Rubrika Vseveda Neda že več let informira in zabava bralce Nedeljskega. Objavljamo modrovanja in odgovore Nede (prave identitete ne razkrivamo), ki jih poišče tudi pri strokovnjakih, v literaturi in drugod. Dovoljena so vsa mogoča vprašanja, tudi komentarji ali mnenja. Pošljete jih lahko na neda@nedeljski.si.
***
Bralka Mojca se je na našo kontaktno rubriko obrnila z naslednjim vprašanjem: »Opažam, da so vozniki v Sloveniji vse bolj agresivni. Priznam, da me je včasih prav strah voziti po cestah. Najbolj me moti, ker ne upoštevajo varnostne razdalje in se ti 'prilepijo' na zadek vozila, tako da je nemogoče varno ustaviti. Ker se redno vozim, opažam, da so problematična predvsem rdeča vozila in črni BMW-ji. Zanima me, ali je bila narejena kakšna raziskava o tem, ali vozniki rdečih vozil ali BMW-jev povzročijo več nesreč kot ostali? Sama se trudim voziti po pravilih in to pričakujem tudi od drugih, pa četudi imajo boljši in močnejši avto od mojega.«
Draga Mojca, hvala za vaše vprašanje, ki se dotika teme, o kateri za volanom razmišlja (ali pa jo na glas komentira) marsikateri slovenski voznik. Občutek, da vam nekdo diha za ovratnik oziroma se vam »lepi na zadek«, je skrajno neprijeten in nevaren, zato popolnoma razumemo vašo stisko. Vaša opazka o rdečih vozilih in črnih BMW-jih pa ni zgolj plod vaše domišljije; ima celo nekaj, recimo temu, statistične podlage. Poglejmo, kaj pravi znanost, pomešana s kančkom cestne folklore.
Skrivnost rdeče barve
Vaše oko vas pri rdeči barvi ne vara. Rdeči avtomobili so v nekaterih raziskavah res pogosteje udeleženi v nesrečah. A pravi nevidni negativec na cestah, vsaj po statistikah, je v resnici črna barva. Črne avtomobile je ponoči, v mraku ali slabem vremenu preprosto težje opaziti. Torej, ko vidite rdeč avto, ga vsaj vidite. Težava je v tistih, ki se kot senca prikradejo za vami.
In zdaj … vprašanje za milijon evrov: BMW-ji. Večni vir debat na slovenskih cestah in očitno tudi tarča vaših ostrih opazk. Je res, da imajo vgrajen poseben magnet za težave ali morda tovarniško onemogočene smerokaze? Šalo na stran. Raziskave kažejo, da težava ni toliko v ledvičkah na maski avtomobila kot v stopalki za plin pod desno nogo voznika. Znamke, kot so BMW, Audi in druge, ki ponujajo večjo moč in športno vozno izkušnjo, preprosto privabljajo profil voznikov, ki so bolj nagnjeni k dinamični in, žal, včasih tudi bolj tvegani vožnji.
Uradnih in celovitih vseevropskih statistik, ki bi neposredno določale znamke avtomobilov po številu povzročenih nesreč, s strani institucij, kot sta Evropska komisija ali Evropski opazovalni urad za varnost v cestnem prometu (ERSO), ni na voljo. Vendar pa so na voljo podatki iz raziskav, ki so jih izvedla zavarovalniška podjetja in podjetja za analizo podatkov o vozilih. Te raziskave pogosto kažejo, da so nekatere znamke pogosteje udeležene v nesrečah. To ni nujno posledica slabše varnosti samih vozil, temveč je lahko povezano z demografijo in stilom vožnje njihovih lastnikov.
Raziskave o pogostih nesrečah pogosto omenjajo znamke, kot so BMW, Audi, Mercedes-Benz, Subaru in Porsche. Ta vozila so pogosto zmogljivejša in privabljajo voznike, ki so bolj nagnjeni k dinamični in včasih tudi bolj tvegani vožnji. Na drugi strani se znamke, kot so Dacia, Fiat in druge, ki proizvajajo predvsem cenovno dostopnejša in manj zmogljiva vozila, v statistikah o nesrečah pojavljajo redkeje.
Pomembno je poudariti, da korelacija ne pomeni nujno vzročnosti. Dejstvo, da so vozniki določene znamke avtomobila pogosteje udeleženi v nesrečah, ne pomeni, da je avto sam po sebi nevaren. Ključno vlogo pri varnosti v prometu še vedno igra voznik s svojim obnašanjem, upoštevanjem prometnih predpisov in prilagajanjem vožnje razmeram na cesti.
Kaj lahko storite vi?
Najpomembnejše spoznanje je naslednje: ne barva ne znamka ne povzročata nesreč. Povzroča jih voznik. Vi, draga Mojca, s svojo previdno in pravilom zvesto vožnjo prispevate k varnosti neprimerljivo več, kot če bi svoj avto prebarvali v najbolj »varno« belo barvo. Ko se vam naslednjič kdo »prilepi na zadek«, ostanite mirni. Če je le mogoče, mu omogočite, da vas prehiti in odbrzi svoji usodi naproti. Vaš cilj je varno prispeti domov, ne pa vzgajati neučakane voznike.