Zhong Shanshan (ali če zapišemo Džong Šanšan) je eden najuspešnejših podjetnikov v Aziji in drugi najbogatejši Kitajec (takoj za ustanoviteljem TikToka Džangom Jimingom). Pripisujejo mu 58,9 milijarde dolarjev premoženja, na Forbesovi lestvici najbogatejših ljudi na svetu zaseda 28. mesto.
Sedemdesetletni Džong Šanšan sodi med milijarderje, ki so za svoj uspeh zaslužni sami – biti s pravo idejo v pravem trenutku na pravem kraju. Za Džonga je to čisto navadna voda. Možakar je namreč ustanovitelj in predsednik podjetja za ustekleničeno vodo Nongfu Spring, ki je danes največje v kitajski industriji pijač. V večinski lasti ima še farmacevtsko podjetje Wantai Biological, ki izdeluje hitre teste za odkrivanje nalezljivih bolezni, kot je covid-19.
Težko otroštvo
Džongova kitajska pravljica se je začela skoraj popolnoma na dnu družbene lestvice. Rodil se je leta 1954 v mestu Hangzhou. V življenjepisu beremo, da je odraščal v negotovih časih kitajske kulturne revolucije, zaradi česar je moral predčasno opustiti osnovno šolo. Že kot mladenič se je preživljal z mizarskim in gradbeniškim delom ter od blizu izkusil stiske kitajskega delavskega razreda. Kljub tem izzivom je pozneje nadaljeval šolanje, na državno univerzo se mu ni uspelo prebiti, na koncu je končal študij na daljavo.
V 80. letih prejšnjega stoletja je delal kot novinar, pri pokrivanju gospodarskih tem se je srečal s svetom podjetništva. Leta 1988 je pustil novinarstvo in se podal v podjetniške vode. Prvi poskusi so bili klavrni. Gojenje gob, vzreja kozic in želv na otoku Hainan mu niso prinesli uspeha, nekaj dragocenih poslovnih izkušenj pa vendarle. Odkril je, da so zaupanje potrošnikov, kakovost in dobro zgrajena blagovna znamka ključni za uspešno vodenje podjetja.
Ko so njegovi začetni podjetniški podvigi propadli, je Džong začel delati za znano kitajsko podjetje Wahaha, med drugim kot prodajni agent za prodajo ustekleničene vode. Kmalu se je v posel z vodo podal samostojno. Vedel je, da se mora razlikovati od drugih, če želi uspeti. Leta 1996 je ustanovil podjetje Nongfu Spring, ki se je osredotočilo na ustekleničeno naravno izvirsko vodo – v nasprotju z večino konkurence, ki je takrat ponujala ustekleničeno prečiščeno vodo iz pipe. Izmislil si je znameniti slogan »Nongfu Spring: malo bolj sladka«.
Poudarek na kakovosti
Čeprav je bil kitajski trg ustekleničene vode takrat še razmeroma mlad, je Džong opazil naraščajočo potrebo po zdravi in varni pitni vodi. S poudarkom na kakovosti, naravnosti in z močno promocijo je hitro osvojil zaupanje kitajskih potrošnikov. Njegova strategija je delovala. Podjetje Nongfu Spring je hitro postal znano kot zanesljiva blagovna znamka. Ponudbo je razširil na čaje, sokove in aromatizirane pijače ter postal največji proizvajalec pijač na Kitajskem. Podjetje je premagalo velikane v industriji, kot so Coca-Cola, Watsons in Pepsi, ter postalo najbolje prodajana blagovna znamka pakiranih pijač.
V zadnjem obdobju kaže nekoliko slabše, vrednost delnic Nongfu Spring se je lani znižala za 28 odstotkov, kar pomeni 9,3 milijarde dolarjev izgube premoženja, a Džong je kljub temu ostal v samem vrhu Forbesove lestvice. Lani se je namreč Kitajec znašel pod velikim pritiskom domače javnosti, ki mu je na krilih nacionalistov očitala pomanjkanje domoljubja – predvsem zaradi tega, ker je njegov sin in verjetni dedič Džong Šu Zi ameriški državljan. Nacionalisti so na spletu uspešno pozivali k bojkotu izdelkov njegovih podjetij. Džong Šanšan, sicer zelo zadržan človek z vzdevkom poslovni volk samotar, je moral zaradi načetega ugleda v intervjujih večkrat zanikati obtožbe in poudarjati svojo življenjsko zgodbo: da je samouk, da je vsak juan pošteno zaslužen in da bo podjetje Nongfu Spring vedno ostalo na Kitajskem. V pogovoru za televizijo CCTV je ugotavljal, da stigme, ki so mu jo zadali spletni napadalci, ne more izbrisati. »Ker sem obogatel, sem izgubil svobodo,« je potožil multimilijarder.