Sediš za mizo s še petimi prijatelji in če vztrajaš dovolj dolgo, boš do konca večera slišal vsaj sedem različnih mnenj o tem, kateri avtomobil in katera znamka sta najboljša. Ljudje smo si različni, imamo različne okuse, potrebe in navade. Nekateri smo tudi kot voda in svoje preference zlahka prilagodimo globini denarnice ali drugim okoliščinam. Nato pa suvereno trdimo, da je mnenje, ki je nastalo po sili razmer, pristno in ustvarjeno brez vpliva zunanjih dejavnikov. Ker se v svetu tržnega kapitalizma glasuje z denarnico, lahko na podlagi prodajnih številk vseeno izluščimo, kateri avtomobili najbolj prepričajo svetovne množice.
Največja prodajna uspešnica zadnjih 59 let je nedvomno toyota corolla, saj je od leta 1966 na cesto zapeljalo že več kot 50 milijonov primerkov te japonske ikone. »Corolla? Resno?« se boste morda vprašali. Gre navsezadnje za avto, za katerega je Jeremy Clarkson leta 1992 dejal: »Ne vem, kaj si mislite vi, a sodeč po brošuri, je to videti kot najbolj dolgočasen avto za pozabo, ki sem ga imel kadar koli nesrečo uzreti. Če bi imel tak avto, bi ga vselej izgubil na parkirišču.«
No, v istem prispevku je nadaljeval s hvalospevom o kakovosti izdelave corolle in čistem užitku vožnje z avtom po mestu. Ko temu dodamo še varčnost avtomobila, zlasti s prihodom hibridne različice, in nato še Toyotin menjalnik e-CVT, ki je praktično neuničljiv, četudi ne najbolj blagozveneč, hitro postane jasno, kdo bo še posebej norel za tem avtomobilom. Predvsem taksisti. V velikih evropskih mestih je avto že sinonim za taksi, podobno kot je rumena barva značilna za taksije v New Yorku. Kot je med nedavnim obiskom v Berlinu razkril lokalni taksist, za ta model velja tolikšno zanimanje, da tudi rabljeni modeli v mestu dosegajo visoke cene. Čeprav avto načeloma velja za cenovno dostopnega.
Orjak in »zajček«
Na drugem mestu je pravo corollino nasprotje – Fordova serija poltovornjakov F, ki jih izdelujejo od leta 1948. Prodali so jih že več kot 40 milijonov. Zlasti v ZDA, seveda, kjer so veliki poltovornjaki obravnavani celo kot družinski avtomobili. Priljubljen je zlasti model F-150, ki je bil kar štiri desetletja najbolje prodajani avtomobil v ZDA. Tega sicer najraje vozijo možati ameriški očetje, se je pa za volan usedlo tudi že kar nekaj voznic. Fordova vladavina se je lani končala, ko ga je po prodaji v ZDA prehitel Toyotin RAV4. Poltovornjaki v Evropi in Sloveniji praviloma niso bili množično razširjeni, se pa je to začelo spreminjati v zadnjih letih, ko lahko na cestah z večjo pogostostjo srečujemo Fordove rangerje in podobne orjake.
Tretje mesto na večni lestvici zavzema evropski prvak golf. Tega izdelujejo od leta 1974, ko je Volkswagen rešil iz škripcev. Do danes so jih prodali že več kot 37 milijonov. Prepričal je s kompaktnostjo, poleg tega pa se lahko pohvali z veliko prostora in odličnimi voznimi lastnostmi, ki ponujajo zabavno izkušnjo tudi ob turobnih dnevih na poti v službo. »Ne glede na generacijo, skrivnost uspeha golfa je vsota njegovih lastnosti – popoln spremljevalec v vsakdanjem življenju, ki kot noben drug avtomobil pooseblja vsestranskost, funkcionalnost, zanesljivost in kakovost,« pravi Dieter Landenberger, vodja oddelka Volkswagen Heritage. No, z izbranimi besedami o avtu ne govorijo le uslužbenci Volkswagna. Britanski avtomobilski novinarski veteran Mike Rutherford je dejal: »Vozil sem na tisoče avtomobilov in lahko samozavestno potrdim, da je golf, če upoštevamo vse, s kar velikim naskokom najboljši avto za resnični svet v zadnjega pol stoletja.«
Množične serije ali visoke marže? Zakaj ne oboje!
Zdaj pa pridemo do zanimivega vprašanja: ali se proizvajalcem bolj splača izdelovati avtomobile, ki se prodajajo v milijonih, a z nizkimi maržami – ali pa staviti na manjše število prodanih vozil, a z večjim zaslužkom na posamezen primerek? Odgovor je odvisen od poslovnega modela. Toyota s corollo služi predvsem zaradi ogromnih količin, nizke marže pa lahko ohranja tudi po zaslugi preproste proizvodnje in razvejene mreže dobaviteljev. Na drugi strani imamo proizvajalce, kot sta BMW in Mercedes-Benz. Njuni avtomobili ne dosegajo tako množične prodaje, z izjemo kakšne BMW serije 3 (več kot 16,5 milijona) ali Mercedesovega razreda E (več kot 15 milijonov). Se pa podjetji bolj zanašata na višje marže. To hkrati pomeni manjši pritisk na brezhibno učinkovite dobavne verige in brutalno optimizacijo proizvodnih postopkov. Razliko med velikimi podjetji, ki delajo za množični trg, in podjetji, ki delajo omejene serije z višjo dodano vrednostjo, je slikovito opisal lik Fordovega direktorja Lea Beebeja v filmu Izzivalca (Ford v Ferrari, 2019): »Mi za toaletni papir na leto porabimo več kot oni (Ferrari) za vso svojo proizvodnjo.«
Da je mogoča tudi srednja pot, ko so avtomobili z visoko dodano vrednostjo lahko množične uspešnice, je dokazal Elon Musk. Njegov model 3 spada med dostopnejše električne avtomobile, ima pa Tesla po zaslugi lastne proizvodnje baterij in neposredne prodaje nadpovprečno maržo. Še več. Teslin model Y je bil leta 2023 celo najbolje prodajani avtomobil na svetu (1,74 milijona). To krono mu je uspelo ubraniti tudi lani (1,7 milijona).
Evropejci imamo svoj okus
Teslin uspeh je bil močno povezan z javno podobo znamke, zlasti pa javno podobo njenega šefa Elona Muska. Temu se je v zadnjih letih uspelo zavihteti na prestol tehnološkega preroka, ki se je spraznil leta 2011 po smrti ustanovitelja Appla Steva Jobsa. Ker je Teslina zvezda tako tesno povezana s podobo Elona Muska, je njegovo sodelovanje v Trumpovi vladi močno vplivalo tudi na (ne)priljubljenost avtomobilske znamke. Biti voznik tesle je danes v liberalnih krogih, kjer je bila zbrana glavnina Tesline ciljne skupine, že skoraj nerodno, če ne še kaj več. To se kaže tudi v velikem upadu naročil v tekočem letu. Zlasti v EU.
Slovenci smo glede najbolj priljubljenih modelov avtomobilov sicer zelo evropski in veliko manj globalni. Lani so bili pri nas najbolje prodajani avtomobili renault clio, škoda octavia in renault captur. Predlani sta clio in octavia zamenjala mesti, captur pa je ostal na tretjem. Leta 2022 se je med prvo octavio in tretjim cliom vrinil Volkswagnov T-roc. Teslin model 3 je bil lani v Sloveniji šele 36. in model Y 43., medtem ko je corolla zasedla 17. mesto. V Evropi se je lani najbolje prodajal dacia sandero, sledili so clio, golf in model Y. Aprila letos je bilo na stari celini največ registriranih cliov, sanderov in peugeotov 208. Tesle med deseterico ni več. Modela 3 in Y sta zdrsnila po lestvici navzdol tudi v Sloveniji. Letos pri nas zasedata 49. mesto (model Y) in 55. mesto (model 3).