Potem ko je svetovni letalski potniški promet lani dosegel nov rekord, saj so letala prepeljala več kot 9,4 milijarde potnikov, se glede na podatke do meseca septembra rekordno leto obeta tudi v letošnjem letu. Dosedanje napovedi namreč kažejo, da bi lahko omenjeni lanski rekord s predvidenih 9,9 milijarde  potnikov (kar je 4,8-odstotna rast glede na lani) letos padel. A s praznovanji bo treba še počakati.

Kako radi in kako pogosto ljudje letijo, potrjuje podatek, da je lani samo 20 največjih letališč prepeljalo 1,54 milijarde potnikov, kar predstavlja 16 odstotkov  svetovnega prometa, je objavilo združenje letališč Airports Council International (ACI), ki zajema informacije z več kot 2800 letališč v več kot 185 državah. Na vrhu lestvice 20 letališč z največjim številom potnikov je letališče v Atlanti (Georgia, ZDA). Sledi mu mednarodno letališče v Dubaju na drugem mestu, na tretje mesto pa se je uvrstilo letališče Dallas-Fort Worth (Teksas, ZDA).

Če so izjemne številke potnikov v letalskem prometu, so izjemne tudi investicije v letališko infrastrukturo. V več državah načrtujejo ali pa so že uresničili smele načrte in potnike vabijo na sodobna letališča, ki kar tekmujejo v takšnih in  drugačnih presežkih. Medtem ko je eno že dočakalo odprtje, je odprtje drugega napovedano za prihodnje leto, tretji predstavljeni projekt pa bo udejanjen do leta 2030.

Simbol nove Kambodže za 1,6 milijona evrov

Le 20 kilometrov južno od Phnom Penha je Kambodža odprla novo mednarodno letališče Techo, enega največjih letalskih projektov v regiji. Vlada si obeta, da bo letališče okrepilo turistični in gospodarski razvoj ter državi utrdilo položaj v jugovzhodni Aziji. Uradno odprtje je bilo 9. septembra s pristankom prvega letala letalske družbe Air Cambodia, ki je priletelo iz Kitajske.

Passengers walk during the inauguration day of the newly built Techo International Airport in Kandal province, on the outskirts of Phnom Penh, on September 9, 2025. A new major airport serving the capital Phnom Penh began operations.,Image: 1035477390, License: Rights-managed, Restrictions:, Model Release: no / Foto: Profimedia

Mednarodno letališče Techo je nadomestilo skoraj 70 let staro mednarodno letališče Phnom Penh. / Foto: Profimedia

A general view shows the newly built Techo International Airport in Kandal province on August 11, 2025.,Image: 1028839727, License: Rights-managed, Restrictions:, Model Release: no Kambodža, letališče, mednarodno letališče Techo / Foto: Profimedia

Mednarodno letališče Techo / Foto: Profimedia

Letališče je v prvi fazi zasnovano za 13 milijonov potnikov na leto, zmogljivost pa naj bi postopoma zrasla na 30 in celo 50 milijonov potnikov. Potnikom ponuja sodobno zasnovo, navdihnjeno s tradicionalnimi kamboškimi motivi, obsežen izbor trgovin brez carine, restavracij in poslovnih salonov.

Pomemben poudarek je na trajnosti: del energije prihaja iz sončne elektrarne, v terminalu so zelene površine in uporabljeni lokalni materiali. Eden od ciljev je, da bi letališče postalo eno najbolj zelenih letališč na svetu. Techo International Airport naj tudi ne bi služil le kot vstopna točka za turiste, temveč tudi pomembno poslovno in tranzitno središče.

Projekt je rezultat partnerstva med vlado Kraljevine Kambodže in družbo Overseas Cambodian Investment Corporation, zasnovala pa ga je priznana arhitekturna hiša Foster + Partners. Ime »Techo« v kmerskem jeziku pomeni »voditelj« in simbolizira ambicije Kambodže, da postane pomemben igralec v globalnem turizmu in letalstvu.

Long Thanh – vietnamski kvantni preskok

Tudi Vietnam se lahko pohvali z ambiciozno zgodbo. Mednarodno letališče Long Thanh, obsežen infrastrukturni projekt, ki v Vietnamu poteka že več let, se po poročilih bliža koncu. Večina večjih gradbenih del naj bi bila končana do konca leta, komercialne operacije pa so predvidene za leto 2026. Letališče, zgrajeno v treh fazah, se bo postavilo ob bok največjim letališčem na svetu. Gre za enega največjih infrastrukturnih projektov v zgodovini države, ki bo po ocenah stal okoli 11 milijard evrov.

Prva faza predvideva vzletno-pristajalne steze in terminale za 25 milijonov potnikov na leto, končna zmogljivost  naj bi do leta 2035 dosegla 100 milijonov potnikov. Arhitekturna posebnost bo streha nad vhodnim prostorom v obliki lotosovega cveta, enega vietnamskih nacionalnih simbolov.

Letališče naj bi zmanjšalo pritisk na obstoječe preobremenjeno letališče Tan Son Nhat v Hošiminhu in postalo pomembna tranzitna točka za jugovzhodno Azijo. Predvidene so tudi nove prometne povezave med mestom in letališčem: nadgradnja avtoceste, podzemna železnica in predlagana hitra železniška proga  naj bi zagotovile enostaven dostop, čeprav leži letališče 40 kilometrov iz središča mesta.

Vietnam doživlja rekordno rast turizma – leta 2025 je do sredine leta obiskalo državo že več kot 10 milijonov turistov, kar je več kot 20 odstotkov več kot leto prej. Long Thanh je ključni korak načrta, da država zadosti rastočemu povpraševanju in se utrdi kot vodilna potovalna destinacija jugovzhodne Azije.

Kralj Salman odpira vrata v zračno supervozlišče

Savdska Arabija je uradno vstopila v gradbeno fazo projekta mednarodnega letališča kralja Salmana v prestolnici Riad, poročata savdski gradbinec in arhitekturni portal Archup. Projekt velja za enega najambicioznejših infrastrukturnih podvigov v zgodovini kraljevine in je ključni del vizije Saudi Vision 2030, ki državo preoblikuje v globalno logistično in turistično središče. Novo letališče bo imelo šest vzporednih vzletno-pristajalnih stez, vključilo pa bo tudi obstoječe terminale letališča kralja Kalida. Okvirna cena? 50 milijard evrov.

Po uradnih podatkih bo letališče ob odprtju leta 2030 lahko sprejelo 120 milijonov potnikov na leto, do leta 2050 pa kar 185 milijonov potnikov. Poleg tega bo omogočalo pretovor 3,5 milijona ton tovora na leto, kar ga bo uvrstilo med največja logistična vozlišča na svetu.

Mednarodno letališče kralja Salmana bo zasnovano kot mesto v malem – z nakupovalnimi centri, hoteli in poslovnimi prostori. Želja je, da se zmogljivosti in strateško lego Riada postavi v ospredje svetovnega letalstva, kjer bi konkuriral največjim letališčem, kot so Dubaj, Doha in Carigrad.

Gradnjo vodi King Salman International Airport Development Company (KSIADC), podjetje v lasti državnega investicijskega sklada PIF, ki v kraljevini izvaja številne megaprojekte, med drugim tudi futuristični projekt Neom, trenutno največje gradbišče na svetu. Savdska Arabija s tem projektom vstopa v neposredno tekmo s sosednjimi Združenimi arabskimi emirati, ki želijo s širitvijo letališča Al Maktoum v Dubaju prevzeti naslov »največjega letališča na svetu«.

Še zanimivost: načrtovanje in arhitekturno zasnovo je leta 2022 prevzela priznana londonska arhitekturna hiša Foster + Partners, ki je podpisana tudi pod novim letališčem v Kambodži.  

Priporočamo