Omenjenemu sledi namreč še drugi »veleumni« argument, namreč da »se otroci danes vedno manj primerjajo med sabo, in slabo je, da so take primerjave prisotne šele v višjih razredih«. Ne morem verjeti, da je še kje kdo, ki verjame, da je »primerjanje« med sabo, na osnovi številk, vrednota! To je (bila) ena od destruktivnih malomeščanskih vrednot, ki so jih kratkovidno uporabljali mnoge matere in očetje, ko so enkratnost lastnega otroka primerjali z omejenimi ocenami sosedovih otrok. Po drugi strani bomo pa otroke pitali z dvojno moralo, da je »važno sodelovati in ne zmagati«, da »je pomembno tekmovanje sam s sabo« itd. Za vrednoto primerjanja se skriva zgolj prazna vrednota tekmovanja, ki je sama po sebi najslabši motiv, saj poraja zavist, jezo, ljubosumje, zagrenjenost, razočaranja itd., same destruktivne čustvene posledice. Namesto da bi javno podpirali sodelovanje, tovarištvo in prijateljstvo, medsebojno pomoč, sočutje itd., so se vrli »pedagogi« odločili za čisto »etiko tajkustva«, »komolčarstva«, in bog pomagaj prihodnjim generacijam.

Svetovno znana nemška pedagoginja Ellen Key je že pred stoletjem pisala v knjigi Stoletje otroka, da verjame, da je vsako tekmovanje napačen motivacijski vzgib in da je vsako deljenje nagrad (kar številčne ocene v bistvu so) napačno sredstvo. Vse tisto, kar je pri otroku znak za resnično nadarjenost in kar mu resnično prinaša plodove, je volja, da se naloga opravi zaradi same naloge in ne zaradi cilja, da se premaga ostale učence v razredu. Cilj pouka po Ruskinu bi moral biti, da se otroku pokaže njegova lastna nadarjenost, se utrdi in ojača, ne pa spodbujanje, da se ta nadarjenost spremeni v prazno tekmovanje. Slovenski izumitelj Peter Florjančič pametno trdi, da je mahanje s prisilo ocen v šolah ter ukazovanje z vrhov oblasti o nujnosti spodbujanja ustvarjalnosti, čemur sledi hierarhično lajanje te zapovedi vsem podrejenim, jalovo početje in je strup za vsako ustvarjalno svobodo.

Sploh je zanimivo tudi, kako se šolska srenja posveča nebistvenim spremembam v naši šolski praksi: spremembam poimenovanja predmetov, na primer zdaj je športna vzgoja le »šport«, likovna in glasbena vzgoja je zdaj »umetnost«. Preseneča me, s kakšno neznosno lahkotnostjo tako nepomembne stvari, kot so poimenovanja predmetov, postanejo strašansko »pomembne«, ko pa vendar vse skupaj spominja na trivialno odločanje, kot je to, kam na karoseriji avtomobila postaviti anteno, saj je jasno, da to ni bistveno. Važne so dejanske lastnosti avtomobila, vozne lastnosti, zmogljivost in funkcionalnost, varnost in udobje avtomobila. Pomembna je vsebina, tisto, kar se dejansko dogaja v praksi, ne pa milijon nepomembnih formalizmov. Dejstvo pa je, da se s takimi ukrepi, uvajanjem številčnih ocen v prve razrede OŠ, v resnici odločamo za večjo selektivnost in s tem razslojevanje otrok v času, ko je tega že tako preveč zaradi revščine, namesto da bi se odločili za pomoč otrokom k večji humanosti v medosebnih odnosih, medsebojni toleranci in solidarnosti. V času, ko je nekatere otroke globoko sram, ker so »slabo primerljivi z večino«, ravnatelji osnovnih šol postavljajo kot temeljno vrednoto ravno medsebojno primerjanje! Ubogi otroci; je pa že tako, da se v družbi, kjer je človek vedno bolj instrument, predmet za izkoriščanje, žal enako slabo piše tudi otrokom. Nujno je, da starši zaščitimo otroke pred takimi nesmisli v šolski praksi. Brezkompromisno.

Zvone Krušič, Ljubljana