Na fotografiji, ki ima uradni naslov Grozote vojne, je tedaj devetletna deklica Kim Phuc, posneta pa je bila 8. junija 1972 v vasi Trang Bang na jugu Vietnama med napadom južnovietnamskih sil. Leta 1973 je fotografija osvojila nagrado organizacije World Press Photo in Pulitzerjevo nagrado za fotografijo. Do zdaj ni bilo nobenega dvoma, da je avtor enega najbolj prepoznavnih posnetkov 20. stoletja Nick Ut, tedaj mladi fotoreporter agencije Associated Press (AP). Toda letos se je vse v zvezi s to fotografijo obrnilo na glavo.
Januarja so na filmskem festivalu Sundance predvajali dokumentarni film The Stringer, v katerem režiser Bao Nguyen s sodelavci raziskuje avtorstvo fotografije Napalmovo dekle. Že nekaj desetletij naj bi namreč krožile govorice, da avtor fotografije naj ne bi bil Nick Ut. Avtorji dokumentarca so dve leti raziskovali zgodbo o avtorstvu fotografije. Film vključuje 55 intervjujev z različnimi posamezniki, tudi z novinarji, ki so bili leta 1972 v vasi, kjer je bila fotografija posneta. Avtorji dokumentarca zgodbo sklenejo s trditvijo, da naj bi fotografijo v resnici posnel lokalni fotograf po imenu Nguyen Thanh Nghe, ki jo je skupaj z drugimi prodal agenciji AP za 20 dolarjev. V tistem času je bil Nghe voznik pri NBC in občasni samostojni novinar. Kot je dejal v dokumentarcu, je prepričan, da je fotografija njegova.
World Press Photo dvomi, AP ne
Odzivi na trditve iz dokumentarca so bili različni. Organizacija World Press Photo, ki podeljuje najprestižnejše fotografske nagrade na svetu, je denimo pretekli teden sporočila, da je uradno nehala pripisovati avtorstvo fotografije Nicku Utu. Kot so zapisali, so od januarja v svoji preiskavi ugotovili, da »analiza razdalje, opreme in razpoložljive dokumentacije kaže, da sta bila dva druga fotografa tistega dne morda v boljši poziciji, da posnameta ta posnetek, kot Ut«.
Ob tem je direktor World Press Photo Joumana El Zein Khoury zapisal še, da »sama fotografija ni sporna in da priznanje za fotografijo ostaja veljavno. Pod vprašajem je zgolj avtorstvo. Mogoče je, da avtor fotografije nikoli ne bo dokončno potrjen.«
Notranjo preiskavo je opravila tudi agencija Associated Press. V začetku maja so o tem objavili obsežno poročilo. V njej je sodelovala ekipa novinarjev, fotografskih urednikov in tehničnih strokovnjakov, ki so analizirali arhivske posnetke, intervjuvali priče, pregledali fotografsko opremo iz obdobja in izdelali 3D-rekonstrukcijo prizorišča.
AP je ugotovil, da dokončnega dokaza o tem, kdo je dejansko posnel fotografijo, ni mogoče zagotoviti – niti v prid Nicka Uta niti proti njemu. Čeprav analiza negativov kaže, da posnetek verjetno ni bil narejen z leico M2, temveč z aparatom pentax, ki ga je uporabljal tudi Nguyen, to ni zadosten dokaz za spremembo avtorstva. Obenem so v arhivu našli le dva posnetka s tistega filma, kar dodatno otežuje ugotavljanje resnice.
Večina prič, ki so jih zaslišali, vključno z novinarji in sorodniki deklice na fotografiji Kim Phuc, ne dvomi, da je bil Ut tisti, ki je fotografiral prizor. Tudi Kim Phuc, danes kanadska državljanka in humanitarka, ni nikoli izrazila dvoma o avtorstvu.
Vpila je: »Prevroče! Prevroče!«
Fotograf Nick Ut je februarja javno zavrnil obtožbe glede avtorstva fotografije in zatrdil, da je fotografija njegova. Prek svojega odvetnika se je te dni odzval tudi na odločitev World Press Photo o prekinitvi navajanja avtorstva: označil jo je za »obžalovanja vredno in neprofesionalno«.
Ob 50. obletnici fotografije leta 2022 je fotograf opisal svojo različico dogodkov: »Videl sem Kim, kako teče in vpije: 'Prevroče! Prevroče!' Ko sem jo fotografiral, sem videl, da je njeno telo močno opečeno. Vso svojo fotografsko opremo sem odložil na cesto in njeno telo polil z vodo.« Dejal je še, da je vse poškodovane otroke s kombijem odpeljal v pol ure oddaljeno bolnišnico. »Ko sem se vrnil v svojo pisarno, so mi tehniki v temni sobi rekli, da so med razvijanjem videli fotografijo, da je zelo močna in da bo fotografija zagotovo dobila pulitzerja.«