V teh dneh je mogoče med gospodarskimi novicami brati tako o pesimističnih obetih kot odkritem optimizmu. Iz Nemčije dan za dnem prihajajo nove informacije o težavah tamkajšnje avtomobilske industrije, ki je še kako povezana s slovenskim gospodarstvom. Še lani so naša avtomobilska podjetja v Nemčijo izvozila 40 odstotkov vse proizvodnje. Razmere se slabšajo, povpraševanja po avtomobilih, narejenih v Evropi, je vse manj, evropski zeleni prehod zaenkrat ni zgodba o uspehu. Obeti, da bi evropska avtomobilska industrija o(b)stala resen nasprotnik konkurenci iz vzhoda, so vse manjši.
Po drugi strani omenjene težave vsaj v Sloveniji sovpadajo s rekordno nizko brezposelnostjo v zgodovini. Morda prav zaradi tega v zraku vsaj zaenkrat ni čutiti pretirane panike, pa čeprav odpuščajo v šempeterskem Mahleju, čeprav je zreški Unior posloval z več kot dvomilijonsko izgubo in čeprav številni naši dobavitelji komponent za avtomobile beležijo upad naročil.
Morebitna kriza je zaenkrat še povsem neprimerljiva z obdobji, ko so pri nas umirali paradni konji, kot so bili TAM in kasneje gradbena podjetja. Leta 1996 je bilo v Sloveniji brezposelnih okrog 120.000 ljudi, stopnja registrirane brezposelnosti je bila 14,5 odstotna. Tudi med zadnjo gospodarsko krizo pred desetimi leti so bile številke podobne.
Trenutno je v Sloveniji stopnja registrirane brezposelnosti 4,5 odstotna, brez dela je slabih 44.000 ljudi. Zaradi stečajev ali zato ker so jih podjetja označila za presežne delavce, se jih je letos na zavod prijavilo 9065, ker jih je čakalo kar 119.675 prostih delovnih mest. Zdi se, da v teh številkah tudi država trenutno išče alibi in bolj ali manj zgolj opazuje razmere. Medtem ko se razmere v avtomobilskih tovarnah spreminjajo dnevno in podjetja marsikdaj ne morejo kovati načrtov niti za mesec dni v naprej, država o njihovem klicu po pomoči razmišlja že leto dni in jim vmes mimogrede naprti še božičnico.
Kaj pa če se za lepo sliko zaposlenosti morda skrivajo problemi prihodnosti? Morda je trenutno še vse obvladljivo, a če se bo slovenska avtomobilska industrija krčila še naslednja leta in bodo podjetja proizvodnjo intenzivno selila v Bosno, na Madžarsko ali še kam dlje proti jugu, bomo prej ali slej imeli izmozgano branžo in problem. Milijarde, ki jih trenutno ustvari, vendarle niso zlahka nepogrešljive.