V Notranjskem muzeju Postojna so predstavili obsežno nadgradnjo razstavnih prostorov, infrastrukture, digitalnih vsebin in muzejske trgovine, ki jo izvajajo v sklopu projekta Kul(turizem). Projekt v vrednosti 2,1 milijona evrov, ki ga vodita Občina Postojna in Zavod Znanje Postojna, pomeni tretjo fazo obnove nekdanje garnizije in prinaša sveže, inovativne vsebine za različne ciljne skupine.

Obnovljeni kletni prostori bodo kmalu gostili novo razstavo, ki nadgrajuje deset let staro stalno razstavo Muzej krasa. Po besedah vodje muzeja Tine Poljšak čaka obiskovalce družinski muzej z interaktivnimi in didaktičnimi vsebinami, do katerega se bodo otroci iz muzejske recepcije lahko spustili kot v pravo jamo. Razstava bo razdeljena na dva sklopa: prvega, ki prikazuje naravno zgodovino jam, in drugega, ki sledi človekovemu poseganju v kraško podzemlje – od turških vpadov, svetovnih vojn do sodobnih ekoloških problematik. Kustos Tine Kaluža je poudaril, da želijo jame predstaviti kot zatočišča, ledenice, kraje čaščenja in žal tudi kot odlagališča odpadkov. Prav na to bo opozarjala umetniška instalacija iz smeti, najdenih v nedavno očiščenem kraškem breznu.

Muzej, dostopen za vse

Notranjski muzej je že zdaj dostopen ljudem z nekaterimi oviranostmi, tako slepim in slabovidnim kot ljudem na vozičku. V okviru nadgradnje in prenove vsebin bo pripravljena tudi interpretacija vseh navedenih razstavnih prostorov in njihovih vsebin v znakovnem jeziku, tako v slovenski kot mednarodni kretnji.

Z digitalnimi vsebinami in nekaterimi novimi odkritji, vključno z novimi razstavnimi površinami in zunanjimi depoji, bo nadgrajena tudi stalna razstava Muzej krasa. Zunanji depoji bodo prvič omogočili razstavo večjih predmetov, med drugim tudi prve bencinske lokomotive iz Postojnske jame, mehaničnega ražnja iz 17. stoletja in tradicionalnega drevaka. V zunanji lapidarij bodo postavili tudi kiparske ostanke, fosile in druge težko predstavljive artefakte.

Pomemben del nadgradnje so tudi novi turistični produkti. Kustosinja Ana Čič je predstavila digitalno platformo Krasflix, ki omogoča ogled muzejske videovsebine na enem mestu – od tiktok posnetkov, podkastov do strokovnih predavanj in etnoloških dokumentarcev. Poleg tega v sodelovanju s podjetjem Enigmarium pripravljajo igrificirano doživetje Krasolov, ki bo temeljilo na principu sobe pobega in obiskovalce popeljalo po vsem muzeju. Prenovljena bo tudi soba z jamskimi živalcami, ki bo ponujala raziskovanje kraškega podzemlja s pomočjo dveh digitalnih mikroskopov.

Posebna pozornost je bila namenjena tudi muzejski trgovini, ki bo po prenovi še izraziteje del celostne muzejske izkušnje. Obiskovalcem že zdaj ponuja domiselne izdelke s humorjem in poučnimi slogani, kot so To ni dinozaver (ampak jamski medved) ali To ni zmaj (temveč človeška ribica). V ponudbi bodo tudi umetniški printi ilustratorke Maje Poljanc, tri hišne mešanice čajev in ekskluzivna serija skodelic PolonaPolona z motivom Valvasorja in napisom Prva kava vojvodine Kranjske.

Vodstvo muzeja trenutno čaka na izdajo uporabnega dovoljenja, nato pa bo nova vsebina na voljo tudi obiskovalcem. Projekt ne pomeni le prostorske rešitve za dolgoletne muzejske izzive, temveč prinaša tudi novo kakovost v turistično in izobraževalno ponudbo regije. 

Priporočamo