Ko so novomeški policisti minuli teden v naselju Daljni Vrh opravljali običajno prometno kontrolo, se je mimo pripeljal neregistriran avtomobil. Voznika so poskušali ustaviti, a ta njihovih navodil ni upošteval. Z veliko hitrostjo se je pognal v beg. Policisti so mu sledili, namera 22-letnega voznika, da jim izgine izpred oči pa se je hitro izjalovila, saj je zaradi prevelike hitrosti izgubil nadzor nad vozilom in trčil v stavbo. V avtu ni bil sam, prevažal je še tri potnike in lovsko puško s šestimi naboji, za katero ni imel dovoljenja. Avto je bil neregistriran, voznik je bil brez vozniškega dovoljenja, a z dobro mero alkohola v krvi. Poleg kazni za pobeg si je nabral še kopico drugih, predvsem pa s svojim nepremišljenim dejanjem ogrozil življenja drugih.

Nekateri pobegi pred policijo so naravnost filmski, eden takšnih se je v začetku leta zgodil v Ajdovščini, kjer 24-letni voznik pri begu ni izbiral sredstev. Sredi belega dne je pobegnil policijski kontroli, nevarno vijugal med vozili in jih prehiteval, ogrožal varnost drugih voznikov, vozil čez polno črto in celo po pločniku. Naposled je trčil v robnik otoka v krožišču in tam obstal. Za nameček se je upiral policistom in jim grozil. Ko so ga končno obvladali in prijeli, jim je bilo jasno, zakaj je bežal. Bil je brez veljavnega vozniškega dovoljenja, na avtu je imel nameščene ukradene registrske tablice, vozil je pod vplivom prepovedanih substanc. Epilog? Pristal je v priporu.

Zakaj vozniki bežijo?

Razlogov je mnogo, najpogosteje pa se vozniki v beg podajo, ker vozijo pod vplivom alkohola ali drog, ker nimajo veljavnega vozniškega dovoljenja, ker avto ni registriran ali so nanj po možnosti nameščene ukradene registrske tablice. Posebej vztrajen pri begu je bil pred leti Ukrajinec, ki na bencinskem servisu v Pincah ni plačal natočenega goriva. Bežal je več kot 150 kilometrov in obvozil tudi nastavljene bodičaste trakove, preden so ga naposled prijeli v bližini avstrijskega Gradca, saj so se v lov na ubežnika vključili tudi avstrijski policisti. Bežal ni samo zaradi neplačanega goriva, temveč tudi zato, ker je imel prepoved vožnje.

Mladoletniki, ki še ne bi smeli sedeti za volanom, največkrat bežijo zaradi nepremišljenosti in strahu. Tako so pred leti primorski policisti na eni od makadamskih poti lovili dva fanta, stara 14 in 15 let, ki sta vozila neregistriran avto. Po dobrem kilometru bežanja sta se upehala in odnehala.

Zanimivo je prebiranje spletnih forumov, kjer se pojavljajo tudi vprašanja voznikov, ali se bežanje pred policijo izplača. Če potegnemo črto pod bolj ali manj hudomušne odgovore, lahko tudi iz izkušenj bežečih povzamemo, da je veliko ceneje in varneje, če ustaviš.

V obdobju migrantske krize so begi pogosto povezani s prevozi ilegalnih pribežnikov. Z več kot dvesto kilometri na uro so pred policijo po primorski avtocesti bežali trije Turki, vmes celo pobegnili v Italijo, a se vrnili in med vratolomno vožnjo trčili v policijsko vozilo in pristali v jarku pod cesto, pri čemer se je voznik hudo poškodoval. Vzrok za beg? Dva Turka nista imela pogojev za vstop v Slovenijo. Državljan Kosova, ki je v črnem karavanu pred dvema letoma ravno tako prevažal osem tujih državljanov, pa je med begom pred več policijskimi patruljami izsilil prednost domačinki in povzročil nesrečo.

Beg se pogosto konča z nesrečo

Kar nekaj pobegov se je letos končalo s trčenjem v policijske avtomobile, zidove ali hiše. Pijan Ljubljančan je avgusta med begom poškodoval štiri policijska vozila, potem pa trčil v zid. Policijski lov za ubežnikom na podravski avtocesti se je pred leti končal z verižnim trčenjem treh vozil in osmimi poškodovanimi. Trinajstletnik iz okolice Kopra, ki je letos z mopedom bežal pred policijo, je zaradi visoke hitrosti zletel s ceste in pristal v vinogradu. Za še nevarnejše dejanje se je lani odločil Srb, ki je v avtu prevažal štiri Turke, ki so nezakonito vstopili v Slovenijo. Med begom pred policijo je kar med vožnjo skočil skozi avtomobilsko okno, avto s Turki pa je pristal v jarku. Pred štirimi leti se je v okolici Ptuja z najhujšimi posledicami končal beg voznika, ki je v avtu prevažal devet Pakistancev. Zaradi prevelike hitrosti je pristal na dvorišču ene od kmetij, pet potnikov je bilo poškodovanih, eden je umrl.

Beg pred policijo je najprej zelo nevaren, saj pogosto vodi v prometne nesreče in ogroža druge udeležence prometa, hkrati pa se med begom zaradi nepremišljenosti in kršenja cestno-prometnih predpisov seštevajo tudi kazni. V mnogih državah so kazni za tovrstno dejanje zelo stroge – ponekod so zanj predvidene tudi zaporne kazni, v Sloveniji pa je za neupoštevanje odredb policije predvidena globa 500 evrov in dodatnih 5 kazenskih točk.

Prometna nesreča s smrtnim izidom Veliki Okič. 17-letni srbski državljan je prevažal 9 pakistanskih in enega bangladeškega državljana in bežal pred policijo. / Foto: Pu Maribor

Prometna nesreča s smrtnim izidom Veliki Okič. 17-letni srbski državljan je prevažal devet pakistanskih in enega bangladeškega državljana in bežal pred policijo. / Foto: PU Maribor

S seštevanjem prekrškov kazni lahko presežejo več tisoč evrov. V Novem mestu si je lani 30-letni bežeči pijani voznik brez veljavnega vozniškega dovoljenja, z neregistriranim avtom in ukradenimi tablicami tako prislužil za 4.400 evrov kazni in srečanje s sodnikom. In še primer škofjeloškega motorista, ki je skozi naselje vozil 20 kilometrov prehitro: če bi se na signal policistov odzval in ustavil, bi si prislužil 120 evrov kazni in tri kazenske točke, ker pa se je odločil za pobeg in med njim storil še nekaj dodatnih prekrškov ter prehiteval čez polno črto, si je na koncu nabral za skoraj 800 evrov kazni.

Zanimivo je prebiranje spletnih forumov, kjer se pojavljajo tudi vprašanja voznikov, ali se bežanje pred policijo izplača. Če potegnemo črto pod bolj ali manj hudomušne odgovore, lahko tudi iz izkušenj bežečih povzamemo, da je veliko ceneje in varneje, če ustaviš. Malokateri pobeg je namreč zares uspel.

Kdaj lahko policija uporabi stinger

Policisti si pri lovu za ubežniki lahko pomagajo tudi z blokadami. Te izvedejo z avtomobili, drugimi zaporami ali sredstvom za prisilno ustavljanje, imenovanim bodičasti trak ali stinger. Slednjega lahko uporabijo v okoliščinah, ko obstaja sum, da je bežeči storil kaznivo dejanje, ki se preganja po uradni dolžnosti, ko obstaja sum, da bo bežeči pobegnil čez državno mejo, ali za ustavitev voznika, ki so ga prej že vsaj dvakrat poskušali pravilno ustaviti, a se na njihove ukaze ni odzval.

Priporočamo