Potnik se je lahko v Trstu vkrcal na Maribor in udobno s številnimi postanki vzdolž celotne jugoslovanske obale plul vse do Ulcinja. Tako se pred 70 leti začne zgodba o že skoraj pozabljeni obalni motorni ladji Maribor. Zgradili so jo v puljski ladjedelnici Uljanik in jo krstili za Maribor: 30. junija leta 1955 so jo predali naročniku, Jadranski linijski plovidbi, današnji Jadroliniji. Zgodbo o ladji z imenom svojega domačega kraja obuja Rok Kajzer, dolgoletni novinar in urednik. Razstavo o Mariboru prav danes, 24. septembra, odpirajo v portoroškem razstavišču Monfort.

Reški ladjar je dal zgraditi Maribor, da bi lahko prevažal potnike in tovor. Predvsem otočani so pritiskali, da zgolj potniške ladje niso dovolj. Manj kot 60 metrov dolga in manj kot devet metrov široka, a robustna ladja je tako lahko sprejela 25 ton tovora in 500 potnikov, imela je tudi 44 ležišč. Trst-Koper-Poreč-Rovinj-Pulj-Mali Lošinj-Silba-Zadar-Biograd-Šibenik-Split-Makarska/Orebić-Dubrovnik-Hercegnovi-Budva-Petrovac-Bar-Ulcinj so bile njene luke.

Rok Kajzer je gradivo o ladji zbiral več let. Tu so še nikoli objavljene fotografije, razglednice ladje v lukah vzdolž Jadrana, originalna ladijska pošta, vrh vsega pa spomini potnikov in zgodbe, povezane z ladjo …

A Maribor je v floti ostala le dobro desetletje. Romantika jugoslovanske obalne linijske plovbe je najbrž zatonila, ko so zgradili jadransko magistralo. Že leta 1966 je Jadrolinija Maribor prodala v Grčijo, kjer je postala Miltemi I. Od tam pa je prek Atlantika in Panamskega prekopa odplula do novega lastnika v Ekvador, kjer je pod imenom Neptuno plula od leta 1977 in 1984. Takrat je žalostno končala pred največjo ekvadorsko luko, Guayaquilom. Zajel jo je požar, med gašenjem se je prevrnila na bok. Odvlekli so jo v močvirnat zaliv, kjer razpada še danes.

Rok Kajzer je gradivo o ladji zbiral več let. Tu so še nikoli objavljene fotografije, razglednice ladje v lukah vzdolž Jadrana, originalna ladijska pošta, vrh vsega pa spomini potnikov in zgodbe, povezane z ladjo … Kajzer je s svojim društvom Trafika želel bogato gradivo najprej pokazati someščanom v Mariboru, a je tamkajšnja občinska strokovna komisija na javnem razpisu za sofinanciranje raje izbrala druge projekte.

»To da bi Mariboru predstavili njegovo ladjo, bi bilo po mojem nekaj veličastnega, a če je strokovna komisija presodila, da ni vredno občinske podpore, je pač v Mariboru ne bo,« pravi Kajzer. So pa za zanjo takoj imeli posluh v Pomorskem muzeju Sergej Mašera Piran, kjer so doma ljubezen do morja, ladij in ladijskih zgodb. Tako je Maribor danes priplula v razstavišče Monfort v Portorožu. Več v prihodnji številki Nedeljskega dnevnika.

Priporočamo