V sodobnem gospodarstvu, ki temelji na znanju, večina zaposlenih opravlja storitvene dejavnosti. Ne glede na to, ali je vaš naziv menedžer, vodja projektov, urednik ali psiholog, je bistvo dela v obdelavi, analizi in prikazu informacij. To pomeni, da ste v nenehni interakciji z ljudmi – strankami, naročniki in sodelavci – ter jim zagotavljate določeno vrsto profesionalne storitve. Vendar pa se v tej nenehni izmenjavi skriva ključ do razumevanja, zakaj so nekateri pri svojem delu izjemno uspešni in zadovoljni, medtem ko drugi doživljajo izgorelost in občutek stagnacije. Rešitev je morda presenetljivo preprosta – prenehajte delati.
Da bi razumeli ta na videz protislovni nasvet, moramo najprej razčleniti, kaj »delo« v tem pogledu sploh pomeni. V svetu profesionalnih storitev poznamo štiri temeljne vidike, ki opredeljujejo naš odnos do dela in ljudi. Ti vidiki so: nesmisel, vračanje družbi, delo in zabava. Razumevanje teh vidikov oziroma dejavnikov je prvi korak k preoblikovanju vaše kariere.
Prostovoljno izčrpavanje
V prvem primeru govorimo o »nesmislu«, o položaju, ko svoj čas in energijo namenjamo ljudem, v družbi katerih ne uživamo in za to nismo plačani. Gre za prostovoljno izčrpavanje, v katerem se znajde marsikdo, pogosto zaradi občutka dolžnosti ali nesposobnosti postavljanja meja. Morda gre za pomoč sorodniku pri nekem projektu, ki vas ne zanima, ali pa za sodelovanje v odboru, v katerem se ne počutite cenjene. Dolgoročno takšno stanje vodi v frustracije in izgubo motivacije.
Drugi vidik je »vračanje družbi« (oziroma »give-back«, kot temu pravijo v angleščini). Če opravljate storitve za ljudi, s katerimi uživate v druženju, a za to niste plačani. To je plemenito dejanje, ki zajema prostovoljstvo, mentorstvo mladim ali pomoč prijateljem. Takšne dejavnosti so ključne za osebno izpolnitev in zdravje.
Tretji primer je tisto, kar večina ljudi imenuje »delo«. Pomeni, da delate za ljudi, s katerimi se ne družite radi, a ste za to plačani. To je klasična opredelitev službe kot obveznosti, ki jo opravljate za preživetje.
Užitek s plačilom
S tem pridemo do četrtega, idealnega primera: »zabave«. To dosežete, ko opravljate storitve za ljudi, v družbi katerih uživate – in ste za to tudi plačani. To je prostor, kjer se vaša strast sreča s službo. Delo postane vir energije, ne pa njen porabnik: kreativnost cveti, odnosi s strankami postanejo globlji in pristnejši, uspeh pa ni več cilj, h kateremu se priganjate, ampak naravna posledica vašega delovanja.
Kako torej prenehati delati in začeti uživati? Ključ je v zavestni odločitvi, da boste sodelovali z ljudmi, ki vam ustrezajo. To se morda zdi kot luksuz, ki si ga ne morete privoščiti, vendar je v resnici strateška naložba v kariero. Prvi korak pa je samoanaliza, torej izvedeti, kaj je tisto, kar nam tako zelo ustreza.
Ljudje s strastjo
Recimo, da v sebi skrivate strast do računalnikov (lahko je kar koli drugega). Če se začnemo gibati v krogih, ki so temu interesu blizu, bomo spoznali ljudi, ki z nami delijo to strast. Več ljudi poznamo, več vrat se nam lahko odpre.
Ključ pri tem je, da na svojo dejavnost ne gledamo kot le na delo, temveč se osredotočimo na nekaj, kar nas zanima, in na ljudi, ki z nami delijo takšno strast. Ni vrag, da nas pot zapelje bliže k tistemu, kar nas veseli, s tem pa postopno podremo tisto pregrado, ki loči delo od zabave. Če je tudi slednje pristno pri našem poslu, potem smo pri tem uspešnejši, manj pod stresom in gotovo zadovoljnejši.