Vsak kos zlata, ki ga ima Farzana Ghani, nosi svojo zgodbo. Ima zapletene zlate komplete nakita, ki jih je prejela od tašče ob poroki v Pakistanu, verižico, ki ji jo je mama podarila po romanju v Meko (hadž), in zlate kovance, darilo ob rojstvu hčere. Zdaj, ko cene zlata dosegajo rekordne višine, Ghanijeva še naprej vlaga v ta dragoceni kovinski zaklad. »V primerjavi z obveznicami ali gotovino še vedno raje kupujem zlate kovance,« je za spletni portal CNN povedala 56-letnica, ki živi v Miamiju.
Zlato – več kot le naložba
V južnoazijskih družbah so neveste tradicionalno okrašene z zlatom – od ogrlic in uhanov do nosnih obročkov, naglavnih okraskov in amuletov. Kolekcija zlata se pogosto razvija že pred rojstvom deklice, z darili ob rojstvu, verskih praznikih in življenjskih mejnikih. Zlato ni le najzanesljivejše varno zatočišče za naložbe, temveč ima tudi globok kulturni pomen. Tradicija, da hčere dedujejo materin nakit, prežema vse sloje družbe – od mestnih do podeželskih družin. Pogosto gre za edino premoženje, ki pripada izključno ženskam, in zanje pomeni varnost, svobodo ter čustveno vrednost.
Zlato je vtkano tudi v tkanino – dobesedno, saj so številni sariji okrašeni z zlatimi nitmi. Za južnoazijske ženske so zlate ogrlice, zapestnice in uhani družinski zaklad, ne pa hitra pot do zaslužka.
Rekordne cene zlata in nove priložnosti
Cene zlata so letos zrasla že za 54 odstotkov. Skok je posledica trgovinskih napetosti med ZDA in Kitajsko ter negotovosti glede ameriške monetarne politike. Za ženske, kot je Farzana Ghani, ki so večino svojih prihrankov vlagale v zlato, se je to izkazalo za izjemno donosno odločitev. »Vse, kar imam, je zlato,« je povedala neka uporabnica tiktoka, medtem ko je pokazala 24-karatno ogrlico, kupljeno pred 28 leti. »Takrat je stal gram zlata 12 dolarjev, zdaj pa 100 dolarjev.«
Ženske nimajo bančnega računa
Po podatkih Svetovnega sveta za zlato (World Gold Council) je bila Indija leta 2023 drugi največji trg zlatih izdelkov na svetu, takoj za Kitajsko. Leta 2021 so Indijci kupili kar 611 ton zlatega nakita, medtem ko je Bližnji vzhod, drugo največje območje, dosegel 241 ton. Povpraševanje poganjajo predvsem poročni običaji – Indija ima od enajst do trinajst milijonov porok na leto, pri čemer poročni nakit sestavlja več kot polovico trga zlata.
Zlato ima v regiji poseben status: ni razkošje, temveč družinska naložba, ki se prenaša iz roda v rod. Zlato ima pomembno mesto v življenju ljudi – je hkrati simbol blaginje in sredstvo za varčevanje. V mnogih delih Azije, kjer številne ženske še vedno nimajo bančnega računa oziroma dostopa do finančnih storitev, predstavlja zlato edino obliko varnosti in neodvisnosti. Manj kot polovica žensk v Indiji samostojno upravlja svoje finance, kaže raziskava podjetja YouGov. Zato starši hčeram že od mladih nog svetujejo, naj vsak prihranek pretvorijo v 24-karatne zlate kovance – kot je to počela tudi Farzanina mati, ki poudarja, da so indijske ženske znane po tem, da vedno prihranijo nekaj za težke čase.
Svetovni zlati mrzlici se pridružuje ves svet
A leta 2025 v zlato ne vlagajo več le južnoazijske družine. Trumpova trgovinska vojna je zamajala globalno gospodarsko ravnotežje, zato številni vlagatelji preusmerjajo svoje premoženje v plemenite kovine. Zlato je v prvem četrtletju letošnjega leta doseglo najvišjo rast od leta 1986, povpraševanje pa se je prelilo tudi v srebro in platino. Zlato pomeni varnost, konec koncev se je v zadnjih petdesetih letih njegova cena povečala za več kot 2700 odstotkov, podobno je pri srebru, katerega cena se je povzpela za več kot 1000 odstotkov.
Indijska centralna banka je v zadnjih petih letih povečala svoje zlate rezerve za 35 odstotkov, medtem ko številne družine hranijo zlato doma. Po ocenah se v indijskih gospodinjstvih skriva več kot 25.000 ton zlata.
Kljub visokim cenam Indijci niso pripravljeni prodajati. Namesto tega se vračajo v zlatarne, kjer predelujejo star nakit v sodobnejše oblike. Mlajša generacija še vedno verjame v zlato kot vrednostno naložbo, le da si želi kose, ki jih lahko nosi vsak dan, ne pa težkih poročnih kompletov, zaprtih v bančnih sefih. Mladi želijo imeti svoj nakit, ki potem postane del njihovega življenja.
Ko se je Farzanina hči decembra lani poročila v Miamiju, je mati stare kovance in nakit preoblikovala v sodobnejšo kolekcijo, ki jo bo lahko hči nekoč predala svojim otrokom. Del kovancev pa je shranila za sina. »Hotela je nositi umetni nakit,« se smeji Farzana. »A zlato je najbolj dostojanstveno, najbolj elegantno.«