V Centru za kreativnost so letos četrtič izvedli izobraževalno-mentorski program Kreativni inkubator, ki je namenjen ustvarjalcem, podjetjem in organizacijam iz kulturnega in kreativnega sektorja. Program je bil zasnovan z namenom dviga podjetniških kompetenc ter razvoja tržno usmerjenih idej, izdelkov in storitev. V njem so sodelovale ekipe, ki so v okviru inkubatorja snovale kreativne podjetniške ideje in razvijale svoje produkte za vstop na trg, pa tudi ekipe, ki so že pred vstopom v program ustvarjale prihodke na trgu, med izvajanjem programa pa so se osredotočale na razvoj marketinških in prodajnih strategij z namenom povečanja prodaje in vstopa na nove trge. Udeleženci so med marcem in junijem 2025 skozi intenziven program, ki je vključeval izobraževanja, mentorstva in ekspertna svetovanja, pridobili znanja za uspešen razvoj svojih podjetniških idej in uspeh na trgu.
Demo dan v juniju
Na Demo dnevu, ki se je odvil 18. junija v MAO, se je predstavilo 16 sodelujočih kreativnih znamk, ki so uspešno sodelovale v četrti ediciji programa Kreativni inkubator. V obliki kratkih predstavitev, »pitchev«, so podjetniki (ali tisti, ki si to želijo postati) predstavili svojo podjetniško idejo.
Ob koncu prezentacij so razglasili projekte, ki so prejeli podporo za koprodukcijsko sodelovanje, v prodajnem kotičku pa so bili razstavljeni predstavljeni produkti. Prvo nagrado je prejela ideja o elektronskih inštrumentih Hex, ki je nastajala pod kreativnim vodstvom umetnikov Anžeta Seklja in Staša Vrenka ob podpori Društva Ljudmila.
Ob tem dogodku je koordinatorka projektov v MAO Hana Vardjan povedala: »V Centru za kreativnost smo letos izvedli četrto edicijo izobraževalno-mentorskega programa Kreativni inkubator, namenjenega ustvarjalcem, podjetjem in organizacijam iz kulturnega in kreativnega sektorja. Program je zasnovan z namenom dviga podjetniških kompetenc ter razvoja tržno usmerjenih idej, izdelkov in storitev. V programu so sodelovale ekipe, ki so v okviru inkubatorja snovale kreativne podjetniške ideje in razvijale svoje produkte za vstop na trg, pa tudi ekipe, ki so že pred vstopom v program ustvarjale prihodke na trgu, tekom programa pa so se osredotočale na razvoj marketinških in prodajnih strategij z namenom povečanja prodaje in vstopa na nove trge. Udeleženci so med marcem in junijem 2025 skozi intenziven program, ki je vključeval izobraževanja, mentorstva in ekspertna svetovanja, pridobili znanja za uspešen razvoj svojih podjetniških idej in uspeh na trgu. Na Demo dnevu se je predstavilo 16 sodelujočih kreativnih znamk, s čimer smo zaokrožili še eno uspešno edicijo programa, ki pomembno prispeva k razvoju podjetniških kompetenc v kulturno-kreativnem sektorju. V letošnji ediciji so bili izbrani tudi štirje projekti, ki so prejeli podporo za koprodukcijske sodelovanje v višini od 2000 do 8000 evrov. Poleg tega so udeleženci med seboj izbrali prejemnika nagrade celoletnik Centra Rog, namenjene posamezniku ali ekipi, ki je v programu izkazala največjo zavzetost.«
Kot se je pokazalo na koncu prireditve, ki je potekala v Muzeju za arhitekturo, jo je prejela Family Break Activity Book, žepna knjižica z zabavnimi igrami in nalogami za otroke, za družine na poti. Njena idejna podjetnica Jelena Markovič je pokazala največ zavzetosti in entuziazma.
Pomen Centra za kreativnost
Center za kreativnost (CzK) je platforma za razvoj in promocijo kreativnega sektorja v Sloveniji, spodbuja interdisciplinarno sodelovanje in razvoj inovativnih idej. Podpira ustvarjalce, kreativna podjetja in projekte z inovacijskim in poslovnim potencialom.
Leta 2016 je Muzej za arhitekturo in oblikovanje kot osrednja nacionalna institucija za področje arhitekture, oblikovanja in kreativnega sektorja v Sloveniji na povabilo ministrstva za kulturo (MzK) zasnoval projekt Center za kreativnost. Vzpostavitev projekta je sledila ciljem sklepa o ustanovitvi javnega zavoda MAO, s katerim je RS opredelila muzej kot središče kulturnega in kreativnega sektorja, v okviru katerega se vzpostavi Center za kreativnost – interdisciplinarna platforma za promocijo in razvoj kulturnega in kreativnega sektorja v povezavi z gospodarstvom, znanostjo, izobraževanjem in drugimi sektorji. Namen projekta je bil zagotoviti podporno okolje pri izvajanju ukrepov za razvoj ter opolnomočenje potencialov družbene in ekonomske vrednosti kulturno-kreativnega sektorja ter zapolniti vrzeli na področju razvoja kulturnega in kreativnega sektorja in tistih dejavnosti, ki nastajajo na presečiščih kulture in podjetništva, saj zanje sistemska podpora sicer ni bila zagotovljena. Na podlagi neposredne potrditve operacije MzK je MAO zasnoval podporne programe in predloge javnih razpisov MzK »Spodbujanje kreativnih kulturnih industrij – CzK«, s katerimi so v obdobju 2017–2022 podpirali več tisoč ustvarjalcev, kreativnih podjetnikov in organizacij, spodbujali nova sodelovanja med ustvarjalci in gospodarstvom, omogočili nove zaposlitve v kreativnih podjetjih ter skrbeli za promocijo ustvarjalcev doma in v tujini.
Program je zasnovan kot sistem podpornih aktivnosti za ustvarjalce, s katerimi skupaj s partnersko mrežo omogoča razvoj sektorja. Člani partnerske mreže so organizacije in podjetja na področju kulturnega in kreativnega sektorja, ki s svojo vlogo soustvarjajo nacionalno podporno okolje za razvoj kreativnega ekosistema v Sloveniji. Programski sklopi razvijajo nove izdelke in storitve, izobraževanja, internacionalizacijo, raziskave, svetovanja, spletno ponudbo ter promocijo – dopolnjujejo dejavnosti CzK, ki jih podeljuje MK.
Inovativnost na prvem mestu
S projektom CzK 2017–2022 je Slovenija vzpostavila sodoben instrument za podporo kulturnemu in kreativnemu sektorju in se postavila ob bok številnim državam Evropske unije, ki podpirajo ta sektor že več let. CzK je prva nacionalna interdisciplinarna platforma za razvoj kulturnega in kreativnega sektorja in njegovega povezovanja z gospodarstvom in drugimi sektorji, s ciljem razvoja tehnoloških in netehnoloških inovacij. Projekt je razvil številne programe, kot so razvoj novih izdelkov in storitev, izobraževanja in mentorstva, internacionalizacija in mreženje, promocija, raziskave in politike. Deluje na različnih ustvarjalnih področjih, kot so oblikovanje, arhitektura, kulturna dediščina, vizualne umetnosti, film in AV, glasba, gledališče, mediji, oglaševanje, in drugih, ki nastajajo na presečiščih ustvarjalnosti, kulture, eksperimenta in podjetništva, a zanje sistemsko financiranje še ni zagotovljeno. Podpira razvoj podjetij, projektov in idej, ki imajo inovacijski in poslovni potencial, spodbujajo načela krožnega gospodarstva, trajnostnega razvoja ali rešujejo družbene probleme in prispevajo k družbenemu napredku ter blaginji. S svojimi programi krepi družbeno in ekonomsko vrednost sektorja ter razvija učinkovito in inovativno podporno okolje za njegov razvoj. CzK je vstopna točka za kreativni sektor in pomemben del podpornega okolja za inovacije v Republiki Sloveniji. Spodbuja interdisciplinarno sodelovanje ter razvoj projektov, ki so poslovno uresničljivi, zvišujejo dodano vrednost in prispevajo k družbenemu napredku in blaginji.
Vpliv na razvoj lokalnega okolja
MAO je zasnoval podporne programe in predloge javnih razpisov MzK »Spodbujanje kreativnih kulturnih industrij – CzK«, s katerimi so v obdobju 2017–2022 podprli več tisoč ustvarjalcev, kreativnih podjetnikov in organizacij, spodbujali nova sodelovanja med ustvarjalci in gospodarstvom, omogočili nove zaposlitve v kreativnih podjetjih ter skrbeli za promocijo ustvarjalcev doma in v tujini. V sklopu delovanja je CzK organiziral več kot 500 programov, v katere je vključil skoraj 500 podjetij in več tisoč ustvarjalcev, ki so s podporo razpisov MzK in CzK razvili prek 200 novih izdelkov in storitev, vzpostavili več kot 50 novih sodelovanj med ustvarjalci in drugimi gospodarskimi panogami ter financirali 62 novih zaposlitev v kreativnih podjetjih. CzK je bil povezan z več kot 200 partnerji iz Slovenije in tujine ter je predstavil več kot 100 slovenskih ustvarjalcev in podjetnikov, ki so prejeli znak odličnosti CzK Made in Slovenia, na 60 razstavah v 24 državah. O slovenskih ustvarjalcih je bilo zabeleženih prek 2000 objav doma in v tujini, v več kot 320 izobraževalnih programih pa je bilo kar 2127 aktivnih udeležencev.
Pri izvedbi programov CzK je njegova partnerska mreža sodelovala s partnerji, s katerimi je CzK razvil več kot milijon evrov vredne produkcijske projekte. Skupaj je v vse te programe v celoti vključenih kar 248.000 obiskovalcev, med njimi pa so številni predstavniki nacionalnih in mednarodnih organizacij ter drugih obiskovalcev kreativnih prireditev. Mestni inštitut za kulturo za »Spodbujanje kreativnih kulturnih industrij – CzK« je v obdobju 2019–2022 organiziral več kot tisoč svetovanj, več kot 300 delavnic, konferenc po Sloveniji in zabeležil 2,3 milijarde prikazov na družbenih omrežjih in digitalnih platformah. Program je bil prepoznan kot ključni instrument za povezovanje kreativnega sektorja z gospodarstvom in ministrstvom, s čimer je omogočil razvoj novih podpornih instrumentov za financiranje inovacij ter kreativnih podjetij ter sofinanciranje investicij v kreativne in inovativne projekte, s sredstvi v razponu od 15.000 do 40.000 evrov na posamezen projekt.
Evropska podpora
Dogodek je ponovno potrdil, da je slovenski kulturni in kreativni sektor bogat z inovativnimi idejami, izjemnimi posamezniki in projekti z globalnim potencialom. Center za kreativnost ostaja ključna točka za podporo ustvarjalnosti, pri čemer Evropska unija in Republika Slovenija s skupnim sofinanciranjem omogočata razvoj trajnostne, podjetne in globalno usmerjene ustvarjalnosti.