Preden ste postali Slovenec na Natovem nebu, ste bili Slovenec na Ptujskem polju?

»Mati je bila kuharica v ptujski bolnišnici, kjer sem se rodil. S starši sem se leta 1961 preselil z rodnega Ptuja v Nemčijo, ko sem imel tri leta. Dom smo si ustvarili pri Düsseldorfu, kjer sem odraščal in se šolal.«

Kljub nemškim šolam niste pozabili slovensko.

»Res je, sprva sem obiskoval nemški otroški vrtec, nato osnovno in srednjo šolo, univerzo in letalske šole. V Nemčiji, kjer sta se mati in oče zaposlila, smo doma govorili slovensko, zunaj pa nemško.«

Po kakšnih nagibih ste se s trdih tal spravili v zrak?

»V zraku sem se že od mladih nog počutil bolje kot na zemlji. S kolegi letalci sem poskusil pilotirati letala brez motorja, kar mi je tako dobro šlo, da so me zvabili v letalski poklic. V letalih sem vedno znova ugotovil, da je zrak moj element. V zraku sem bolje zaznaval, občutil in ukrepal. Odločil sem se za vojaško letalsko šolo, kjer sem po šolanju opravil potrebne letalske izpite. Moja prva zaposlitev je bila pri Lufthansi v Bremnu, ob izlivu reke Weser v Severno morje. Nemški vojni odsek me je poslal v Ameriko, v Teksas, v specialno letalsko šolo. Takrat sem se že v Natu študijsko izpopolnjeval v letalstvu. Letos je poteklo 24 let, odkar sem Natov pilot.«

Ste bili najprej v nemškem Natu?

»Ne. Gre za internacionalni center zveze Nato, ki so ga leta 1949 ustanovili Belgija, Danska, Francija, Islandija, Italija, Kanada, Luksemburg, Nizozemska, Norveška, Portugalska, Velika Britanija in ZDA. In že leta 1950 se je v Koreji razplamtel prvi izmed obrambnih spopadov. Nemčija je postala članica Nata leta 1959.«

Po študiju letalstva ste dozoreli v malega princa neba?

»Bistvo je morda res očem nevidno. Jaz pa sem se v tej nevidnosti najsvobodneje počutil v zraku, z enim samim hotenjem, to je pomagati ljudem na poti v boljši svet. Za seboj imam že 9000 ur letenja z Natovimi letali.«

Kakšna so letala, ki jih pilotirate?

»Pilotiram velika transportna letala na vse konce sveta in usmeritvena letala s posebnimi, 60 ton težkimi zračnimi kontrolnimi aparaturami, s pomočjo katerih usmerjamo lete in smeri Natovih letal.«

Sprva je bila Jugoslavija proti Natu. Leta 2004 pa je Republika Slovenija postala polnopravna članica zavezništva Nato.

»Da, s članstvom si je pridobila status varne države. Takrat so se v Natu pojavili tudi Slovenci. Skupaj smo delovali.«

Nato je vendarle mednarodna vojaška in politična organizacija držav članic, temu primerna je tudi vaša služba, o kateri se marsikaj ne ve?

»Gotovo je poglavitna vojaška disciplina. Moraš vedeti, kaj je treba. Moraš pa tudi razmisliti in čutiti, kar hočejo od tebe – ali je to prav ali ni prav. Nato je naredil veliko dobrega in kaj tudi manj dobrega. Imeli smo tudi letalo Adrie.«

Kaj se je zgodilo, da so Natova letala zgrešila cilje v Srbiji in so bombe padale namesto na mostove na civilne stavbe in prebivalce – sočasno pa lahko iz satelita vidijo v kuhinjo na tvoj krožnik? So bili piloti pijani?

»Ne bi temu rekel nepreciznost. Jaz ne pijem. Ne vem, kako naj to imenujem. Tudi pri transportnih letalih, ki jih pilotiram, je enkrat dobro, drugič je lahko slabo. V Natu živimo v demokraciji: kadar je kaj narobe, je treba to raziskati, kdo je naredil napako in zakaj. Dobimo nalogo, ki jo izpolnimo z občutkom, kaj je prav.«

Na katere konce sveta so vas ponesla Natova letala?

»Letel sem v Kambodžo, Avstralijo, Rusijo, veliko letov sem opravil po Afriki in Severni Ameriki. Dovažal sem različne transportne materiale, največkrat ne orožje. V hudi zimi smo vozili humanitarno pomoč, na primer v Moskvo. Tja sem letel s petnajsttonskim letalom transal C 160, ki vzdrži okoli 10.000 km z enim tankom, v katerega gre do 60.000 litrov kerozina.«

Ali niso na vidiku novi airbusi?

»Res je. Tako kot so bili prvi naši prenosni telefoni leta 1981 težki 18 kilogramov z avtomobilsko baterijo, danes pa imamo lahke pametne mobitele, zdaj prehajamo na airbus A 4000 M. Ta ima nosilnost do 40 ton, z enim tankom kerozina lahko opravite let, dolg do 35.000 km. To so evropska letala Nemčije, Francije, Italije in Britanije. Eno tako letalo stane 180 milijonov dolarjev.«

In kaj ostane, če eksplodira?

»Nič ... Doslej sem imel srečo. A takrat, ko smo peljali humanitarno pomoč v Sarajevo, so Srbi streljali na nas, ker smo morali leteti čez srbsko linijo. Tam je bilo kar precej strašljivo. Vedel sem, da v Sarajevu ljudje čakajo na hrano za preživetje, zato sem se prebil na cilj in oddal humanitarno pošiljko.«

Kako je žena prenesla te napetosti?

»V strahu je čakala name. In ko sem se vrnil, je rekla samo hvala bogu, v nemščini, ker je Nemka. Nič manj ni bilo napeto ob prvi in drugi vojni v Iraku. Nikoli nisem vedel, kako se bo končalo. Ampak če sem se odločil, da moram opraviti nalogo, sem jo tudi izpolnil. Mislim, da je celo dobro, če imaš malo strahu, da adrenalin požene kri po žilah. Vzleteli smo iz različnih držav, iz Nemčije, Francije ali Anglije. V Sarajevo smo leteli iz Italije. Leteli smo ponoči in podnevi. Normalno smo delali do 17 ur, nato je bil prost dan. Če delaš 36 ur, imaš dva dni prosto.«

Denar ni vse

Vas je tudi plača pritegnila v aviacijo? Gotovo dobite 10.000 evrov?

»Ne delamo za denar, ampak iz humanih nagibov. Naše plače so okoli 3000 evrov in nič več. Piloti dobimo samo 450 evrov več. Poglavitno je, da uresničiš svoje težnje in želje po letenju. Vedeti moraš, kaj je prav in kaj ni prav. V Nemčiji imamo zakon, da če občutiš, da kaj ni v redu, tega ne smeš storiti, četudi ti predpostavljeni reče, da moraš.«

V Mariboru v Tyrševi ulici je na pročelju grafit, ki pravi: Hitro v Nato, Irak čaka.

»Ker živimo v demokraciji, lahko vsakdo reče, kar hoče. Ta, ki je grafit napisal, si napačno predstavlja, da bo z Natom šel takoj nad Irak, hura.«

Nato ima nekatere prikrite podatke, tudi o letalih, letalonosilkah in ladjah, o diplomatskih dogovorih, vohunih in kontravohunih.

»Da, samo Američani imajo več orožja, kot navaja statistika.«

Ste vojak, najemnik, apostol, humanist?

»Sem vse to, kar ste navedli. Poleg tega sem poročen mož.«

Ste našli tako simpatično ženo v zraku?

»Na zemlji. V Nemčiji. Imel sem 36, ona pa 41 let. Zdaj jih imam 56, žena pa 60.«

Teče čas prepočasi?

»Starejši kot si, hitreje teče. Ko sem imel 16 let, sem komaj čakal, da bi jih imel 19.«

Katera je vaša najlepša prelomnica v življenju?

»To, da sem spoznal svojo ženo Ylvo, je najboljše, kar sem doživel. Ker je njen oče imel rad norveško zgodovino, je dal hčerki ime po norveški kraljici Ylvi. Zdaj se bo upokojila, potem bova v 20, 30 letih naredila še kaj prijetnega.«

Nekateri menijo, da je Nato blažev žegen, ki neti sovraštvo.

»Če pogledamo dogodke v Ukrajini, res ni vse, kot bi moralo biti, a Nato je še vedno pozitivna zveza. Brez Nata bi bilo dosti slabše.«

Kanadčan mi je v šali dejal, da so Američani kot nemški ovčarji, gobec odpirajo na široko, noge pa imajo šibke, da komaj stojijo.

»Že 24 let delam z njimi in vem, kako je. Z vsakim novim predsednikom se nekoliko obrnejo po vetru. Vendar morajo prisluhniti vsem članicam Nata.«

Amerika dobro živi, kadar je kje vojna, da prodaja staro orožje iz skladišč?

»Rusija, Francija, Anglija in tudi Kitajska preprodajo še več orožja. Teroristi imajo ogromno denarja. Ne vem, kje ga dobijo, da kupijo, kar hočejo. V Afriki je ogromno orožja in streliva iz raznih držav.«

Dejali ste, da ste humanist. Kaj mislite, če bi dali pol denarja, ki ga požrejo terorizem, vojne in vojaštvo, za preživetje in napredek ljudi …?

»To takoj podpišem! Vsi bi dobro živeli. Dati bi morali na tej in na drugi strani, tudi teroristi. Sem prvi, ki bi takoj slekel uniformo in odšel domov. Eno pa morate razmisliti: bi ukinili gasilce, če tri leta ne bi gorelo? Nato brani pred napadi. Ogromno orožja so dobili teroristi od Gadafija; podobno so v Egiptu pobrali iz skladišč ogromno orožja! In od kod so dobili ogromne količine orožja v Iraku? Na svetu je preveč orožja.«