V četrtek, 4. septembra, je skupina Armani javnost obvestila, da je v starosti 91 let umrl modni oblikovalec Giorgio Armani. V desetletjih svojega ustvarjanja je zaslovel z oblikovanjem tipične italijanske estetike v svojih oblačilih ter z dvigovanjem modnih standardov na hollywoodskih rdečih preprogah. »Il signor Armani, kot so ga vedno spoštljivo in občudujoče imenovali zaposleni in sodelavci, je umrl mirno, obkrožen z ljubljenimi,« so zapisali v izjavi, v kateri so ustanovitelja opisali kot »neutrudno gonilno silo«.

Letos prvič izpustil milanski teden mode

»V tem podjetju smo se vedno počutili kot del družine,« piše v izjavi, ki jo je v imenu njegove družine in zaposlenih objavila blagovna znamka. »Danes z globokimi čustvi občutimo praznino, ki jo je za seboj pustil človek, ki je s svojo vizijo, strastjo in predanostjo ustanovil in negoval to družino. Toda prav v njegovem duhu se zaposleni in družinski člani, ki smo mu vedno delali ob strani, zavezujemo, da bomo varovali to, kar je ustvaril, in bomo v spomin nanj njegovo podjetje še naprej vodili s spoštovanjem, odgovornostjo in ljubeznijo.«

Uradni vzrok smrti modnega guruja še ni bil javno objavljen, vendar je po poročanju Associated Pressa junija prvič v 50 letih izpustil milanski teden mode. Takrat je podjetje sporočilo, da »okreva doma«, ne da bi razkrili več podrobnosti o njegovem zdravstvenem stanju. V današnji luksuzni industriji, ki jo obvladujejo konglomerati, kot sta LVMH (med drugim vanj spadajo Louis Vuitton, Christian Dior, Fendi, Celine …) in Kering (lastnik YSL, Guccija, Balenciage …), je bil Armani eden redkih oblikovalcev, ki je ostal edini delničar svojega podjetja. Do zdaj še ni bilo imenovanega očitnega naslednika, čeprav je bila vrednost podjetja leta 2024 po ocenah Bloomberg Intelligence ocenjena na osem do deset milijard evrov.

Petdeset let Armanijevega ustvarjanja

V okviru modnega tedna v Milanu, ki poteka ta mesec, so načrtovani številni dogodki v čast 50-letnici njegove blagovne znamke. Med njimi so odprtje razstave v galeriji Pinacoteca di Brera, kar bo prva modna razstava v tej znameniti milanski ustanovi, ter modna revija v Palazzo Brera. Avgusta je Armani nastopil na naslovnici priloge HTSI časnika Financial Times, v katerem je govoril o svoji neomajni predanosti modni industriji in svojemu podjetju, v katerem je še vedno nadzoroval vso ustvarjalno usmeritev. »Ne vem, ali bi uporabil izraz deloholik, a trdo delo je nedvomno ključno za uspeh,« je takrat dejal. »Edino, zaradi česar mi je v življenju žal, je, da sem preveč časa preživel v službi in premalo z družino in prijatelji.«

MILAN - MILAN - GUESTS AT THE OPENING OF THE ARMANI EXHIBITION AT THE TRIENNALE, TINA TURNER (MILAN - 2007-02-19, Maurizio Maule) ps the photo can be used respecting the context in which it was taken, and without defamatory intent of the dignity of the people represented-/ ipa-agency.net - //IPAPRESSITALY_IPA_Agency_IPA64115584/Credit:Maurizio Maule/IPA/SIPA/2509041713,Image: 1034125433, License: Rights-managed, Restrictions:, Model Release: no

Velikani iz filmskega in modnega sveta, kamor zagotovo sodi tudi Tina Turner, so se redno pojavljali v njegovih kreacijah. Foto: Profimedia

Od Piacenze do svetovne slave

Armani se je rodil leta 1934 v severnoitalijanskem mestu Piacenza. Poklicno zanimanje za modo je pokazal šele leta 1957. Po študiju medicine in služenju vojaškega roka je dobil službo kot aranžer izložb v znameniti milanski veleblagovnici La Rinascente. To pa je bil tudi začetek njegove vseživljenjske povezanosti z modno prestolnico.

Potem ko je že nekaj časa delal pri La Rinascente, mu je oblikovalec Nino Cerruti leta 1964 ponudil priložnost za oblikovanje moške mode. Prav tam je spoznal koncept »neobloženega suknjiča«, suknjiča brez podloge in trdih vstavkov, ki je poudaril naravno postavo modela. Gre za slog, ki ga je kasneje izpopolnil in s katerim je tudi zaslovel.

Ljubezen in posel

Medtem ko je delal za Cerrutija, je Armani spoznal arhitekta Sergia Galeottija, ki je postal njegov življenjski in poslovni partner. Galeotti ga je spodbudil, naj ustanovi svoje podjetje. Tako sta leta 1975 skupaj ustanovila blagovno znamko Giorgio Armani.

Njuna prva kolekcija moške mode je dosegla uspeh v ZDA. Že leto po ustanovitvi podjetja so kolekcijo začeli prodajati v veleblagovnici Barney's New York, ki je celo ustvarila televizijski oglas za predstavitev Armanija ameriškemu občinstvu. Naj omenimo, da je veleblagovnica zaradi stečaja svoja vrata zaprla leta 2020. Kmalu je sledila še ženska kolekcija, pri kateri je znamka predstavila androgini videz. »Bil sem prvi, ki sem zmehčal moško podobo in utrdil žensko,« je kasneje dejal Armani.

Velikani tistega časa, med njimi Arnold Schwarzenegger, Sophia Loren, Jodie Foster, Sean Connery in Tina Turner, so se redno pojavljali v Armanijevih kreacijah.

Hollywood in rdeča preproga

Njegovi suknjiči so hitro pritegnili pozornost Hollywooda. Leta 1980 je Richard Gere v filmu Ameriški žigolo nosil Armanijevo obleko, ki je hitro postala statusni simbol. Oblikovanje oblačil za rdeče preproge je postalo nova oblika promocije za blagovno znamko. Velikani tistega časa, med njimi Arnold Schwarzenegger, Sophia Loren, Jodie Foster, Sean Connery in Tina Turner, so se redno pojavljali v Armanijevih kreacijah. To je sprožilo rivalstvo z drugim velikim imenom italijanske mode osemdesetih let, Giannijem Versacejem, čigar bleščeči slog je močno kljuboval Armanijevi zadržani eleganci.

Žalostna izguba in novi začetki

Leta 1985 je Sergio Galeotti umrl zaradi aidsa in Armani je tako ostal edini delničar podjetja. O njunem odnosu je Armani leta 2000 za revijo Vanity Fair povedal: »Ljubezen je preozek pojem. To je bilo močno zavezništvo v odnosu do življenja in do sveta.«

V naslednjih letih je Armani razširil svoje poslovanje z uspešnimi linijami, kot so Emporio Armani, Armani Jeans, Armani Exchange in blagovna znamka za notranjo opremo Armani/Casa. Leta 2011 je v središču Milana odprl velik kompleks, ki zaseda celoten mestni blok. Kompleks združuje različne Armanijeve blagovne znamke – od čokolade in cvetja do nakita in kozmetike – ter vključuje nočni klub in luksuzni hotel. Še leto prej je v najvišji stavbi na svetu, Burdž Kalifi v Dubaju, odprl svoj prvi hotel.

Moda in šport

Kot velik športni navdušenec je Armani leta 2008 kupil košarkarski klub Olimpia Milano, najuspešnejšo italijansko ekipo. Nato je lansiral športno linijo EA7, ki jo je navdihnila številka dresa ukrajinskega nogometaša Andrija Ševčenka, nekdanjega napadalca AC Milana. Iz te linije je kasneje izhajala tudi oprema za italijansko olimpijsko reprezentanco za igre v Londonu 2012, Riu 2016 in Tokiu 2020.

Brezčasnost in natančnost njegovega krojenja sta povzročili porast zanimanja za njegovo vintage modo na trgu rabljenih oblačil. Njegove hlačne kostime, ki ženskam ponujajo močno in prefinjeno alternativo v poslovnem svetu in drugod, še danes nosijo številne znane osebnosti.

Kdo bo nasledil njegove milijone

Avgusta je Giorgio Armani v intervjuju za Financial Times izjavil, da si želi, da bi bili med njegovimi nasledniki njegovi tesni sodelavci in družinski člani. Poročila podjetja in medijev kažejo, da so kot njegovi nasledniki predvideni sestra Rosanna, nečakinji, nečak, dolgoletni poslovni partner in desna roka Leo Dell'Orco ter dobrodelna fundacija, ki nosi njegovo ime. Vsi omenjeni posamezniki so že člani upravnega odbora podjetja in naj bi po Armanijevi volji, določeni že leta 2016, prejeli deleže v skladu s statutom podjetja. V istem intervjuju je Armani pojasnil, da njegovi načrti za nasledstvo temeljijo na postopnem prenosu odgovornosti, ki jih je do tedaj opravljal sam, na ljudi, ki so mu najbližje. Zelo verjetno je, da bodo dediči poleg podjetja podedovali tudi njegovo zasebno premoženje, ki vključuje luksuzne nepremičnine v Milanu, Toskani, Saint-Tropezu, Antigvi in New Yorku. Armani je bil tudi lastnik izjemne 60-metrske megajahte, vredne 60 milijonov dolarjev, katere gradnja je trajala kar 30 mesecev.

Priporočamo