Ime ji je zver, gre pa za 1,5 milijona dolarjev vredno limuzino, ki jo uporablja predsednik ZDA. Blindirano, seveda. Gre za eno najbolj varovanih in tehnološko izpopolnjenih vozil na svetu, pravo mobilno trdnjavo na štirih kolesih. Seveda blindiranega vozila na svetu ne uporablja samo predsednik Donald Trump, imajo ga številni državniki, uporabljajo pa tudi znani pomembneži, ki pa si ga praviloma izposodijo. Z razlogom: statistika pravi, da se 80 odstotkov vseh napadov zgodi, ko je žrtev v avtomobilu.

Zver ima večplastni oklep iz jekla, aluminija, keramike in kevlarja. Debelina vrat je kot pri letalu boeing 757, tehtajo lahko več kot 200 kilogramov. Okna so balistično odporna, večplastna in debela skoraj 13 centimetrov. Pnevmatike omogočajo vožnjo tudi po predrtju ali eksploziji, notranjost je hermetično zaprta, odporna proti kemičnim in biološkim napadom, vozilo pa premore tudi nočno optiko, kamero in termovizijo, napravo za izmet dima in solzivca, satelitsko in radijsko komunikacijo z Belo hišo in Pentagonom, na voljo je tudi zaloga predsednikove krvi za nujne primere.

80 odstotkov napadov, ko je žrtev v vozilu

Cilj blindiranega vozila je, da ob morebitnem napadu s strelnim orožjem zaščiti pomembneža. Foto: Arhiv Dnevnika

V Sarajevu streljali na slovenskega veleposlanika

Pomena zaščite na poti se je zavedal že pokojni maršal Josip Broz - Tito, ki je imel na voljo blindirane mercedese 600 pullman, dva tudi zgoraj brez. Takšnih so izdelali le sedem, v lasti pa so jih imeli še romunski predsednik Ceausescu, bolgarski prvi mož Živkov, brunejski sultan, nizozemska kraljica Beatrix in tovarna, ki je avto posojala nemški vladi. Blindirano vozilo je Tita spremljalo na vseh potovanjih, prevažali so ga v vagonih modrega vlaka, z ladjami in letali. Odprta različica, ki so jo kupili dve leti pred njegovo smrtjo, je stala 667.100 nemških mark, nazadnje jo je uporabljal Slobodan Milošević.

1,5 mio. $​ stane izdelava blindiranega vozila zver, ki ga uporablja ameriški predsednik.

Seveda imajo blindirana vozila na voljo slovenski politiki, z njimi pa se prevažajo tudi pomembni tuji gosti. So pa pri policiji skrivnostni. »Gre za podatke, ki jih zaradi taktike varovanja varovanih oseb ne moremo razkriti. Lahko pa potrdimo, da ima urad za varovanje in zaščito UPS GPU v voznem parku blindirana vozila znamke Mercedes in BMW. Blindirana vozila se na podlagi izdelane ocene ogroženosti in stopnje varovanja varovane osebe uporabljajo za varovane osebe, za katere je potreben ukrep uporabe blindiranih vozil glede na ustrezno oceno ogroženosti ali pa za potrebe zaradi stopnje varovanja varovane osebe. Voznik mora imeti za vožnjo blindiranega vozila veljavno vozniško dovoljenje kategorije C in opravljeno ustrezno usposabljanje, ki ga izvaja urad za varovanje in zaščito,« pojasnjuje Maja Ciperle Adlešič. Neuradno smo izvedeli, da premorejo najmanj pet takšnih vozil z različno balistično zaščito, od manjšega kalibra pištole do puške ostrostrelca. Vedeti je treba, da blindirano vozilo ni tank, zaščita pa ni vsemogočna. Ko vozilo prestane test streljanja z določenim strelnim orožjem, dobi certifikat. Seveda ima vozilo ranljive točke, to so predvsem spoji vrat, kjer se mora pločevina prekrivati, da izstrelek ne najde poti v notranjost, strelci pa dobro vedo za šibke točke. Pri čemer velja, da blindiranega vozila v lasti Slovenije na obisku ne uporablja velika trojica, ki uporablja svoje, to so predsednik ZDA, predsednik Rusije in papež. Se je pa leta 1995 v Sarajevu zgodil napad na blindirano vozilo, ko so streljali na slovenskega veleposlanika, a brez resnejših posledic.

V naša blindirana vozila vgrajujemo okna z debelino od štiri do sedem centimetrov. Zdržijo lahko 15-kilogramsko eksplozijo z razdalje dveh metrov, streha zdrži eksplozijo dveh granat, podvozje pa eksplozijo dveh min. Kar 95 odstotkov naših strank so države. Predelava vozila stane od 220.000 do 350.000 evrov.

Maximilian Ackerman, JPA Armoring

V kriznih razmerah se mora voznik odzvati pravilno

Praviloma je v blindiranem vozilu celotna potniška celica iz lahkih kompozitnih materialov, ki zadržijo strelivo iz ročnega ali (pol)avtomatskega orožja. Poznamo dve vrsti oklepa, prozorni ali neprozorni. Prozornega uporabljajo za okna, ki so iz laminiranega stekla (videti je kot navadno) in okrepljena z odpornim polikarbonatom. Ko izstrelek prileti v steklo, se to ne zdrobi, temveč absorbira moč in jo usmeri v nasprotno smer. Neprozorni oklep sestavlja več materialov, med njimi tudi sintetično vlakno najlon, okrepljeno jeklo in poseben kompozitni material, desetkrat močnejši od navadnega jekla, ki varuje akumulator in posodo za gorivo. Posebna je tudi pnevmatika z varnostnim vložkom, ki je debel od tri do pet centimetrov. Ko je pnevmatika poškodovana, se spusti do nivoja podložka in omogoča vožnjo s hitrostjo do 80 kilometrov na uro, kar je dovolj, da varovano osebo prepeljejo z ogroženega območja na varno.

Blindirana vozila uporabljajo tudi podjetja, ki se ukvarjajo z varovanjem, denimo Sintal. »Za prevoz vrednostnih pošiljk uporabljamo blindirana vozila v skladu s pravilnikom o načinu prevoza in varovanja gotovine ter drugih vrednostnih pošiljk. V voznem parku imamo 30 blindiranih vozil, namenjenih prevozu gotovine in drugih vrednostnih pošiljk. Vsi varnostniki, ki izvajajo prevoze gotovine, so usposobljeni za ravnanje v nepredvidljivih in kriznih situacijah. Usposabljanje se izvaja redno, v skladu z notranjimi protokoli in zakonskimi zahtevami. Vozila kupujemo pri specializiranih tujih proizvajalcih blindiranih vozil. Cene so odvisne od tipa vozila in stopnje zaščite. Naša so opremljena s protibalistično zaščito v skladu s standardom SIST EN 1522,« pravi Tanja Tomažin, ki pa podatka, ali so bila njihova vozila že napadena, ni želela razkriti.

V voznem parku imamo 30 blindiranih vozil, namenjenih prevozu gotovine in drugih vrednostnih pošiljk. Vsi varnostniki, ki izvajajo prevoze gotovine, so usposobljeni za ravnanje v nepredvidljivih in kriznih situacijah. Usposabljanje se izvaja redno, v skladu z notranjimi protokoli in zakonskimi zahtevami.

Tanja Tomažin, Sintal

Seveda za volanom blindiranega vozila ne more sedeti čisto vsak. Zaradi teže nad 3,5 tone je potreben izpit kategorije C, voznik mora prestati usposabljanje za varnostnika in vožnjo v zahtevnejših razmerah. Če gre za varovanje pomembnih ljudi, se mora spoznati tudi z vsemi podrobnostmi vozila (avto je mogoče vžgati z večje razdalje, vgrajeni so tudi komunikacijski in protipožarni sistem ter kisikove maske), posebno usposabljanje izvaja tudi proizvajalec vozila. Treningi so mešanica varne in varnostne vožnje s prvinami taktične in tehnične vožnje. Ključno je, da se voznik, ki je seveda oborožen, v kriznih razmerah odzove pravilno in predvsem brez strahu. Vozilo je mogoče predelati. Maximilian Ackerman iz podjetja JPA Armoring, ki se ukvarja s takšnimi predelavami, je tako dejal: »V naša blindirana vozila vgrajujemo okna z debelino od štiri do sedem centimetrov. Zdržijo lahko 15-kilogramsko eksplozijo z razdalje dveh metrov, streha zdrži eksplozijo dveh granat, podvozje pa eksplozijo dveh min. Kar 95 odstotkov naših strank so države. Predelava vozila stane od 220.000 do 350.000 evrov, seveda pa smo dovzetni tudi za izjemne želje. Če si nekdo zaželi okna iz safirja, ga bo samo to stalo 110.000 evrov. Toda tudi premožni zemljani imajo svoje omejitve pri cenah.« Povpraševanje po blindiranih vozilih ves čas narašča, tudi zavoljo 11. septembra 2001 in terorističnega napada v New Yorku, ko številne strah spremlja na vsakem koraku, posebno priljubljena so v Braziliji, Kolumbiji, Rusiji, Ukrajini in na Poljskem, največ pa jih je v ZDA. Zanimivo, da je cenejša blindirana vozila v ZDA mogoče kupiti že za 30 tisočakov, a se vrednost hitro povzpne na pol milijona in več. 

Priporočamo