O možnih rešitvah za obalni prostor smo razpravljali že študentje več generacij nazaj. Letna srečanja študentov obalnih občin niso bila le priložnost za organizacijo svetovnih prvenstev v »briškoli in mori« v Študentskem naselju v Ljubljani, temveč tudi za dokaj strokovna vsakoletna srečanja seminarske narave v Strunjanu. Če pustimo ob strani prikrito medobčinsko sponzorsko tekmovalnost v količinah in kvaliteti vina, kar je bil pri starih Grkih pogoj za uspešnost simpozija, je vredno spomniti na strinjanje o zaključkih, s katerimi imajo nekateri še danes težave.

Seminarsko-simpozijske študentske diskusije z vabljenimi strokovnjaki so ob siceršnji umetni delitvi taborov v »sedemdesetih« na apologete razvoja (kar koli naj bi že to bilo) in ljubitelje narave (torej tistih, ki naravo ljubijo?) postavile frontno linijo pri vprašanju, ali naj glavna obalna prometnica poteka ob obali ali v notranjosti.

Živahna srečanja niso ostala brez zaključkov, vendar ne na račun kompromisa, temveč najbolj razumne zamisli, da je nujno poskrbeti za oboje: za obalno povezavo urbanih središč kot tudi za speljavo tranzitnih tokov v zaledju.

Od tedaj se ob občasno upravičenih nestrpnostih (in jamranju o čakanju »že 30 let«) pojavljajo pomisleki o tako zastavljenem konceptu razvoja prometne infrastrukture s srednjeročno alternativnimi, vendar dolgoročno gledano polovičarskimi predlogi kot je npr. nadaljevanje »izolske« obvoznice skozi tunel s priključkom na obstoječo »šmarsko« cesto ali dodatnimi pasovi na stebrih med Slavčkom in Bošamarinom. Tudi z odpravo vinjet ali širitvijo »bertoške« vpadnice, prej kot »serminske«.

Nedodelane rešitve pomenijo časovni odmik od premišljeno dolgoročnih, zato bi bilo za razliko od parcialnih iniciativ primerneje vztrajati pri dokončanju tako hitre obalne kot zaledne tranzitne avtoceste s tunelom pod Šmarjami. Ali ni slednja še vedno zakonsko opredeljena v slovenskem avtocestnem križu? Primeri pogojevanj (izsiljevanj?) za dajanje soglasja k načrtovanim trasam, šele ko bo dokončana »una ta druga«, vodijo le v negativno spiralo odločanj. Dve iniciativi, bolj rečeno proti-iniciativi, še ne dajeta ene pozitivne.

Drugače je s hitrimi investicijskimi posegi, kot bi lahko bila odprava ozkega grla med Merkurjem in Vina Koper z 200-metrsko umestitvijo dodatnega voznega pasu k obstoječemu. Dokaz o možni hitri in časovno nezahtevni, toda učinkoviti izboljšavi, je nedavno zgrajen dodatni vozni pas na krožišču pri priključku na hitro cesto (avtocesto).

 

Zorko Škvor, Ankaran

Priporočamo