James Radley je bil avtomobilski zanesenjak, za katerega v Sloveniji sicer ni slišalo veliko ljudi. Toda njegova ljubezen do točno določenega štirikolesnika, rolls-roycea silver ghost, je bila brezmejna. Prepričan, da gre za najboljši avto na svetu, je leta 1913 sprejel odločitev, da ga zapelje po »alpskih cestah« Avstrije, Italije, Hrvaške in Slovenije ter dokaže njegovo tehnološko izjemnost in zanesljivost. Uspelo mu je. Stoletje kasneje je postala zgodba znova aktualna, le da se s skoraj 3000 kilometri zavitih cest spopada 48 prestižnih silver ghostov – med njimi je tudi tisti iz leta 1913 – katerih karavana je zadnje dni zavila tudi v deželo na sončni strani Alp, britanski princ Edward in soproga Sophie pa sta 150 udeležencev iz 12 držav sprejela na Bledu.

Pisal se je maj 1913, ko je bil Radley pripravljen, da se pred hotelom Brown v Londonu odpravi avanturi naproti. »Potrebujem steklenico šampanjca, da krstim avto. Mi lahko, prosim, priskrbite steklenico vdove?« je dejal natakarju, kako minutko kasneje pa s steklenico treščil ob bleščečo karoserijo, se nasmehnil in za srečo kozarec s šampanjcem zlil še v hladilnik motorja. Ker se je pustolovec zavedal, da ga čaka naporna pot, na kateri bo moral prečkati tudi 1641 metrov visoki prelaz Katschberg, so mu njegovega rollsa nekoliko predelali. Dodali so mu četrto prestavo, moč motorja pa s 60 povečali na 75 konjev. Pot, ki jo je začel na Dunaju, je na Dunaju tudi uspešno končal.

Izkušnja, ki zaznamuje za vse življenje

Ugled znamke Rolls-Royce je 100 let kasneje na zavidljivo visoki ravni, prodaja širom po svetu pa cveti. Lani so jih prodali rekordnih 3575, največ v 109-letni zgodovini podjetja, katerega ustanovitelja sta bila Henry Royce in Charles Stewart Rolls. Da nakup zahteva občuten poseg v bančni račun, saj je za model ghost treba odšteti najmanj 213.000, za podaljšano različico phantoma pa najmanj 409.000 evrov, bogatih kupcev ne zanima. »Rolls-royce je veliko več kot samo avto, je izkušnja, ki človeka zaznamuje za vse življenje,« nam je na štiri oči dejal izvršni direktor družbe Torsten Müller Ötvös. Zaupal nam je še zanimivo anekdoto: »Ko se pogovarjamo s kupci in jih vprašamo, za kateri avto bi se odločili namesto našega, redko slišimo za drugo znamko. Veste, kakšni so njihovi odgovori? Če ne bi izbral tega avta, bi si pa kupil kakšno zimsko domovanje v švicarskih Alpah, mogoče helikopter ali pa ženi podaril dragocen kos nakita. Torej zanje na štirih kolesih obstaja zgolj rolls-royce.«

Tovarni v Goodwoodu seveda pritiče oznaka sodobna, kljub temu pa imajo vsega dva robota, vse drugo pa naredijo pridne roke usposobljenih delavcev. Da od nekdaj delajo natančno in kakovostno, dokazuje tudi podatek, da se še neverjetnih 70 odstotkov vseh v zgodovini izdelanih prestižnih avtomobilov vozi po cestah, med njimi je veliko takšnih, ki so unikatni, kot je unikaten človekov prstni odtis. Nemec na čelu angleškega ponosa pojasnjuje: »Kupec ima na voljo več kot 40.000 barv. In ne samo to, izbere si lahko katero koli barvo po svoji želji. Tako lahko vi kot potencialni kupec fotografirate vzorec na suknjiču, ki ga nosite, nam ga pošljete, mi pa vam avto obarvamo natančno po želenem vzorcu. In stranke res izkoristijo to možnost. Tako je pred časom nekdo izrazil željo, da bi njegov avto po barvi spominjal na sivko, našim inženirjem in kemikom pa ni ostalo nič drugega, kot da najdejo ustrezno barvno kombinacijo. Na koncu je bil možakar več kot zadovoljen.«

Silver ghost vreden 50 milijonov dolarjev

Legendarnega silver ghosta že dolgo ne izdelujejo več, saj je zadnji s proizvodno številko 7874 tovarno zapustil leta 1926. Naziv »najboljši avto na svetu« pa je zamenjal »najdražji avto na svetu«. Številka njegove šasije je 60551, leta 1907 pa ga je za potrebe demonstracije naročil tedanji komercialni direktor družbe Claude Johnson. S karoserijo, obarvano srebrno, je z odliko opravil tudi vzdržljivostni test, ko so razdaljo med Londonom in Glasgowom premagali kar 27-krat in prevozili skupno 24.000 kilometrov. Dokazal je, da je lahko avto tako tih kot duh (od tod tudi ime), močan in tudi zanesljiv. In današnja vrednost? Malenkostnih 50 milijonov ameriških dolarjev. Prestižnega silver ghosta je leta 1948 od italijanskega lastnika odkupila tovarna, trenutno pa je v lasti družbe Bentley Motors.