Čeprav velja splošno prepričanje, da so za zunanjost avtomobila najbolj neprijazne zimske razmere, je dejstvo, da prav vsak letni čas prinaša svoje posebnosti, ki se jim je v želji po čim boljšem stanju in videzu vozila treba postaviti po robu. Skrb za avtomobilski lak je namreč precej podobna skrbi za kožo. Če lak redno vzdržujemo, se v mikroporah ne nabira umazanija, videz je lepši in bolj svetleč, hkrati pa je bolje zavarovana tudi pločevina.

Vse to pomeni, da je ob normalni uporabi priporočljivo in skorajda obvezno redno pranje vašega jeklenega konjička vse leto. Ne le sol, led in sneg, tudi drevesna smola, mrčes in ptičji iztrebki, ki so spremljevalci toplejših mesecev, lahko na laku pustijo trajne posledice. »Posebno problematične so temnejše barve, saj se zaradi njihove sestave mrčes, iztrebki in smola (kisline, beljakovine...) dobesedno vgradijo v strukturo. Tovrstne madeže moramo zato odstraniti takoj, ko jih opazimo. Sicer pa je vozilo treba temeljito očistiti vsaj enkrat na mesec. Problematična so tudi platišča, ki zelo hitro porumenijo, v njihovo strukturo pa se vgradijo opilki zavornih ploščic. Če redno čistimo, se vsemu navedenemu izognemo. Ljudem, ki so zelo občutljivi za videz vozila, bi svetoval, da se pri nakupu odločajo za svetlejše barve, saj so manj občutljive in se težje poškodujejo. Sicer pa poleg profesionalnih sredstev še vedno veljajo stari recepti: za odstranjevanje iztrebkov uporabljamo samo vodo, za mrčes najlonske nogavice in za smolo jedilno olje,« pravi Tomaž Basailovič iz ljubljanske avtopralnice Daminas.

Ročno natančnejše, strojno hitrejše

Načinov za skrb za čistočo avtomobila je seveda več. Med najbolj razširjenimi je še vedno pranje doma, ko ljudje avto odpeljejo v pralnico, pa se jih večina odloči za strojno pranje, kljub številnim prednostim ročnega. Po besedah Basailoviča je namreč pri ročnem pranju precej manj možnosti za poškodbo laka, vozilo je očiščeno precej natančnejše, stranko in vozilo se obravnava individualno, kar pomeni, da je možno odstraniti tudi posamezne različne madeže, ki pri strojnem pranju ostanejo, ročno čiščenje pa zajema tudi nekatere stvari, ki jih strojno ne. »To so predvsem natančno čiščenje platišč in zaščita pnevmatik, čiščenje stekla, preprog, notranjih delov vrat, prtljažnika in pragov. Glede pripomočkov pa tudi tu, tako kot drugod, velja pravilo, da je dražje boljše. Razlika med slabim in dobrim materialom lahko znaša tudi 400 odstotkov. Enako velja za čistila. Seveda pa so sredstva načeloma vedno boljša ter vozilu in vozniku prijaznejša,« še dodaja Basailovič.

Glavni slabosti ročnih, zaradi katerih večina ljudi še vedno raje izbere strojne, avtomatske avtopralnice, sta predvsem višja cena in daljši čas čiščenja. Po besedah Boštjana Gorca, vodje servisa in trgovine pri podjetju Špan, pa ima strojno pranje še nekatere druge prednosti: na primer dodatno talno pranje celotnega podvozja, kar je priporočljivo predvsem v zimskih razmerah, sušenje vozila... Ob tem trdi, da so tudi določene slabosti, kot so na primer spraskane sledi na laku, pri sodobnih avtomatskih pralnicah že rešili. »V naši avtopralnici uporabljamo izjemno mehke penaste krtače softecs, ki ne puščajo sledov na laku vozila, pa tudi čistila, ki jih uporabljamo, niso agresivna in ne poškodujejo laka vozila,« poudarja Gorc in izpostavlja še eno prednost – strojno pranje vozil je namreč po njegovih besedah precej bolj ekološko: »Za predpranje in pranje vozila uporabljamo reciklirano vodo. Te se porabi okoli 60 odstotkov celotne količine, ki je potrebna za pranje, preostala količina pa je sveža voda, ki se uporabi pri končnem splakovanju vozila.«

Pranje brez vode je okolju prijazno

Še bistveno prijaznejše okolju od obeh opisanih načinov pranja vozil je tako imenovano suho pranje ali, natančnejše, pranje brez vode. Gre za posebno tehniko pranja, pri kateri glavno vlogo odigrajo ekološka čistila in posebne krpe iz mikrovlaken. Ko prvo nanesemo na površino avtomobila, to nemudoma dvigne umazanijo s površine vozila tako, da ustvari zaščitno plast med umazanijo in površino, ki jo čistimo. Sredstvo torej obda molekule umazanije in jih dvigne od površine vozila, umazanijo pa nato obrišemo s posebnimi krpami iz mikrovlaken. Pri tem je zelo pomembno, da so te kakovostne, saj bomo le tako lahko zagotovili, da ne bo prišlo do poškodb laka. »Sledi še nanos dveh voskov ali po želji stranke še posebna plast nanodelcev, ki zagotovi dodatno zaščito laka in globok sijaj vozila,« postopek opiše lastnik mobilne ekoavtopralnice Operi me Goran Bogdanović in zatrdi, da je pri ekološkem pranju avtomobila končni rezultat in videz vozila precej boljši kot pri običajnem ročnem ali strojnem: »Avtomobil, opran s tovrstno tehniko, ima globok sijaj, ki ga je z drugimi načini pranja nemogoče doseči. Ko avto pride izpod krtač, je že lahko videti čist, a nima takšne globine sijaja, vozilo je statično in nase vleče prah, čistila, ki se uporabljajo, pa so bolj agresivna in posledično laku na dolgi rok škodujejo.«

Ravno omenjen način pranja vozila je v zadnjem času pripeljal do tega, da se je pojavilo kar nekaj ponudnikov, pri katerih vam avtomobila ni treba peljati v avtopralnico, temveč avtopralnica pride k vam. Kot to pove že njeno ime, se s tem ukvarja tudi omenjena mobilna avtopralnica. »Storitev opravim tako rekoč kjer koli – pri stranki doma, v službi, na parkirišču, v garaži... Potrebujem samo toliko prostora, da se lahko nemoteno gibljem okoli vozila, za seboj pa ne pustim niti kapljice vode ali česar koli, kar bi lahko šlo v podtalnico, kot je to pri običajnih avtopralnicah, ki za seboj pustijo prave poplave,« še dodaja Bogdanović in pravi, da zanimanje za tovrstne storitve sicer obstaja, a je ogromno takšnih, pri katerih bi moral vse skupaj delati pod ceno in sebi v škodo, zato sodeluje le še s strankami, ki jim je pomembna kakovost, jim ni vseeno za končni rezultat in »navsezadnje za to, da za eno pranje vozila porabijo od 100 do 200 litrov pitne vode, ki gre skupaj s kemikalijami iz čistil v podtalnico. Pri ekološkem pranju pa za eno vozilo porabimo približno deciliter ekološkega čistila.«

Čisto je tudi varnejše

Ne nazadnje pa je imeti čisto vozilo pomembno še z enega vidika – vidika prometne varnosti. To v prvi vrsti seveda velja za steklene površine, saj nam lahko ostanki smole, mrčesa in podobnega hitro precej zmanjšajo vidljivost. »To lahko postane velik problem predvsem v jutranjih in večernih urah, ko sončni žarki padajo na vetrobransko steklo pod določenim kotom in pride do motečega loma svetlobe. V primeru, ko pride do zmanjšane vidljivosti, se zmanjša voznikova zaznava okolice in dogajanja na cesti, kar lahko posledično privede do napačne reakcije voznika ali pa se vozniku ne uspe odzvati na nevarnosti na cesti, kot so udarne jame, pešci, enosledna vozila, nasproti vozeča vozila... Poseben problem znajo biti tudi mrčes in ostanki smole na svetlobnih telesih vozil, saj se s tem zmanjšata vidljivost voznika in vidnost vozila,« opozarja Aleš Rodič iz centra varne vožnje Blagomix in dodaja, da je prvo in zelo pomembno pravilo to, da se steklene površine čisti sproti, za odstranjevanje ostankov mrčesa in smole pa uporabimo izdelke, ki so namenjeni čiščenju steklenih površin na vozilu. »Nikakor pa ne smemo na silo praskati ali odstranjevati ostankov smole ali mrčesa, saj lahko s tem povzročimo majhne praske na steklenih površinah. Te lahko v kombinaciji z lomom sončne svetlobe postanejo zelo moteče.