Nekoč mondeno letovišče in ponos črnogorske turistične ponudbe sameva že od leta 2021, ko se najemnik, podjetje Adriatic Properties, in vlada nista uspela dogovoriti o pogojih in načinu uporabe otoka in plaž. Spor, težak 100 milijonov evrov, je pred arbitražnim sodiščem v Londonu, končne besede pa so predvidene za konec meseca.

Poslanec Đorđe Zenović je za DW povedal, da je Sveti Stefan simbol brezupnosti, v kateri se je kot turistična destinacija znašla Črna gora. »Morda je bil prav podpis o dolgoročnem najemu tega naravnega in kulturnega bisera na Mediteranu začetek nazadovanja Budve in Črne gore kot velikih igralk v turizmu,« pravi Zenović.

Letovišče »propada pred našimi očmi« in bi po besedah črnogorskega strokovnjaka za turizem Miška Rađenovića konec sojenja lahko dočakalo v še slabšem stanju. »Morda bi bilo treba čim prej organizirati neko izvensodno poravnavo, da bi ga pripravili vsaj na naslednjo sezono. Če bi bil Sveti Stefan odprt, bi se morda ob številnih drugih svetovnih osebnostih tudi Jeff Bezos poročil na priljubljenem Svetem Stefanu,« razmišlja Rađenović.

Novak Đoković ni mogel pomagati

V začetku februarja letos se je v reševanje tega bisera vključil tudi najuspešnejši teniški igralec v zgodovini Novak Đoković. Obljubil je, da bo uporabil svoje ime in vpliv, da bi rešil spor med vlado in najemnikom. A ni pomagalo.

Turistična sezona in boleča realnost

Po uradnih podatkih v Črni gori trenutno biva več kot 130.000 turistov. Medtem ko vlada poroča o pozitivnih številkah, turistični delavci pravijo, da je sezona slaba in da še vedno čakajo vrhunec. Z ministrstva za turizem sporočajo, da  beležijo rast za štiri odstotke v primerjavi z lanskim letom in celo do 17 odstotkov v primerjavi z letom 2019, ki velja za rekordno.

Dolgoletni gostinec iz Petrovca Ilija Armenko pravi, da o sezoni najbolje govori podatek, da v Črni gori biva okoli 130.000 gostov, medtem ko ima država okoli 500.000 postelj. »V devetdesetih letih je Črna gora dosegala deset milijonov nočitev, zdaj ne presega milijona in pol. Govorimo o odmiranju turizma.« 

Črna gora izgublja bitko z regijo?

Povečanje davkov v turističnem sektorju, pomanjkanje jasne strategije privabljanja gostov, čezmerna urbanizacija po meri gradbenih lobijev, ne pa državljanov in turistov, cenovna politika, ad hoc slabe in nepremišljene poteze lokalnih in državnih oblasti, pomanjkanje osnovne cestne in mestne infrastrukture – to so le nekateri od razlogov, zakaj se je Črna gora znašla v takšni situaciji, poudarja Zenović.

»Po drugi strani  je Albanija delala prav nasprotno kot mi in se uvrstila na vse svetovne zemljevide po naravnih lepotah, urejenih letoviščih, kakovostni in dostopni ponudbi nastanitev ter izvirni gastronomski ponudbi. Do te mere, da so ogrozili celo Hrvaško in dosegajo rekordno rast v vseh parametrih. Ta sezona je morda po napovedih in pričakovanjih šibkejša, vendar je glede na to, koliko in kako smo delali – odlična,« še dodaja Zenović in zaključuje, da ga je strah tega, kakšne sezone čakajo Črno goro v prihodnjih letih.

Priporočamo