Potniki se na letalih vse pogosteje soočajo z novimi omejitvami, ki niso povezane s tekočinami ali ostrimi predmeti. V središču pozornosti so se znašle prenosne polnilne baterije, znane kot »power bank«, ki za letalsko industrijo predstavljajo vse večje varnostno tveganje.
Zadnji v vrsti prevoznikov, ki je zaostril pravila, je nemški Discover Airlines iz skupine Lufthansa. Ta od prvega tedna oktobra dalje potnikom prepoveduje uporabo prenosnih polnilcev za napajanje elektronskih naprav med letom.
S to odločitvijo, ki je presenetila številne potnike, družba sledi priporočilom Evropske agencije za varnost v letalstvu (EASA). Tiskovna predstavnica družbe je za letalski portal Aerotelegraph pojasnila, da gre za previdnostni ukrep, katerega cilj je zmanjšati tveganje, povezano z litij-ionskimi baterijami.
Kljub prepovedi uporabe pa prenosne polnilce še vedno lahko vzamete s seboj na krov, toda izključno v osebni ročni prtljagi.
Težave pri poškodbi
Strah pred litij-ionskimi baterijami ni nov. Tehnologija, ki napaja večino naše prenosne elektronike, je znana po svoji nestabilnosti v primeru poškodbe ali pregrevanja. »Če se ohišje prenosnega polnilca poškoduje, lahko v notranjosti pride do kratkega stika,« je nedavno pojasnil dr. Hermann Dinkler iz nemškega združenja za tehnični nadzor TÜV. »To lahko sproži tako imenovano termično pobesnenje, pri katerem se baterija v nekaj sekundah segreje na izjemno visoke temperature in zaneti požar, ki ga je v kabini letala zelo težko pogasiti.«
Medtem ko se varnostna priporočila EASA širijo, pa v praksi med letalskimi prevozniki vlada precejšnja zmeda. Vsaka družba si pravila razlaga po svoje, kar za potnike ustvarja negotovost. Tako na primer družba Emirates že od začetka oktobra uveljavlja popolno prepoved uporabe prenosnih polnilcev med letom. Še več, pri njih je prepovedano tudi shranjevanje polnilcev v predalih za prtljago nad sedeži. Ti morajo biti pospravljeni v mreži na sedežu pred potnikom ali v nahrbtniku pod njim.
Različne politike
Zanimivo je, da že niti znotraj koncerna Lufthansa ne obstaja enotna politika. Medtem ko hčerinska družba Discover Airlines uporabo prepoveduje, matična družba Lufthansa in nizkocenovni prevoznik Eurowings potnikom še vedno dovoljujeta polnjenje telefonov in tablic s prenosnimi polnilci. Vendar pod enim pogojem: naprava se mora polniti pod nenehnim nadzorom potnika.
Polnjenje samega prenosnega polnilca na krovu pa je strogo prepovedano povsod. Nekateri azijski prevozniki gredo še dlje. Pri Korean Air, na primer, morajo potniki svoje prenosne polnilce shraniti v prozorne plastične vrečke ali pa čez njihove kontakte prelepiti izolirni trak, da preprečijo vsakršen stik.
Kljub razlikam v politikah pa za vse letalske družbe na svetu velja eno, zlato pravilo: prenosni polnilci so strogo prepovedani v oddani prtljagi, ki potuje v prtljažnem prostoru letala. Razlog je preprost – če bi v prostoru, polnem prtljage in brez nadzora, izbruhnil požar, bi bile posledice lahko katastrofalne. V potniški kabini pa lahko osebje ob morebitnem incidentu hitreje posreduje z gasilnimi aparati.