Ampak – ali so Virantovi predlogi posledica ali vzrok za gostilniške aplavze? Gregor Virant je vrhunski politik, ki spretno jaha na populističnih pobudah vseh vrst, ki jih vsake toliko da v javnost za primeren dvig politične podobe. Spomnimo se samo reforme plačnega sistema in se vprašajmo, kam je pripeljala. Kam pa bo pripeljala še nedorečena reforma lokalne samouprave? Za zdaj nobena prej našteta populistična ideja ni bila izpeljana do konca. No, v zakonu o izvrševanju državnega proračuna so bistveno znižali sredstva majhnim občinam za sofinanciranje naložb, to pa je tudi vse. Vse drugo so predlogi, ideje, majhni koraki, ki so navrženi po politični potrebi, a nimajo nobenega širšega strokovnega konsenza, niso posledica javne strokovne debate, kaj šele poglobljene analize, kaj bodo v resnici prinesli »na terenu«.

Možnost odpoklica župana je ta trenutek najbolj všečna ideja. Pa poglejmo na konkretnih primerih, kaj se lahko zgodi. Občina A je mestna občina s 45.000 volilci. V prvem krogu volitev je na volišča prišlo 19.163 ljudi, bodoči župan je v prvem krogu dobil 5697 glasov, njegova najbližja zasledovalka 5153. Župan si je med opravljanjem funkcije prislužil utemeljeno kazensko ovadbo in je v preiskavi tožilstva. V službo se vozi iz druge občine in ne iz tiste, kjer je župan, za eno največjih naložb je čez noč podpisal še za dodaten milijon in pol denarja, za okolje mu je postalo mar šele, ko je bilo treba poskrbeti za dvig cene zemljišč v bližini. A mu nihče nič ne more. Po novem, če bo odpoklic res zaživel in ne bo le še ena v vrsti političnih puhlic, bo pobudo za začetek zbiranja podpisov za referendum moralo podati 382 ljudi. Zlahka in že zdavnaj. Zbrati bodo morali 1916 podpisov. Zlahka – toliko se jih je zbralo samo zaradi prej omenjene okoljske zadevščine. Za odpoklic bo moralo na referendum priti 17.000 ljudi in pol od teh jih bo moralo biti za. E, to bo že težje, a bo šlo in naš župan je pravkar postal preteklost, Virant pa junak.

Občina B ima 4701 volilca, zadnjih volitev se je udeležilo 2471 ljudi, župan je dobil 1353 glasov. Dela čisto v redu, sem ter tja kaj kiksne, a občina je zgledno urejena in občani imajo več težav z državo kot z občino. A v vsaki občini se najdejo politični nasprotniki in bifejski nergači. V tej jih mora biti za začetek zbiranja podpisov 49. Mala malica. Zbrati morajo 823 podpisov. Že mnogo težje. A za politične igrice in neplodne debate je ta postopek več kot prikladen. Če pa morda pride do referenduma, pa sploh. In ker imamo v Sloveniji 211 občin in ker so nasprotniki in nergači povsod, se bomo v lokalnih skupnostih šli v prihodnje le še igrico »kdo bo zbral dovolj podpisov za referendum«. Je to smisel?

Zdi se, da gre pri vsej tej tako imenovani reformi lokalne samouprave za ne dovolj dorečene, na hitro navržene populistične korake do nekega cilja, za katerega pa sploh ne vemo, kaj je. Je to zmanjšanje števila občin? Racionalizacija poslovanja občinskih uprav, varčevanje države na račun lokalne samouprave, centralizacija, decentralizacija, zmanjševanje moči županov?

Zmenite se, kaj s to lokalno samoupravo sploh hočemo, poslušajte strokovnjake in ne le županskega lobija na eni in gostilniških debat na drugi strani. Potem pa prave korake v pravem času, ki jih boste tudi uresničili. Ne le predlagali.