Geološki zavod Slovenije (GZS) je leta 2008 na zahtevo MOL izdelal »Primerjavo geotehničnih in hidrogeoloških pogojev temeljenja na dveh izbranih lokacijah (Tržnica/Grajski hrib) za možno izgradnjo garažne hiše MOL«. Ta strokovna primerjava naj bi temeljila na pregledu in analizi ključnih dotedanjih raziskav cen ter gradbenih izkušnjah v podobno zahtevnih geoloških plasteh pri dotedanji gradnji podobnih objektov v bližnji okolici Gradu in na obeh straneh Ljubljanice.
Vendar pa je bil prvi ter do tedaj edini tovrstni podzemni objekt garažne hiše pod Kongresnim trgom zgrajen leta 2011, torej šele tri leta kasneje, in to v znatno boljših ter manj zahtevnih hidrogeoloških terenskih okoliščinah, kakor se predvidevajo izpod glavne ljubljanske tržnice. Torej GZS v resnici do leta 2008 še ni imel nikakršnih predhodnih tovrstnih, v strokovni praksi potrjenih ključnih analiz, cen ter praktičnih gradbenih izkušenj. Zato je za primerjalno ekonomsko presojo za garažno hišo izpod tržnice kratko malo izhajal iz medsebojno slabo ali celo neprimerljivih izvedbenih gradbenih cen naših obstoječih avtocestnih predorov.
Na ta način je GZS pomanjkljivo ter nestrokovno določil bodočo izredno nizko končno okvirno oceno gradbenih stroškov posameznega parkirnega mesta favorizirane lokacije izpod tržnice v višini izmed 11.680 in 14.183 evrov za eno parkirno mesto (€ /p.m.). Za možni varianti pod Grajskim hribom pa GZS nasprotno sploh ni podal okvirnih ocen gradbenih stroškov posameznih p. m., temveč se je omejil le na splošno pripombo, da bosta obe varianti pod Grajskim hribom »verjetno nekoliko dražji«. Torej naj bi po ocenah GZS stroški gradnje celotnega prvotnega objekta pod tržnico s prvotnimi okoli 600 p. m. znašali med 7 ter 8,51 mio €, medtem ko naj bi bil takšen objekt z enako zmogljivostjo pod Grajskim hribom »verjetno nekoliko dražji«.
Torej je na podlagi te nestrokovne in nepopolne primerjave preostala zveličavna zgolj lokacija pod tržnico, čeprav je bilo kasneje ugotovljeno, da vsa razpoložljiva uporabna gradbena površina pod tržnico po zmogljivosti dopušča izgradnjo samo maksimalno do 250 p. m. Mimogrede: le dobro leto po oddani stroškovni oceni GZS je bil v proračunu MOL za leto 2010 ocenjen celoten projekt ureditve, znatno manj obsežne ter zahtevne izgradnje Kongresnega trga, že na dobrih 28 mio €.
V proračunu za 2025 je MOL vrednost garažne hiše pod tržnico, ki naj bi glede na ocene GZS iz leta 2008 stala le do 8,51 mio €, ocenila že na 36,7 mio €. Ta ocena pa je v proračunskih osnutkih za leti 2026 in 2027, v pičlih dveh letih torej, nadalje poskočila na kar 61,3 mio €. Avtorji proračunov niso pojasnili vzroka za to 720-odstotno povišanje, in to navkljub zmanjšanju skupnega števila parkirnih mest s 600 na le 250. V teh ocenah stroškov nadalje niso upoštevani v bodočih desetletjih nastajajoči posledični visoki nekajmilijonski stroški predvidenega barbarskega uničevanja in odstranjevanja dobro ohranjenih arheoloških ruševin srednjeveškega obzidja, vhodnih vrat, utrdb, grobnic, obokanih kleti frančiškanskega samostana, kakor tudi pričakovanih sanacij hudih poškodb okoliških zgradb ter objektov državno in svetovno zaščitene kulturne dediščine, to vse zaradi posledičnega posedanja terena zaradi povzročenih pričakovanih nekontroliranih preusmeritev tokov podtalnice.
Iz vsega navedenega je jasno razvidno, da garažna hiša pod tržnico z zmanjšano zmogljivostjo okoli 250 p. m. ne bo zgolj dvakrat, temveč vsaj preko desetkrat dražja od 2,4-krat večje morebitne garažne hiše pod Grajskim hribom z okoli 600 parkirnimi mesti! Žal pa zaradi takšnih »malenkosti« pri nas ne bo nihče politično, kaj šele finančno odgovarjal.
Franc Maleiner, univ. dipl. inž. kom., Ljubljana