Mnogi pravijo, da se zgodovina ponavlja, spreminjajo se samo okoliščine, ljudje, osnove pa ostajajo enake, ker je takšen verjetno človeški značaj, pa tudi ker nam še vedno vlada narava. Pa naj se človek še tako trudi, da bi vse okoli sebe spremenil sebi v prid. Zato verjetno vsake toliko časa pride na površje moda, ki je bila že pozabljena, trendi, ki so bili še včeraj staromodni, so danes popularni. Tako je tudi v avtomobilskem svetu, v katerem bi nekaj podobnega lahko veljalo za električne avtomobile.

Sodobni avtomobili na električni pogon nastajajo po nekajmilijardnih vložkih v razvoj, izdelavo, uporabo in razgradnjo, nastajajo kot del iskanja alternativnih virov energije za mobilnost. Trenutno še niso tam, kjer naj bi bili, da bi jih sprejel tudi širši krog kupcev in da bi prerasli vlogo izboljševalca ugleda. A le malo se nas zaveda, da je električni avtomobil dejansko z nami že več kot stoletje. Če so bili prvi avtomobili nekakšne kočije na parni pogon, kajti para in parni stroj sta bila takrat alfa in omega, so jim namreč kaj kmalu ob bok stopili prav električni avtomobili.

Vedeli so že pred več kot 100 leti

Prva električna vozila so se pojavila že v osemdesetih letih 19. stoletja. Prednosti vožnje brez vibracij, neprijetnega vonja in prestavljanja so uporabniki znali ceniti in tako so bili električni avtomobili nadvse »modni« vse do konca 19. stoletja oziroma do začetka 20. stoletja, ko so svoj pohod dejansko začela vozila z motorji z notranjem izgorevanjem, ki so pri razvoju napredovala s svetlobno hitrostjo. Izum baterije za ponovno polnjenje sega sicer v leto 1859, ko je svinčeni akumulator s kislino izumil Francoz Gaston Plante. Potem so vajeti v roke prevzeli Angleži in Thomas Parker, ki je bil zadolžen za elektrifikacijo londonske podzemne železnice, nadzemne železnice v Liverpoolu in Birminghamu, je leta 1884 predstavil prvi uporabni električni avtomobil. Le štiri leta kasneje so mu sledili Nemci in izdelali še en avtomobil, ki si po svoje malce lasti naziv »prvi električni«, in sicer je bil to flocken elektrowagen.

Že takrat, se pravi pred več kot stotimi leti, so ugotovili, da bi bili ti avtomobili idealni za mestna središča, torej kot ustvarjeni za taksi službe, in v Londonu je Walter Bersey leta 1897 celo predstavil svojo floto električnih vozil. Prebivalci so jih hitro poimenovali brenčači, zaradi značilnega zvoka, ki so ga proizvajali med vožnjo, še isto leto pa so se za take taksije ogreli tudi v New Yorku.

Del zgodbe o uspehu električnega pogona za avtomobile so bili tudi hibridni pogoni, ki se v zadnjem desetletju prav tako znova vračajo v modo. Prvi hibridni avtomobil pa je bil porsche – izumitelj hibridnega pogona je bil namreč znani začetnik dinastije Ferdinand Porsche, ki je bil star 27 let, ko je leta 1902 predstavil svoj model mixte-wagen. V sodelovanju z Ludwigom Lohnerjem, dunajskim izdelovalcem kočij, je v Daimlerjev štirivaljni avtomobil vgradil še baterijo, generator in elektromotorja, ki ju je namestil v pesti sprednjih koles. Tako je model mixte, ko je miroval bencinski motor, lahko poganjala električna energija. S tem avtomobilom so vsak dan v šolo vozili Ferryja in Louise Porsche.

Pot je še dolga

Zaton električnega pogona na cestah se je začel, ko so v dvajsetih letih minulega stoletja odkrili večje zaloge nafte. Predvsem so imeli avtomobili na njen pogon veliko prednost, ker so bili cenejši pri proizvodnji in so seveda z eno posodo za gorivo brez težav prepeljali veliko večje razdalje kot električna vozila. Ta so precej hitro utonila v pozabo in tako rekoč izginila z zemeljskega površja, vse do prve prave naftne krize v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja. A tudi takrat tehnologija še ni bila na taki ravni, da bi se električni avtomobili uspešno postavili po robu vozilom z drugačnimi pogonskimi sredstvi.

Prvi večji preboj električnih vozil se je začel šele v prvem desetletju 21. stoletja, pa še to bolj v kombinaciji s hibridnim pogonom. Baterije in elektromotorji so namreč postajali vedno boljši in zmogljivejši, z vedno manjšo porabo in vedno večjo kapaciteto. A tudi danes so povsem električni avtomobili seveda še vedno bolj kot ne na prvi stopnji razvoja. Čeprav nekateri napredujejo z velikimi koraki in že predstavljajo pravo alternativo drugim, večinoma v prvi vrsti služijo predvsem kot konceptna vozila in vozila za razvoj različnih tehnologij. Ugled je pač nekaj, na kar tudi sicer avtomobilske tovarne veliko stavijo, in okoljevarstvo je pomembna tema pri prepričevanju kupcev, zakaj naj se odločijo za njihovo vozilo.

Po trenutnih podatkih naj bi bilo na svetu vsega 25 avtomobilskih modelov s popolnoma električnim pogonom. Večina jih je na cestah ZDA, Japonske, zahodne Evrope in na Kitajskem – kar 28 odstotkov vseh električnih avtomobilov je bilo leta 2012 prodanih na Japonskem, sledijo ZDA (26 odstotkov), Kitajska (16), Francija in Norveška (po 11). Med najbolje prodajanimi je še vedno nissan leaf, ki je naprodaj v 35 državah, od predstavitve leta 2010 pa so prodali 100.000 teh vozil. To je kar 45 odstotkov od vseh prodanih povsem električnih vozil od leta 2010 do danes. Kaj prihodnost pripravlja električnim avtomobilom, je trenutno težko napovedati, dejstvo pa je, da se njihov razvoj zdaj ne bo več ustavil.