V prostorih londonskega muzeja Viktorije in Alberta East Storehouse, nekakšne mešanice muzeja in arhiva, ki je svoja vrata v olimpijskem parku odprl junija, je na ogled razstava o bleščečem in glamuroznem svetu Davida Bowieja. Bowiejev center je izmed 90 tisoč artefaktov, pridobljenih iz umetnikove zapuščine, ki jih je prevzel omenjeni muzej, skrbno izbral 200 zakladov. Arhiv hranijo v V & A East Storehouse, skladiščnem objektu, preurejenem v razstavni in raziskovalni prostor, kjer si lahko obiskovalci – tako kot v preostalem delu stavbe – brezplačno rezervirajo termine za ogled katerega koli predmeta. Teh se lahko v številnih primerih, seveda pod nadzorom tamkajšnjega osebja, tudi dotikajo.

Bowie, ki ga je med nanašanjem ličil za podobo Ziggy Stardusta leta 1973 fotografiral Mick Rock. F V&A Collections

Bowie, ki ga je med nanašanjem ličil za podobo Ziggyja Stardusta leta 1973 fotografiral Mick Rock. Foto: V & A Collections

Zapiski o razstavah in filmih, ki mu jih ni uspelo videti

Na ogled so med drugim obleka Freddieja Burrettija za pesem Life on Mars?, osupljiva asimetrična oprava Kansaia Yamamota iz obdobja Ziggyja Stardusta, plašč z motivom britanske zastave, ki ga je Bowie oblikoval skupaj z Alexandrom McQueenom za turnejo Earthling, ter krila iz obdobja Glass Spider. Prav vsi ti modni dodatki pa pričajo o desetletjih njegovega nenehno spreminjajočega se estetskega izraza.

Harriet Reed, kustosinja za sodobno uprizarjanje pri V & A East, poudarja obsežnost zbirke: »Arhiv je neverjetna zakladnica, ki zajema njegovo 50-letno kariero, od skic, ročno napisanih besedil, kostumov in inštrumentov do pisem oboževalcev, promocijskega gradiva, rekvizitov, modelov scenografije – vsega, kar lahko povežemo z Bowiejem.«

Obiskovalci si lahko ogledajo tudi Bowiejeve ročno napisane opombe na prvi strani osnutka njegovega muzikala Lazarus, zapiske s snemanj albuma Low – prvega iz njegove berlinske trilogije z Brianom Enojem – in skice za naslovnice albumov. »Zanimivi so njegovi zapiski, seznami opravil, zapisi o razstavah, ki si jih je želel ogledati, filmih, ki jih je nameraval pogledati, knjigah, ki jih je želel prebrati – njegovo 'požiranje' kulture je resnično fascinantno in nam pomaga razumeti, zakaj je bil tako neizmerno ustvarjalen,« pravi Reed.

 Plašč, ki sta ga oblikovala Alexander McQueen in David Bowie za Bowiejev 50. rojstni dan, 1997. F V&A Collections

Plašč, ki sta ga Alexander McQueen in David Bowie oblikovala za pevčev 50. rojstni dan, 1997. Foto: V & A Collections

Razstava o neuresničenih projektih

Bowie je prevzemal in odlagal različne vloge, ko je prehajal med glasbenimi slogi – od glam rocka do soula, elektronike in sodelovanja z britanskimi izvajalci jungla in drum'n'bassa, kot sta A Guy Called Gerald in Goldie. Poleg glasbe je nastopal v filmih in na Broadwayu, sodeloval pri gledaliških produkcijah, slikal in se navduševal nad tehnologijo – v 90. letih je celo ustanovil ponudnika internetnih storitev BowieNet. Razstava razkriva tudi Bowiejeve nedokončane projekte – najbolj ganljiv je The Spectator, glasbeno delo iz 18. stoletja, navdihnjeno z razvpitim londonskim razbojnikom, ki ga je snoval v zadnjih mesecih pred smrtjo. Umetnik je zaradi raka umrl januarja 2016 v starosti 69 let. Med neuresničenimi idejami so tudi načrti za gledališko priredbo Orwellovega romana 1984 in projekt Leon in India, postavljen v Mumbaj.

V duhu Bowiejeve ustvarjalne dinamike je razstava zasnovana tako, da se nenehno razvija – tematske postavitve se bodo menjavale vsakih šest mesecev, kar bo omogočalo nenehno razkrivanje novih predmetov in zgodb. »Želimo si, da bi obiskovalci našli navdih pri​ Bowieju, da bi sledili svoji ustvarjalnosti, odkrivali nove zgodbe ter ustvarjali nepričakovane povezave med Bowiejem, sodobnimi temami in njimi samimi,« sklene kustosinja Madeleine Haddon. 

Priporočamo