Incident, ki se je zgodil februarja lani na krovu Lufthansinega letala Airbus A321 in o katerem so podrobnosti prišle v javnost šele z nedavno objavo španskega preiskovalnega poročila, je znova preusmeril pozornost v občutljivo vprašanje varnosti v pilotskih kabinah. Več kot deset minut je potniško letalo, namenjeno iz Frankfurta v Sevillo, letelo brez aktivnega nadzora pilota, potem ko je kopilot med kapitanovo odsotnostjo v pilotski kabini izgubil zavest.
Španska agencija za preiskovanje nesreč v civilnem letalstvu (CIAIAC) v svojem poročilu, objavljenem pred kratkim, razkriva, da je kopilot ostal sam v kabini, ko je kapitan odšel na stranišče. V tem času je 38-letni kopilot doživel nenaden zdravstveni kolaps. K sreči je bil vklopljen avtopilot, ki je ohranjal stabilno smer in višino leta, medtem ko je snemalnik zvoka v kabini beležil nenavadne zvoke, skladne z akutnimi zdravstvenimi težavami, kot navaja poročilo.
Pilot pred zaprtimi vrati
Kapitan se je znašel pred hermetično zaprtimi vrati pilotske kabine. Njegovi večkratni poskusi, da bi vrata odprl z običajno kodo, ki sproži zvočni signal v kabini in zahteva kopilotovo odobritev, so bili neuspešni. Tudi stevardesa preko internega telefona ni mogla vzpostaviti stika z neodzivnim kopilotom. Varnostna vrata, zasnovana za preprečevanje ugrabitev, se ne morejo odpreti s silo. Po približno desetih minutah napetosti je kapitan, ki je, kot po naključju, le mesec dni pred tem opravil usposabljanje za tovrstne izredne razmere, uporabil zasilno kodo.
Tik preden je s pomočjo zasilne kode samodejno odklenil vrata, jih je kopilot, kljub očitni slabosti, uspel odpreti od znotraj. Prizor, ki je pričakal kapitana, je bil šokanten: kopilot je bil izjemno bled, močno se je potil in kazal nenavadne gibe, poročajo nemški mediji. Kapitan je nemudoma sprejel odločitev o preusmeritvi leta. Letalo s 199 potniki in šestimi člani posadke na krovu je varno pristalo v Madridu. Kopilotu, ki mu je prvo pomoč na krovu nudil tudi zdravnik potnik, so nemudoma zagotovili nadaljnjo zdravniško oskrbo v bolnišnici.
»Pravilo dveh«
Ta incident obuja staro vprašanje: ali bi morale letalske družbe znova uvesti strogo pravilo prisotnosti vsaj dveh oseb v pilotski kabini? To pravilo, znano kot »pravilo dveh«, ki zahteva, da sta v pilotski kabini vedno najmanj dve pooblaščeni osebi – če eden od pilotov kabino zapusti, ga mora nadomestiti član kabinskega osebja – je bilo široko sprejeto po tragediji leta 2015, ko je kopilot Germanwingsa namerno strmoglavil letalo. Čeprav so nekatere družbe kasneje to pravilo omilile, špansko poročilo zdaj poziva Evropsko agencijo za varnost v letalstvu (EASA), naj spodbudi letalske prevoznike k ponovni presoji varnostnih smernic.