Maratonsko gledanje serij med pandemijo, odprava potovalnih omejitev in očarljive lokacije so ustvarili plodno okolje za razcvet set-jettinga – potovanja na snemalne lokacije filmov in serij. Čeprav ideja ni nova, je pojav dobil nov zagon in ustvaril resne izzive za številne kraje.

Od slikovitih vasic do plaž

Od slikovite avstrijske vasice Hallstatt do sončne tajske plaže – številne turistične destinacije po svetu se v zadnjih letih soočajo z nepričakovanim bremenom: množičnim obiskom, ki ga sproži pojav v priljubljenih filmih in serijah. Filmski turizem je postal globalni trend, ki privablja milijone ljudi, željnih doživeti »filmske kulise v živo«, a za lokalne skupnosti to pogosto pomeni izgubo nadzora nad prostorom, življenjskim ritmom in naravnim okoljem.

Hallstatt, avstrijska jezerska vas z le 800 prebivalci, dnevno privabi tudi do 10.000 obiskovalcev, ki želijo ujeti razgled, znan iz animiranega filma Ledeno kraljestvo. Zaradi naraščajočega števila turistov, ki oblegajo razgledne točke, so domačini postavili celo ograjo, ki zakriva najbolj fotografirano kuliso. Mesto je bilo predstavljeno v korejski seriji, leta 2011 pa so na Kitajskem zgradili celo njegovo repliko. Podobno izkušnjo ima Dubrovnik, kjer se je snemala serija Igra prestolov. Leta 2019 je mesto gostilo skoraj 1,5 milijona turistov, kar pomeni približno 36 obiskovalcev na prebivalca. Gneča turističnih avtobusov, preobremenjena infrastruktura in naraščajoče cene povzročajo med domačini vse več nezadovoljstva.

Kaj je set-jetting?

Set-jetting je izraz za počitnikovanje na lokacijah, kjer so se snemali filmi ali televizijske serije. To ima močan vpliv na rezervacije. Leta 2023 je iskalnik potovanj Expedia ugotovil, da so bili filmi in televizijske oddaje, ki jih gledamo prek spletnih platform, glavni vir navdiha za potovanja, in sicer 44 odstotkov, kar daleč presega vpliv družbenih medijev, ki znašajo 15 odstotkov.

Na italijanski Siciliji je Taormina po drugi sezoni HBO-serije Beli lotos postala še bolj zaželena destinacija. Luksuzni hotel San Domenico Palace, kjer so snemali serijo, je doživel drastičen porast povpraševanja, kar je dodatno okrepilo pritisk na mesto, ki je že sicer zelo obiskano v poletnih mesecih. V Londonu pa je zgodovinska palača Hampton Court, znana iz serije Bridgerton, postala prava romarska točka za oboževalce. Gre za arhitekturni biser s 60 hektarji vrtov, ki že sicer privablja številne obiskovalce, zdaj pa je zanimanje še naraslo, kar ustvarja dodaten pritisk na mesto, ki se že dolgo sooča z izzivi množičnega turizma.

Zgodba o vplivu filmske slave pa ima še bolj drastičen primer na Tajskem. Plaža, kjer so snemali film Plaža z Leonardom DiCapriem, je postala tako priljubljena, da so jo morale oblasti zapreti za skoraj štiri leta. Koralni grebeni so bili resno poškodovani zaradi neurejenega turizma, množice obiskovalcev pa so porušile ravnovesje v občutljivem ekosistemu. Po ponovnem odprtju so uvedli stroge omejitve in celo prepoved kopanja.

Bo Beli lotos v Francijo prinesel pretiran turizem?

Zvezdniki serije Beli lotos, katere četrta sezona naj bi izšla konec leta 2026 ali v začetku leta 2027, so razkrili, da se bo zgodba nadaljevala nekje v Franciji. Glede na to, da bo – tako kot v prejšnjih sezonah – verjetno uporabljen hotel verige Four Seasons, se ugibanja o lokaciji snemanja osredotočajo na nepremičnine v Parizu, Megèvu in na Azurni obali.

Francija je bila leta 2024 najbolj obiskana država na svetu, saj je sprejela več kot 100 milijonov turistov. Nekatera območja zaradi tega že čutijo močan pritisk. Prebivalci ene najbolj priljubljenih pariških turističnih sosesk Montmartra so se pred kratkim uprli pretiranemu turizmu. Na vrhu hriba, kjer bazilika Sacré-Cœur krona mestno obzorje, objokujejo ta nekoč boemski del Pariza, ki je zdaj »disneyficiran«. Bazilika danes privabi do enajst milijonov obiskovalcev na leto, celo več kot Eifflov stolp, medtem ko so vsakdanje življenje v soseski prehiteli tuktuki, turistične skupine, vrste za fotografiranje in kratkoročni najemi.

Tudi letovišče Cannes na francoski rivieri se sooča z izzivi. Uvaja ukrepe, ki jih mestni svet imenuje »drastična regulacija« za križarke. Ti ukrepi vključujejo prepolovitev števila zelo velikih ladij, ki so dovoljene v pristanišču, ter omejitev dnevnega števila potnikov na 6000 že od prihodnjega leta. Cilj je, da bi do leta 2030 prepovedali vse ladje, ki prevažajo več kot 1300 ljudi, so sporočili iz mestne hiše.

V nasprotju z mnogimi državami, ki se šele zdaj trudijo zajeziti množični turizem, je Francija že pred leti začela postavljati temelje za bolj vzdržen razvoj. Atout France, državna agencija za razvoj turizma, je trajnost postavila v središče svoje strategije. V okviru desetletnega načrta (Načrt za destinacijo Francija) je vlada leta 2021 namenila 1,9 milijarde evrov za spodbujanje bolj zelenih in odgovornejših potovanj.

To vključuje spodbujanje železniškega prometa namesto kratkih letov, vlaganje v srednje velika mesta ter spodbujanje obiskovalcev, da obiščejo kraje zunaj najpogostejših destinacij, kot sta Pariz in Nica. Voditelji v turizmu prav tako upajo, da bodo te naložbe privedle do daljših bivanj, manjših gneč in bolj smiselnih izkušenj za obiskovalce. Vendar pa ostaja vprašanje, ali bo »učinek Belega lotosa« porušil to občutljivo ravnovesje.

Priporočamo