Postati milijarder v svetu športa je izjemno redek dosežek. Le peščici športnikov je uspelo preseči magično mejo devetih ničel, večina pa do tega ni prišla le s pogodbami s klubi oziroma zmagami na turnirjih in nagradnimi skladi, ampak predvsem s pametnimi posli, naložbami in privlačnostjo za sponzorje. In v tem elitnem krogu po novem zdaj svoje mesto zaseda tudi nekdanji švicarski teniški zvezdnik Roger Federer, ki se je po izračunih revije Forbes na kratkem in prestižnem seznamu športnikov s statusom milijarderja nedavno znašel šele kot sedmi v zgodovini.
No, do Federerja še pridemo, najprej je pri vsem skupaj nujne še nekaj razlage. Ko beseda teče o sedmih milijarderjih iz sveta športa, so pri Forbesu pri tem mislili na sedmerico, ki je imela ali ima premoženje, merjeno z desetmestno številko v ameriških dolarjih. Federer je kot zadnji, kakor to ocenjujejo pri Forbesu, to mejo presegel letos, ko vrednost njegovega premoženja ocenjujejo na 1,1 milijarde dolarjev; to pomeni, da v evrih še ni milijarder, saj omenjena številka pomeni približno 940 milijonov evrov. Spet druga kategorija pa so športniki, ki so v karieri, na kakršen koli način pač že, zaslužili milijardo dolarjev ali več, a pred obračunanimi davki. Z drugimi besedami – njihov zaslužek milijardo presega, vrednost premoženja pa ne, zato jih kot milijarderje pri Forbesu ne štejejo.
Elitna družba
Naj bo tako ali drugače, prvi, ki se je znašel na prestižnem seznamu milijarderjev, je bil, tako kot zadnji, teniški igralec. Romun Ion Tiriac je po športni karieri, med katero je bil sicer dejaven tudi v hokeju na ledu in v njem za romunsko reprezentanco celo nastopil na zimskih olimpijskih igrah leta 1964 v Innsbrucku, zgradil poslovni imperij na področju nepremičnin, avtomobilov in finančnih storitev, danes pa je njegovo premoženje ocenjeno na 2,3 milijarde dolarjev. Leta 2014 mu je sledil košarkarski velikan Michael Jordan, ki velja za najbogatejšega športnika vseh časov, s trenutno ocenjeno vrednostjo 3,8 milijarde dolarjev, v »klub« pa sta se malce pozneje zapisala še dva nekdanja košarkarja. Najprej legendarni član Los Angeles Lakers Earvin Magic Johnson (vrednost 1,5 milijarde dolarjev) ter nekoliko pozneje malo manj znani Junior Bridgeman, nekdanji član Milwaukee Bucks in Los Angeles Clippers, ki je ob smrti na začetku tega leta zapustil premoženje, vredno 1,4 milijarde dolarjev. Peti in šesti član športne druščine milijarderjev sta posebej zanimiva zato, ker jima je ta status uspelo doseči med aktivno kariero. To sta še en košarkar (s čimer je predstavnikov tega športa več kot polovica), soigralec Luke Dončića pri LA Lakers LeBron James, čigar vrednost je ocenjena na 1,2 milijarde dolarjev, in igralec golfa Tiger Woods (1,3 milijarde). Sedmi pa je torej Federer.
A tu se Švicarjeva zgodba kot člana elitnih milijarderskih klubov še ne konča. Omenili smo že zaslužke pred obračunanim davkom, Federer pa po tej plati spada med peščico športnikov, ki je ta znesek zaslužila že med aktivno kariero. In tudi teh je natančno sedem. Poleg Federerja sta to kakopak že omenjena James in Woods, ob njih pa še en igralec golfa Phil Mickelson, boksarski zvezdnik Floyd Mayweather ter nogometna superzvezdnika Lionel Messi in Cristiano Ronaldo. Zadnji štirje so torej zaslužili več kot milijardo, a po premoženju milijarderji (še) niso, čeprav predvsem Portugalca po nekaterih izračunih že tudi uvrščajo mednje, pri Forbesu, po katerem se pač ravna večina, pa še ne.
Od sponzorstev do podjetništva
Čeprav je Federer v skupno 24 let dolgi karieri profesionalnega teniškega igralca kar 310 tednov kraljeval na vrhu lestvice ATP, osvojil 103 turnirje in z nagradnimi skladi zbral skoraj 131 milijonov dolarjev, zadnji podatek razkrije, da je bil s tem zneskom še zelo daleč od milijarde. Ob tem pa se po zaslužkih na turnirjih med teniškimi igralci uvršča »šele« na tretje mesto, za večnima tekmecema Rafaelom Nadalom (135 milijonov dolarjev) in Novakom Đokovićem, ki je trenutno pri 189 milijonih. A od omenjenih je bil Federer po drugi strani uspešnejši zunaj igrišč, kjer je bil očitno zanimivejši za bogate sponzorje, ob tem pa je še med kariero vstopil v nekatere zanimive poslovne projekte, ki so mu prinesli več kot dvakrat toliko denarja kot njegovima največjima rivaloma. Če upoštevamo celoten zaslužek, torej tistega z dosežki na teniških igriščih, sponzorskega in iz drugih virov, je bil kar 16 let zapored najbolje plačani teniški igralec, leta 2020 pa celo najbolje plačani športnik na svetu sploh, s skupno 106 milijoni dolarjev predobdavčnih prihodkov.
Pri tem so bila sprva temelj Federerjevega zaslužka sponzorstva. Dolgoletni partnerji, kot so Lindt, Mercedes-Benz, Rolex in Moët & Chandon, so ga povezovali z luksuzom, v skladu z njegovim elegantnim slogom igre in brezhibnim ugledom. »Kombinacija značaja in priljubljenosti je ključna,« poudarja tudi Lisa Delpy Neirotti, profesorica športnega menedžmenta na univerzi Georgea Washingtona. »Veliko športnikov je uspešnih, a jih ljudje ne marajo. Federer pa je šarmanten, uglajen, vljuden – in znamke to prepoznajo.« Leta 2018 je ob tem zapustil dolgoletnega opremljevalca s športno opremo Nike, pri katerem je v dveh desetletjih zaslužil 150 milijonov dolarjev, ter podpisal pogodbo z japonskim Uniqlo – za 300 milijonov dolarjev v desetih letih. Ker Uniqlo ne proizvaja teniških čevljev, se je ob tem odprl prostor za novo sodelovanje. Pri čemer se je znova pokazalo tudi, da ima dobro razvito poslovno žilico.
Federer je namreč takrat »spoznal« švicarsko znamko On in leta 2019 postal solastnik podjetja, ki se je sprva osredotočalo na tekaško obutev. Sam je nato dejavno pomagal pri snovanju teniške linije, nato je leta 2021 podjetje uspešno vstopilo na borzo, njegov delež pa je danes vreden več kot 375 milijonov dolarjev. Podobno uspešen je bil kot soustanovitelj menedžerske agencije Team8 (2013) in Laverjevega pokala (2017), ekipnega teniškega tekmovanja med Evropo in preostalim svetom, ki se je uveljavilo kot donosni športni dogodek. Letos, prav ta mesec, in sicer od 19. do 21. septembra, bo tako turnir v San Franciscu ustvaril več kot 20 milijonov dolarjev iz sponzorstev in prodaje vstopnic. Vlagal je tudi v zagonska podjetja – leta 2021 se je pridružil financiranju podjetja NotCo iz Čila, ki razvija rastlinske prehranske izdelke, skupaj z zvezdniki, kot sta dirkač formule 1 Lewis Hamilton in glasbenik Questlove. Podjetje je danes vredno 1,5 milijarde dolarjev, Federer pa lahko s potrpežljivostjo čaka na donos, medtem ko ostaja zvest še tudi več kot desetim partnerjem iz igralskih dni. »Njegova privlačnost bo trajna. Federer je in bo ostal ena najbolj zaželenih osebnosti za oglaševalce,« ob tem dodaja profesorica Lisa Delpy Neirotti.