Udobje, hitrost in dostopnost … S takimi besedami bi lahko opisali velikane hitre prehrane, kot so McDonald's, Burger King in druge. Vendar pa se za bleščečimi meniji in hitro postrežbo skriva manj prijetna resničnost, na katero je nedavno opozorila francoska zveza potrošnikov UFC-Que Choisir. Njihova nedavna raziskava namreč razkriva zaskrbljujoče pomanjkanje transparentnosti glede sestavin in aditivov v priljubljenih izdelkih, kar zastavlja vprašanje: kaj v resnici zaužijemo?
Francija, ki velja za kulinarično velesilo, se na področju hitre prehrane kaže v presenetljivo slabi luči. Kot poudarja poročilo UFC-Que Choisir, verige s hitro prehrano izkoriščajo zakonske vrzeli in potrošnikom prikazujejo samo delno sliko sestave izdelkov. Medtem ko bi na primer za klasični hamburger pri McDonald's v Franciji našteli samo šest osnovnih sestavin – kruh, polpet, čebula, kumarice, kečap in gorčica – je slika v sosednji Švici popolnoma drugačna, navaja omenjena organizacija.
Mimogrede, zelo podoben seznam kot v Franciji boste našli na slovenski spletni strani McDonald’sa.
Strogi Švicarji
Švicarska stroga zakonodaja namreč zahteva popolno transparentnost, zato se seznam sestavin za isti izdelek razširi na 44 postavk, vključno s šestimi aditivi. Podobno je pri piščančjih medaljončkih (nuggets) pri Burger Kingu: v Franciji je navedenih sedem sestavin, v Švici pa kar enaintrideset. Ta razkorak bržkone ni posledica drugačnih receptur, temveč dejstva, da v Franciji, kot tudi v večjem delu Evropske unije, obveščanje o podrobnih sestavinah temelji zgolj na prostovoljni osnovi verig samih.
Ta »žalostna netransparentnost«, kot so jo poimenovali pri UFC-Que Choisir, omogoča podjetjem, da pred potrošniki skrijejo prisotnost številnih aditivov. Med njimi je tudi emulgator E471 (mono- in digliceridi maščobnih kislin), ki ga najdemo v kruhu za hamburgerje različnih blagovnih znamk. Nedavne študije, ki jih je opravil francoski Nacionalni raziskovalni inštitut za kmetijstvo, prehrano in okolje (INRAE), so pokazale možno povezavo med uživanjem tega aditiva in povečanim tveganjem za nastanek nekaterih vrst raka.
Milost in nemilost
Potrošniki so tako prepuščeni na milost in nemilost odločitvam korporacij, ki se, kot kaže, odločajo za objavo bolj skopih informacij, saj bi bržkone transparentnost utegnila škodovati ugledu in prodaji. Poleg vprašljive vsebnosti aditivov je raziskava izpostavila tudi pomanjkljivo obveščanje o alergenih, predvsem pri verigah KFC in Quick. Čeprav McDonald's in Burger King na tem področju zagotavljata popolnejše sezname, so ti pogosto nejasni ali težko dostopni.
Sicer pa še ena zanimivost: na podlagi sistema točkovanja, ki ga je razvila francoska zveza potrošnikov, se je McDonald's odrezal najmanj slabo med štirimi velikimi igralci na francoskem trgu. Na drugi strani spektra je veriga Quick.