Komaj se je februarja letos, s približno polletno zamudo, v nekdanji Zastavini tovarni v Kragujevcu začela proizvodnja novega Fiatovega aduta – grande pande, izjemno simpatičnega avtomobila, ki je pred nekaj tedni že zapeljal tudi na slovenske ceste – že se pojavljajo vprašanja o njegovi prihodnosti. Avtomobilski velikan Stellantis, katerega del je tudi Fiat, je namreč v prvi polovici letošnjega leta zabeležil čisto izgubo v višini 2,3 milijarde evrov. Če se bo negativni trend nadaljeval, bi to po ocenah sogovornikov srbske revije Danas lahko vplivalo tudi na usodo proizvodnje tega modela.
Po nekaterih informacijah finančni rezultati koncerna že neposredno vplivajo tudi na tovarno v Kragujevcu, od koder prihajajo nasprotujoča si poročila – od trditev, da obrat deluje s polno zmogljivostjo, do opozoril, da primanjkuje dela. Iz Stellantisa so medtem sporočili, da je izguba predvsem posledica padca prodaje na ključnih trgih, kot sta Evropa in ZDA, ter stroškov ukinjanja določenih modelov. Za primerjavo: v enakem obdobju lani je Stellantis ustvaril 5,6 milijarde evrov dobička, kar je sicer predstavljalo skoraj 50-odstotni padec glede na rekordno leto 2023.
Prestrukturiranje in negotovost
Dodatno negotovost je v skupino vnesla tudi menjava vodstva. Potem ko se je dolgoletni prvi mož Carlos Tavares od položaja poslovil že decembra lani, je novi izvršni direktor, Italijan Antonio Filosa, vodenje prevzel šele maja letos, vzporedno pa poteka tudi širše strateško prestrukturiranje koncerna. »Tovarna v Kragujevcu je le manjši del velike strukture, ki letno proda več milijonov vozil. V novi strategiji je težko predvideti, kako bodo razdeljene vloge, a panda zagotovo ne more biti rešitelj skupine. Lahko pa pomeni veliko za samo tovarno,« ocenjuje Nenad Gujaničić, glavni analitik podjetja Momentum Securities. Grande panda je namreč cenovno zelo konkurenčen avtomobil, kar je v času, ko se evropski proizvajalci soočajo z močno konkurenco kitajskih avtomobilov, ki vstopajo na evropski trg z nižjimi cenami in vse boljšo kakovostjo, velika prednost. Kot je prednost tudi to, da je na voljo tako v hibridni kot električni različici.
Za koncern panda ne more biti rešitev, za kragujevško tovarno pa je lahko
Slednje poudarja tudi profesor Ekonomske fakultete v Beogradu Dušan Marković, ki v pogovoru o prihodnosti modela fiat grande panda in kragujevške tovarne, poudarja, da je v tem trenutku težko podajati natančne napovedi. »V Italiji že zmanjšujejo število delavcev, ker so proizvodne kapacitete slabše izkoriščene. Srbija je cenejša lokacija in v kragujevško tovarno so že precej investirali, kar ji trenutno daje določeno prednost, zato verjetno ni med prvimi lokacijami, ki bi jih lahko prizadelo zmanjšanje proizvodnje. A če se bo negativni trend nadaljeval, niti Kragujevac ne bo imun,« pravi Marković. Na vprašanje, ali bi lahko bila po najbolj optimističnih napovedih panda iz Kragujevca celo »rešitev« za Stellantis, odgovarja, da en model težko spremeni razmere v tako velikem sistemu: »Stellantis ima, se mi zdi, 12 različnih znamk in vrsto modelov. Niso odvisni od enega avtomobila. Za skupino kot celoto tako grande panda ne more biti rešilna bilka, za kragujevško tovarno pa je vsekakor lahko.«
Direktor srbskega avtomobilističnega in mobilnostnega grozda Igor Vijatov pa medtem poudarja, da bo ključna prodaja modela na širšem evropskem trgu, ne le doma, kjer so pričakovanja sicer visoka. »Če bo prodaja pande dobra, bo to zaščitilo proizvodnjo. Če pa se avto ne bo uveljavil in privabil kupcev, pa lahko pričakujemo zmanjšanje obsega proizvodnje, kar bi seveda prizadelo tudi delavce v Kragujevcu,« je povedal.