelavcem predstavil na precej zanimiv način – rekel jim je, da si želi, da bi razvili tako imenovani »blue jeans avto«.
ako kot v tistem času vedno bolj priljubljene kavbojke, naj bi bil namreč primeren za povsod in za vsakogar: za družine, ženske, moške, kmetovalce, mestni promet, za uporabo med tednom za v službo in za vikende za oddih... »Avtomobili ne morejo biti več le štirje sedeži in prtljažnik. Dajte mu več prostora,« je menda še dodal in s tem uradno sprožil začetek projekta, ki so ga interno imenovali projekt 112.
Katrca je luč sveta nato ugledala leta 1961, oziroma se je to zgodilo s kar dvema. Na trg sta namreč prišla avtomobila renault 3 z manjšim motorjem, in »klasični« renault 4, pri čemer so prvega prenehali ponujati že po dobrem letu, zato je hitro utonil v pozabo. Renault 4 pa je začel pisati zgodbo o uspehu in se v naslednjih letih razširil po vsem svetu. Izdelovali so ga namreč v kar 28 državah, prodajali pa v stotih. Milijonti primerek so izdelali že leta 1966, vsega skupaj pa so do konca proizvodnje izdelali kar 8.135.424 katrc. Pri čemer seveda ne moremo mimo Slovenije in Revoza, kjer so katrco za tukajšnje potrebe izdelovali dve leti dlje (do leta 1994), kot povsod drugod (do leta 1992). Kar pomeni, da je več kot tri desetletja veljalo, da je zadnja katrca proizvodne trakove zapustila v Novem mestu. Dokler...
Ključna beseda: vsestranskost
... dokler niso aprila letos proizvodnje novodobne katrce zagnali v Maubeugeju v Franciji, na meji z Nizozemsko. Kot omenjeno je ta zdaj izključno na elektriko gnan avtomobil, kljub temu pa je njegova ambicija še naprej zadovoljiti kar največ raznolikih potreb kupcev. Če namreč novi renault 5 nagovarja bolj mestne uporabnike, 22 centimetrov daljši (4,14 metra) renault 4 cilja na širši krog in želi nagovarjati vse skupine, vključno z mladimi družinami, ki bodo znale ceniti kombinacijo prostornosti, prilagodljivosti in velikosti prtljažnega prostora, ki ima prostornino kar 420 litrov.
Obenem so tu številna domiselna odlagalna mesta, zložljiva zadnja sedežna klop in celo sovoznikov sedež, ki se lahko preklopi v mizo. Zaradi večje oddaljenosti od tal in naprednega sistema za nadzor oprijema lahko nova katrca vozi tudi po blatnih ali luknjastih cestah, vsakdanje vožnje pa olajšuje funkcija »one pedal«, pri kateri stopalke za zavoro ne uporabljate, saj omogoča kar najizdatnejše regenerativno zaviranje vse do popolne ustavitve vozila. Nenazadnje pa vsestranskost dokazuje tudi možnost vleke tovorne ali majhne bivalne prikolice s težo do 750 kilogramov.
Če sta v novi preobleki tako renault 5 kot renault 4 na zunaj nezgrešljivo podobna svojima predhodnikoma, pa je za volanom zgodba seveda drugačna, saj so se časi vendarle toliko spremenili, da je danes vse digitalizirano. Voznikov delovni prostor katrce je tako identičen tistemu v novem renaultu 5, kar je lahko dobro, saj je ta pač pregleden, uporabniku prijazen in iz presenetljivo kakovostnih materialov, lahko pa bi kdo znal pogrešati malce več individualnosti. Kar pa je po drugi strani očitati tako drugačnemu in karakternemu vozilu, kot je katrca, pri kateri je denimo na voljo kar 600 prilagoditev z različnimi barvnimi kombinacijami karoserije in strehe, različnimi dizajni platišč in številnimi okrasnimi dodatki kar malce hinavsko... In ko že govorimo o podobnosti – katrca je na voljo z identičnima načinoma pogona kot renault 5.
Šibkejšemu motorju (90 kW/120 KM) energijo zagotavlja manjša baterija (40 kWh), močnejšemu (110 kW/150 KM) pa večja (52 kWh), pri čemer je doseg avtomobila pri obeh skoraj enak kot pri manjšem renault 5: z manjšo baterijo do 308 kilometrov in z večjo do 409. Cene se začnejo pri 29.190 evrih z manjšo in pri 32.190 evrov z večjo baterijo, kar pomeni, da katrca spada v cenovni razred, pri katerem lahko izkoristite še najvišjo subvencijo 7200 evrov.