V odročni in gorati provinci Guizhou na jugozahodu Kitajske bodo v nedeljo odprt nov gradbeni presežek – most Huajiang Grand Canyon. Ta veličastna zgradba se dviga 625 metrov nad reko Beipan in s tem postaja najvišji most na svetu, ki bi po višini presegel celo dva Eifflova stolpa, postavljena enega na drugega.
Več milijard dolarjev vreden projekt, ki se razteza v dolžino 2890 metrov z glavnim razponom 1420 metrov, ni samo inženirski podvig, pač pa je bržkone tudi simbol kitajske ambicije in tehnološkega napredka. Po poročanju časopisa Global Times bo most potovalni čas med obema stranema soteske skrajšal z dveh ur na vsega dve minuti, kar bo korenito spremenilo življenje lokalnega prebivalstva in spodbudilo gospodarski razvoj regije.
Zahtevni teren
Gradnja mostu, ki se je začela v začetku leta 2022, je potekala v enem najzahtevnejših terenov na Kitajskem. Inženirji so se morali spopasti s strmimi skalnimi stenami, močnimi vetrovi in vrtoglavimi višinami soteske Huajiang. Za premagovanje teh ovir so uporabili najsodobnejšo tehnologijo, vključno s kitajskim satelitskim sistemom za pozicioniranje beidou za izjemno natančnost, droni za podporo pri gradnji iz zraka, informacijskim modeliranjem zgradb za simulacije v realnem času in pametnimi senzorji za spremljanje obremenitev in vibracij. Vgrajeni so bili tudi novi, izjemno močni materiali, zasnovani tako, da bodo desetletja kljubovali silam narave.
Prejšnji mesec je most prestal najtežji preizkus doslej. Kot je poorčala tiskovna agencija Xinhua, je čez most zapeljala flota 96 tovornjakov s skupno težo 3300 ton. Testiranje je potekalo tako v statičnih kot dinamičnih pogojih, senzorji pa so z milimetrsko natančnostjo beležili, kako se struktura upogiba pod pritiskom. Rezultati so bili uspešni, kar je pomenilo zeleno luč za odprtje za javni promet.
Inženirji poudarjajo, da je lahka ločna zasnova zmanjšala skupno težo mostu za 30 odstotkov, kar prispeva k večji stabilnosti pri močnem vetru.
Turistična atrakcija
Kitajska že sedaj prevladuje na lestvici presežkov med mostovi, saj se v tej državi nahaja osem od desetih najvišjih mostov na svetu. Tudi prejšnji rekorder, 565 metrov visok most Duge, se nahaja v isti provinci Guizhou, ki ji zaradi izjemnega števila in višine mostov pravijo tudi »svetovni muzej mostov«.
Novi most pa ni pomemben samo kot prometna infrastruktura, temveč bo tudi turistična atrakcija. V načrtu so predvideli sprehajalne poti s steklenim dnom in razgledne ploščadi, ki bodo obiskovalcem ponujale dih jemajoče poglede na sotesko.
Pričakujejo, da bo most skupaj s spremljajočo turistično ponudbo, ki vključuje geološki muzej, kavarno na vrhu enega od pilonov in možnost za bungee skoke, privabil več kot milijon obiskovalcev letno, kar bo dodatno spodbudilo lokalno gospodarstvo.
Za šalo smo umetno inteligenco vprašali, koliko časa bi tak most, hipotetično, gradili v Sloveniji, glede na čas gradnje drugih infrastrukturnih projektov. Po njeni oceni bi ga »verjetno zgradili med 15 in 25 leti, če ne celo dlje«. Zakaj? Pojasnilo se je glasilo: »Razlog za tako dolgo časovnico ni v sami gradbeni tehnologiji ali sposobnosti izvajalcev, temveč v celotnem sistemu in postopkih, ki obkrožajo tako velike projekte. Kitajska je projekt izvedla v manj kot štirih letih, kar je posledica bistveno drugačnega političnega in družbenega sistema.« Kot primerjavo je UI dodala projekt Drugi tir. »Ta projekt bo predvidoma končan okoli leta 2026, kar pomeni, da bo celoten cikel od resnega načrtovanja do odprtja trajal več kot 20 let. In to za železniško progo, ne za rekorden inženirski podvig, kot je najvišji most na svetu.«
Tako pač je.