Na videz nedolžna matematična naloga, zasnovana za ponavljanje snovi v tretjem razredu osnovne šole, je v preteklih dneh presegla meje učilnic in na družbenih omrežjih na Hrvaškem sprožila buren odziv, poroča hrvaški portal Index.hr. Vprašanje, ki je razkrilo ne le matematične zagate odraslih, temveč tudi globje razpoke v dojemanju sodobnega izobraževanja, se glasi: »Brat in sestra sta pred 15 leti skupaj imela 25 let. Koliko let bosta imela skupaj čez 15 let?«

Naloga je bila objavljena na facebook hrvaškem profilu, ki je namenjen pomoči pri matematiki, vendar je hitro postala digitalno bojišče, na katerem so se soočili starši, učitelji in širša javnost. Komentarji so razkrili dva močno nasprotujoča si pogleda na to, kaj bi devetletniki morali znati in kakšno naj bi bilo poslanstvo osnovne šole.

Vir frustracij

Na eni strani so se zbrali tisti, ki so prepričani, da je naloga za to starostno stopnjo neprimerna in prezahtevna. »Besedilne naloge so za določene otroke izjemno težke, po mojem mnenju bi jih morali zmanjšati na minimum,« je zapisala ena od uporabnic. Mnogi starši so se strinjali, da takšne abstraktne uganke povzročajo le frustracije in odpor do matematike, namesto da bi krepile temeljna znanja, kot sta seštevanje in množenje.

Na drugi strani pa se je oblikovala skupina, ki v nalogi vidi nujen miselni izziv in opozarja na nevarnost poenostavljanja šolskih programov. »In potem se čudimo, da je vsaka generacija vse bolj neumna,« se je glasil eden od ostrejših odzivov. »S stališčem 'saj tudi jaz tega nisem znal, zakaj bi moral moj otrok' ustvarjamo generacije, ki ne znajo logično razmišljati.«

Pravilen odgovor pa zahteva sistematičen pristop, ki ga zmorejo tudi učenci tretje stopnje, če so vodeni skozi miselni proces.

Ta skupina trdi, da so tovrstne naloge, pogosto označene kot »za tiste, ki želijo vedeti več«, ključne za spodbujanje nadarjenih učencev. Povezali so jih tudi s širšim problemom: pritiskom staršev na učitelje, inflacijo odličnih ocen in zaskrbljujoče slabimi rezultati na nacionalnih preizkusih znanja, ki kažejo na razkorak med ocenami in dejanskim znanjem.

Pedagoški strokovnjaki ob tem pojasnjujejo, da naloga ni zgolj preverjanje računanja, temveč predvsem test logičnega sklepanja in razumevanja koncepta časa. Ključna past, v katero se je ujela večina, je pozabljanje, da se v določenem časovnem obdobju starata oba, tako brat kot sestra.

Pravilna pot do rešitve

Debata se je osredotočila na dva najpogostejša odgovora: 55 in 85. Pravilen odgovor pa zahteva sistematičen pristop, ki ga zmorejo tudi učenci tretje stopnje, če so vodeni skozi miselni proces.

1. korak: izračun trenutne skupne starosti.

Če sta imela brat in sestra pred 15 leti skupaj 25 let, pomeni, da se je v tem času vsak od njiju postaral za 15 let. Skupaj sta se torej postarala za 15+15=30 let. Njihova trenutna skupna starost je vsota pretekle starosti in pretečenega časa:

25+30=55 let

To je odgovor, pri katerem so se mnogi ustavili, saj niso prebrali vprašanja do konca, še poroča hrvaški portal.

2. korak: izračun skupne starosti v prihodnosti.

Naloga sprašuje, koliko bosta imela skupaj čez 15 let. To pomeni, da se bo v prihodnjih 15 letih vsak od njiju znova postaral za dodatnih 15 let. Skupaj bosta torej starejša za 15+15=30 let.

Njuno skupno starost čez 15 let dobimo tako, da njuni trenutni skupni starosti prištejemo še 30 let:

55+30=85 let

Pravilen odgovor je torej 85 let. Toda  končna številka je morda manj pomembna od vprašanj, ki jih je ta preprosta naloga odprla. Ne gre samo za matematiko, pač pa bržkone tudi za razpravo o tem, ali otroke učimo zgolj postopkov ali pa jih spodbujamo k samostojnemu in kritičnemu razmišljanju, ki je ključno za izzive prihodnosti.

Mimogrede, podobne naloge je najti tudi v slovenskem šolstvu, toda precej kasneje, saj je take naloge najlaže reševati s spremenljivkami, ki jih v tretjem razredu otroci še ne poznajo. 

Priporočamo