Sedenje naj bi bilo eden najbolj nenaravnih človekovih položajev. A sodoben način življenja nas večino v prekomerno sedenje dobesedno sili, veliko ljudi pa ogromno časa presedi tudi v avtomobilih. Udoben in varen sedež je zato eden ključnih elementov vsakega vozila – nič nam namreč ne pomaga, če je avtomobil na primer lep, a se za njegovim volanom zaradi slabega sedeža ne počutimo dobro.

Dandanes znajo avtomobilski sedeži že tudi greti, hladiti ali masirati, v prihodnje pa bodo še pametnejši. »Avtomobilski sedeži se razvijajo in spreminjajo sočasno s spreminjanjem tehnologij izdelave avtomobila, okoljevarstvenim zakonom in tehničnimi specifikacijami ter regulativami, ki jih narekuje avtomobilska industrija. Na področju varnosti se je v zadnjih letih definicija sedeža močno spremenila, saj imajo varnostne zahteve za potnike bistveno vlogo, na katero se je treba osredotočati že pred snovanjem izdelka. Ključen poudarek je na varovanju potnika pri čelnem in bočnem trku ter trku od zadaj. Prav tako se daje večji poudarek na varnost potnikov na zadnjih sedežih, kjer vzglavnikov pred nekaj leti praktično sploh še ni bilo,« je razložil Vili Malnarič, direktor razvoja in raziskav pri novomeškem podjetju TPV, pri katerem so z razvojem in proizvodnjo struktur prednjih in zadnjih sedežev ter njihovih podsklopov prisotni praktično pri vseh večjih znamkah vozil, v zadnjih letih pa intenzivno povečujejo razvojno in proizvodno prisotnost v premijskem segmentu s poudarkom na vozilih BMW, Mercedes, Jaguar, Range Rover in Volvo.

Luksuzen sedež kot sobni fotelj

Varnost pa seveda ni edino področje, ki je napredovalo pri sedežih, saj je bilo izredno veliko truda vloženega tudi v fleksibilnost oziroma prilagodljivost sedežev – dober primer so enoprostorci, ki se lahko prilagajajo za večje družine, za prevoz tovora, živali, sedeže lahko odstranimo, obračamo, skrijemo ali jih preprosto uporabimo kot podstavke. »Prav tako se je močno razširil tudi pojem udobja v avtomobilskem sedežu, saj bi lahko najbolj 'luksuzen' sedež hitro zamenjali za sobni fotelj. Temu prav tako botrujejo novo razviti materiali in višje zanesljivosti elektronskih naprav, ki so v takem sedežu nepogrešljive in jih bo v prihodnosti čedalje več,« dodaja Malnarič, ki meni, da je na področju avtomobilskih sedežev še veliko rezerv in da bo prihodnost naklonjena razvoju in integraciji elektronskih naprav, ki bodo skrbele za potnikovo varnost in bile pozorne tudi na stvari, ki jih človeško telo v kritični situaciji ne zasledi. Prav tako bo velik poudarek na razvoju različnih materialov, iz katerih se bodo sedeži sčasoma začeli proizvajati: »Trenutno se dela na razvoju tehnologij za izdelavo sedežev iz visoko trdnostnih jekel zaradi težnje po zmanjševanju mase. V prihodnosti pričakujemo tudi razvoj različnih kompozitov, ki bodo prisotni v zgradbi sedeža. Menimo tudi, da se bo skozi leta spremenilo število sklopov sedeža, torej sedalo, naslon, vzglavnik v eno celoto. Pustimo času čas.«

Ko govorimo o materialih, imajo novejši avtomobili seveda vedno kakovostnejše, pri čemer izstopajo tisti, ki so napredni tudi drugače. Pri BMW so nam tako na primer povedali, da za sedeže svojega športnega priklopnega hibrida i8 uporabljajo okolju prijazen proces obdelave usnja, pri katerem je to za površine sedežev in instrumentno ploščo strojeno z uporabo ekstrakta oljčnih listov, s čimer se odpravi problem okolju škodljivih proizvodnih ostankov. Proces naravne obdelave se izvaja v Nemčiji in tako so razdalje med proizvodnim obratom BMW i8 in tovarno v Leipzigu kratke. Za sedeže pri znamkah BMW in Mini je sicer odgovoren poseben oddelek znotraj BMW Group, za nova vozila znamke Rolls Royce pa razvijajo sedeže znotraj Rolls-Royce Motor Cars. »Sedežni sistemi so prilagojeni za posamezne trge, izbira posameznih sedežev pa je odvisna predvsem od velikosti in razreda vozila. Po svetu tako obstajajo precejšne razlike. V primerjavi z Evropo ima Kitajska na primer velik delež komfortnih sedežev, v ZDA pa imajo zelo visok odstotek športnih sedežev,« je pojasnil Christoph Schedler iz razvojnega oddelka BMW.

Ledveni del naj bo razbremenjen

Seveda pa nam še tako sodoben in udoben sedež prav nič ne pomaga, če v njem ne sedimo pravilno, se pravi tako, da je vse skupaj za naše telo, še posebej hrbtenico, kar najbolj primerno. Silva Mesarič, fizioterapevtka iz protibolečinske ambulante v Rogaški Slatini, glede sedenja v avtomobilu poudarja, da je najpomembneje sedeti vzravnano, sproščenih ramen in z oporo v ledvenem delu hrbtenice. »Paziti je treba, da je sedež v pravilni razdalji glede na komandna pedala, to pomeni, da nog ni dobro preveč iztegovati. Nikakor pa ne pride v poštev da v sedežu 'ležimo'. Za ljudi s težavami v hrbtenici so vsekakor primernejši avtomobili, v katere se malce 'povzpnemo' oziroma imamo sedež višje. Avtomobilski sedeži so danes bolj izpopolnjeni kot nekoč, imajo več nastavitvenih možnosti, a vedno je treba paziti na podporo ledvenega dela hrbtenice. Edino takrat, ko je ledveni del razbremenjen, je namreč medenica sproščena in ni pritiska na hrbtenične živce, zaradi česar se lahko pojavi bolečina,« pravi Mesaričeva in dodaja, da so za hrbtenico boljši trdi kot mehki sedeži, ter opozarja na pravilno vstopanje in izstopanje iz avtomobila, saj je lahko to velik napor, če človek trpi za bolečinami v hrbtenici – v takih primerih je treba sedež premakniti nazaj in izstopiti s čim manj zasuki hrbtenice, se mogoče kje oprijeti in aktivirati tudi trebušne mišice v oporo. »Prav tako je treba opozoriti na ogrevanje in hlajenje sedežev, pri katerih gre za trenutno ugoden pojav, a vse prej kot koristen, saj umetno pregrevanje in hlajenje delov telesa lahko vpliva na senzibilnost hrbteničnih živcev, posledica pa je lahko pojav bolečine,« še dodaja Silva Mesarič.

Pri vsem skupaj so nam lahko v pomoč tudi različni pripomočki, saj je na trgu veliko izdelkov, ki naj bi lajšali bolečine v hrbtenici. »Po nasvetih fizioterapevtov in kiropraktikov moramo iskati predvsem pripomočke, ki dajejo hrbtenici ustrezno oporo. To pomeni, da izberemo izdelke, ki nam pri sedenju dajejo predvsem oporo v ledvenem delu, hkrati pa dopuščajo prosto gibanje ramenskim sklepom,« pravi Barbara Ruparšek iz podjetja Conmed, enega vodilnih na področju terapije za zdravje in dobro počutje, in hkrati poudarja, da so pripomočki še vedno samo pripomočki in da lahko največ za svojo hrbtenico še vedno naredimo sami, s pravilno držo, gibanjem in raznimi vajami.

Pravilno je varno

Poleg tega, da nam bo ob pravilnem sedenju hvaležna hrbtenica, je to, da v avtomobilskem sedežu ne »ležimo« ali smo kakor koli drugače »sključeni«, pomembno tudi z vidika varne vožnje. Vojko Safran, inštruktor varne vožnje AMZS tako svetuje, naj bo sedalni del pomaknjen naprej toliko, da ob močnem zaviranju in stisku sklopke nogi ostaneta pokrčeni, naslon sedeža naj bo nastavljen kar se da pokončno, ob vrtenju volanskega obroča pa morata biti roki pokrčeni, pri čemer naj bo oddaljenost volanskega obroča od prsnega koša približno 30 centimetrov. Naslonjalo naj ne bo nagnjeno za več kot 25 stopinj, zgornji del vzglavnika naj bo poravnan z vrhom glave in glavi čim bolj približan, celoten sedež pa naj bo ustrezno dvignjen, pri čemer ne smemo pretiravati, saj mora med streho avtomobila in glavo ostati za najmanj eno pest prostora. »Pri slovenskih voznikih sicer opažam izboljšave pri nastavitvah položaja za volanom, kljub temu pa je na cesti še vedno zelo veliko tistih, ki za volanom dobesedno ležijo ali pa med vožnjo ne uporabljajo obeh rok – tudi leva roka mora biti na vrhu volanskega obroča. Sedežni položaj je voznikov delovni prostor. Varnostne kletke in zračne blazine v avtomobilu bodo svojo nalogo opravile le, če bomo sedeli pravilno. Pa še marsikateri bolečini se lahko ognemo,« še poudarja Safran.