S porabo goriva je vrag. Avtomobili so sicer z napredkom tehnologije in materialov veliko bolj varčni kot še ne tako davno, po drugi strani cene goriv letijo v nebo. Vsak privarčevan deciliter se na dolgi rok lahko pozna v vaši denarnici. Da bi preskusili, kaj zmorejo vozniki in avtomobili, je Mazda na Dunaju na znamenitem Gürtlu, obroču okoli strogega mestnega jedra, pripravila zanimiv izziv – pet držav s po šestimi vozniki, 24 ur, in da vidimo, kdo je pravi junak varčevanja. Tehnika ali vozniki? Ali mogoče oboji?

Poleg Slovenije, ki je imela edina v svojih vrstah tudi voznico, so se izziva udeležile še Avstrija, Hrvaška in Srbija s skupno ekipo ter Romunija in Madžarska. Menjava voznikov je potekala na vsako uro, z mestnim prometom v milijonski metropoli pa smo se vozniki spoprijeli s serijskimi mazdami3 CD 150 revolution. Z obveznim sistemom start&stop. »To so avtomobili, ki niso v ničemer posebej pripravljeni na ta izziv. Ravno takega lahko danes ali jutri v prodajnem salonu kupite vi ali kdor koli drug. Edini dodatek je natančna elektronska merilna naprava, ki beleži porabljeno gorivo na stotinko litra natančno ter seveda prevoženo razdaljo,« je ob žrebu avtomobilov povedal predstavnik organizatorja Jo Deimel.

Prva težava nastane, ko ena ekipa to »dirko« vzame preresno. Prav je, da se zadeve lotimo profesionalno in vozimo po najboljših močeh, a ko so Madžari začeli iz avtomobila vleči zadnje vzglavnike, polico nad prtljažnikom, paket za hitro krpanje in polnjene pnevmatik, orodje…, smo nekateri le zmajevali z glavo. In ko recimo predstavnik neke druge države 24 ur na dan drži v rokah vmesne rezultate in analizira, kaj se dogaja na cesti, razpreda s strategijo in načinom vožnje v nedogled, medtem ko drugi, poleg seveda resne vožnje, skušamo uživati v vsem, kar Dunaj tudi sicer ponuja, se človek vpraša: »Mar ni nekaj najlepšega premagati ravno take zagreteže, in to s svojim sproščenim pristopom?« Seveda je in to nam je, vsaj delno, tudi uspelo.

Kar na začetku povemo, da nismo zmagali. Ne, Slovenija je bila druga, na prvem mestu so končali ravno Madžari, ki so morali kmalu vse tisto, kar so znosili iz avtomobila, znositi nazaj vanj. Zmanjkalo nam je 3 stotinke litra. Na dobrega 5,2 kilometra dolgem Gürtlu so Madžari v 24 urah v povprečju porabili 3,85 litra goriva na 100 kilometrov, naša ekipa 3,88 in hrvaško-srbska 3,9. Dejansko smo južne sosede prehiteli pri zadnjih dveh menjavah, eden od naših kolegov pa je napol v šali dejal: »Tudi če smo drugi, samo da smo prehiteli Hrvate in Srbe.« Smo pa Slovenci prvo mesto osvojili pri najmanjši porabi med vsemi. Saša Kapetanovič iz Avtomagazina je v »nočni izmeni« med drugo in tretjo uro zjutraj progo odpeljal s povprečno porabo 3,15 litra! Za primerjavo: 4,58 metra dolga mazda3 po tovarniških podatkih v povprečju porabi 4,9 litra. Torej je slovenski mojster varčne vožnje porabil 35 odstotkov manj goriva, kot so avtomobilu namerili Mazdini strokovnjaki na meritvah, ki so po navadi rezultat dela v laboratorijih v idealnih razmerah.

»Pomembno je bilo, da je vozniku uspelo ujeti zeleni val, tistih nekaj semaforjev, ki so ti lahko pokvarili cel krog. Ponoči je bilo to mogoče, v eni uri se nisem niti enkrat ustavil, kar je bilo po mojem mnenju ključno. V drugi uri nočne vožnje pa so me ustavili policisti, ki so imeli redno nočno kontrolo in mi dali pihati. Sicer smo bili vsi, ki smo vozili počasneje, sumljivi, a so se nas kmalu navadili. Avtomobilu smo malce bolj napolnili pnevmatike, vozili smo z ugasnjenimi klimatskimi napravami in izklopili smo vse nepotrebne porabnike. Kaj natančno je bil vzrok za mojo nizko porabo, pa ne morem povedati, odločale so res podrobnosti,« je o svojem dosežku povedal Saša Kapetanovič. Torej lahko z mirno desno nogo, 150 konjiči in 380 Nm navora, izkušnjami, malce znanja in predvsem dobrega branja prometa pred seboj vozimo še bolj varčno, kot navajajo tovarniški podatki. Tudi slovenska ekipa je bila s svojim rezultatom daleč pod tovarniškimi podatki, dejansko so bile vse ekipe boljše, kot navaja Mazdina teorija.

Varčna vožnja po Gürtlu je pokazala še nekaj: da tam nimajo ravno urejenega zelenega vala na semaforjih in da je lahko voznik s počasno varčno vožnjo tudi ovira v prometu. Na začetku voženj je bilo kar nekaj trobljenja in razburjanja drugih voznikov, potem so se zadeve umirile in smo bili včasih deležni le še začudenih in tudi malo manj prijaznih pogledov. »Namen tekmovanja v ekovožnji je bil dokazati, da lahko z motorji s tehnologijo skyactive v realnih pogojih mestne vožnje voznik doseže še nižjo porabo goriva, kot je uradno izmerjena. Vozniki so se na preskusu spopadali z vsemi režimi prometa, nevšečnostmi dopoldanske gneče in dolgočasja nočnih ur, imeli so opraviti s policijo in nervoznimi taksisti. A prav vsaki od petih ekip je uspelo doseči nižjo porabo goriva, kot je uradno izmerjena v idealnih razmerah. Razlike v porabi so bile med ekipami na koncu zelo majhne in absurdno zveni, da je slovenski ekipi končno zmago odnesla skrb za ekologijo. V enem časovnem segmentu se je namreč vklopila regeneracija filtra trdnih delcev, ki zahteva dodatno količino goriva za zgorevanje saj,« je zaključno besedo podal predstavnik Mazde Slovenija Bogdan Žvanut.